{{ message.message }}
{{ button.text }}

Sporten nu ik zwanger ben

​In het verleden heb ik regelmatig geblogd over het gezonder/fitter worden.

Afbeelding blog 'Sporten nu ik zwanger ben'

De afgelopen drie kwart jaar heb ik veel aan hardlopen gedaan en ben ik 15 kilo af gevallen en dat bleef er ook af. Super trots was en ben ik nog steeds hierop.

Maar nu ben ik zwanger en dan zit het toch even weer anders met dat sporten.

Even een korte flashback naar mijn vorige zwangerschap:

Toen ik zwanger werd van Nino was ik redelijk ongetraind. Ik kreeg als snel last van mijn stuitje en kreeg te horen dat ik meer moest sporten om hier niet meer last van te hebben. Ik begon met zwangerfitness en zwangerschapsyoga en kreeg daar een enorme kick van. Toen zwangerschapsyoga afgelopen was wou ik niet minder gaan sporten dus ben ik door gegaan met zwangerschapszwemmen. Ik ben met 2x in de week sporten door gegaan tot week 38/39 en ben eigenlijk alleen gestopt omdat het zwembad een zomerstop had en mijn strippenkaart bij de fitness op was, anders was ik waarschijnlijk tot week 41 door gegaan. Door dit regelmatige sporten werd ik best fit. Ik raakte tijdens mijn zwangerschap vet kwijt i.p.v. dat het ik het aankwam en kreeg er meer spiermassa bij. Natuurlijk groeide er wel een buikje en uiteindelijk ben ik 8 kilo aangekomen van mijn start gewicht. Dit was dus eigenlijk alleen het kindje en alles wat daarbij hoort maar geen vet. Heerlijk vond ik dat. Echter bleef ik niet heel actief sporten na mijn zwangerschap, wel ben ik na 6 weken nog naar de after zwangerschaps fitness gegaan maar daarna was ik al snel klaar ermee en deed ik alleen zo nu en dan een yoga lesje hier of daar. Dit was duidelijk niet genoeg want ik had enorme trek door de borstvoeding. Ik kwam na mijn zwangerschap opeens heel hard aan, totdat ik dus 90 kilo woog. Dat was meer dan aan het einde van mijn zwangerschap en een enorme shock voor me, ik had constant pijn aan mijn voeten door het gewicht. Het was dus duidelijk dit moest eraf. Daarom ben ik ook begonnen met hardlopen wat mij weer op een gezond gewicht gebracht heeft. Gelukkig.

Nu ik weer zwanger ben ben ik zeker van plan net als in de vorige zwangerschap fit te blijven en dit keer ook erna, haha maar dat is voor later. Nu eerst de zwangerschap. Het liefst was ik door gegaan met mijn hardloop groepje maar zoals ik in een eerder blog geschreven had zat dat er niet meer in, helaas. Ik ben dan ook weer op zoek gegaan wat ik nu voor sport zou willen doen. Ik had best wel moeite met kiezen omdat er zoveel is. Op dit moment ben ik nog in de uitprobeer fase.

Als eerste heb ik een proefles aangevraagd bij mom in balance. Een groep die in verschillende parken in Utrecht mama’s to be en net nieuw geworden mama’s zo lang mogelijk fit houdt. Dit sprak mij zeer aan om verschillende redenen.

  • Het is buiten. Ik vond hardlopen buiten ook heerlijk en ik ben grotendeels in de zomer zwanger dus dan is het heerlijk om buiten te sporten.
  • Het is een groepje met allemaal meiden die hetzelfde doormaken. Dit maakt het gezellig.
  • Het wordt begeleid door iemand die verstand heeft van zwangerschappen en de kwalen die erbij komen.
  • Je kunt op je eigen niveau trainen, dus als je meer aan kan kun je ook meer doen.
  • Je kunt op verschillende dagen in verschillende parken sporten als je dat wil.

De eerste proefles zou ik al gehad moeten hebben, al ging deze niet door doordat de juf op eens naar het ziekenhuis moest met haar zoontje. Wel heeft een andere meid uit de groep een kleine training met ons gedaan en dat was erg gezellig. Aankomende woensdag heb ik opnieuw de proefles om te kijken hoe zo een les nu echt is. Maar ik denk dat ik mij hiervoor wel ga aanmelden.

Als tweede ben ik voor een proefles bij de BBB healthclub gegaan. Dit is een sportclub alleen voor vrouwen. In de basis sport je vooral in een hot cabine. Een warme cabine waarin wat elastieken zitten. Iedereen heeft zijn eigen programma en doet verschillende krachtoefeningen, zo heb je als zwangere ook een eigen programma waarbij het ook belangrijk is dat de hot cabine minder heet is dan normaal. Daarnaast kun je cardio doen, kun je naar yoga of andere groepslessen gaan en worden er heel veel extraatjes aangeboden, zoals een lichaamsmeeting, een voeding begeleiding en nog meer van dit soort dingen. Echt goedkoop is het niet dus als je je hiervoor aanmeld moet je er ook echt totaal voor gaan en gebruik maken van al deze dingen zodat je het geld er ook uit haalt.

Wat ik fijn vind hieraan is:

  • Flexibele tijden om te gaan sporten
  • Je eigen programma
  • Alle extra sport mogelijkheden die ze bieden zoals onbeperkt groepslessen, cardio en extra begeleiding
  • De luxe, zoals badjassen, prive douches, alle producten die ze aanbieden

Ik heb mij aangemeld voor een maand om het even uit te proberen, echter vind ik de prijs er niet naar om dit tegelijk met de mom in balance te doen. Het is het een of het ander. Dat vind ik wel jammer want ik vind beide leuk. Ik denk toch dat ik dan liever voor mom in balance ga en iets meer specifieke begeleiding krijg op mijn zwangerschap en lekker buiten kan sporten. Daarnaast zoek ik nog wel iets anders wat ik ga doen. Maar de BBB zal ik zeker niet vergeten en als ik het moeilijk vind om na mijn zwangerschap toch weer goed aan de slag te gaan is het zeker waard om over BBB na te denken. Maar het aller liefste ga ik dan weer verder met mijn oude hardloop groepje. We zullen zien, er zijn in ieder geval plannen, meer dan de vorige keer en dit geeft mij hoop dat ik niet weer dezelfde fout zal maken.

Wat hebben jullie gedaan tijdens je zwangerschap, wat vond je fijn of wat doe je nu?

*Mamaplaats faciliteert een open en voor iedereen toegankelijk social platform. Zij is niet verantwoordelijk voor inhoud en authenticiteit van posts. Algemene voorwaarden.

Tags: #Zwanger, #Gezond

Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je