{{ message.message }}
{{ button.text }}

Je bent zwanger, wat moet je nu doen?

​Bij mijn eerste zwangerschap was ik totaal niet voorbereid. Alles was nieuw voor me.

Afbeelding blog 'Je bent zwanger, wat moet je nu doen?' Achtergrond blur afbeelding

Ik had niet al duizend boeken gelezen over wat mij ging overkomen en was totaal nog niet op de hoogte van alles. Ik liet het maar over mij heen komen en langzamerhand werd ik steeds meer wegwijs in de wereld van zwangeren.

Wow, en wat een wereld is dat. Dat die wereld daar voor altijd compleet langs mij heen gegaan is verbaast mij want wat is er veel te weten, wat zijn er veel meningen, wat zijn er veel keuzes, wat zijn er veel mogelijkheden… Als je een beetje onzeker aangelegd bent kan ik mij voorstellen dat je hier gek van kunt worden.

Nu met mijn tweede gooi ik mij er een stuk minder heftig in als bij de eerste. Ik weet wat er moet gebeuren, ik heb een eigen mening gevormd, en toch verrast het mij keer op keer hoeveel ik alweer vergeten ben.

Daarom schrijf ik een lijstje met alles waar je van op de hoogte moet zijn, wat je moet regelen of waar je keuzes over moet maken in het eerste trimester. Handig voor nieuwe mama’s maar misschien dus ook wel voor mama’s die al het al eens hebben meegemaakt.

1. Afspraak maken bij de verloskundige

Het klinkt misschien raar maar toen ik zwanger was van de eerste wist ik eigenlijk niet zo goed wat de eerste stap was. Moet ik een afspraak maken bij mijn huisarts, bij de verloskundige, wie is mijn verloskundige dan en wanneer moet dit.

Gelukkig had ik een vriendin die verloskundige is (in mijn wijk ook nog eens) die ik een berichtje gestuurd heb. Zij gaf aan dat ik direct bij haar in de praktijk een afspraak kon maken. Fijn, daarmee was dat ook duidelijk. Je hoeft dus niet bij je huisarts te zijn al wordt er wel aangegeven dat het handig is om je huisarts op de hoogte te brengen van je zwangerschap.

2. De keuze maken wanneer je het iedereen gaat vertellen

Het is handig dit snel te bespreken met je partner voordat een van jullie het er al heeft uit gefloept terwijl de ander het niet wou zeggen. Veel mensen zeggen het na 12 weken omdat de kans van een miskraam dan sterk verkleind is. Andere mensen vertellen het na een termijn echo (deze vind vaak rond week 10 plaats) omdat je dan een foto hebt en een datum wanneer je uitgerekend bent maar je kunt het natuurlijk ook direct vertellen aan een kleine groep of aan iedereen. De keus ligt helemaal bij jullie zelf.

Ik heb het de eerste zwangerschap na de termijn echo verteld omdat mijn man het graag even iets van ons wou houden. Nu bij de tweede hebben we het familie en goede vrienden direct verteld, met de theorie van mij in ons achterhoofd dat je deze mensen ook op de hoogte zou stellen van een miskraam. Ook heb ik het mijn directrice verteld. Zodat zij ook wist waarom ik mij soms zo beroerd voelde. Mijn collega’s heb ik het na de termijn echo verteld. De ouders van mijn school heb ik het weer iets later verteld. Pas toen ook zij het wisten heb ik het ook op social media gezet. Dat duurde dus wel even. Uiteindelijk was het de hele wereld in met week 14.

3. Kraam bureau kiezen en aanmelden

Het lijkt misschien wat snel maar het is goed om al vroeg je in te schrijven bij een kraam bureau. Ze zijn namelijk best vol en als je op tijd komt ben je in ieder geval zeker van kraamhulp. Je moet daarbij de keuze maken van minimum kraamhulp of het basispakket. Als je goed verzekerd bent kosten beide niks. Maar ook met een lage verzekering wordt het basispakket kraamhulp grotendeels betaald. Ik vond het erg fijn om hulp te hebben die niet alleen jou en je kindje controleert maar ook zorgt dat je voldoende rust neemt, huishoudelijke taken van je over neemt en je lekker fruit komt brengen. Erg fijn.

Er zit wel verschil in kraamzorg instanties dus het is goed om even te kijken welke kraamhulp instanties je verloskundige jouw allemaal aanbiedt. Wat ik vooral belangrijk vond is dat je 1 kraamhulp hebt de gehele week en niet elke dag iemand anders aan je bed hebt.

4. Keuze maken over de combinatietest

Het is geen leuk onderwerp om mee bezig te zijn maar wel erg belangrijk om dit goed met je partner te bespreken. Wil je de combinatietest doen (het onderzoek wat bekijkt of je kindje o.a. Het downsyndroom heeft, of eigenlijk of de kans vergroot is) en zo ja, wat ga je doen als de uitslag is dat er een vergrootte kans is. Tegenwoordig heb je in plaats van de vruchtwaterpunctie de Nipt test die zonder risico’s veel meer uitslag geeft. Dat is natuurlijk fijn maar de vraag blijft natuurlijk nog steeds. Wat doe je als je kindje down heeft? Het is handig dit van te voren al goed gesproken te hebben, natuurlijk gaan er uiteindelijk emoties en gevoelens mee spelen en kan je keuze daarmee beïnvloed worden. Maar een gesprek of jullie dezelfde kant op kijken is wel handig. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de test niet te doen en voor lief te nemen wat je in je buik hebt.

Wij hebben hem beide keren wel gedaan en gelukkig kwam er beide een minimale kans uit. Heel fijn dat we dus verder niet door hoefden te gaan met extra testen want onze theoretische keuze staat haaks op mijn emotionele keuze. Dus ik had het een enorm lastige gevonden als ik de keuze echt had moeten maken.

5. Keuze maken over Moeders voor Moeders

Moeders voor moeders is een instantie die plas ophaalt bij vrouwen die net zwanger zijn. In de plas zit een stofje wat vrouwen met vruchtbaarheidsproblemen kan helpen. Je kunt hier aan alleen mee doen in je eerste trimester en het begin van je tweede trimester. Je moet hier dus vroeg een keuze over maken.

Je moet hiervoor wel een voortuin hebben of een achterom zodat je je plas veilig uit het zicht neer kunt zetten voor de leveranciers. Zolang je dat hebt is het alleen een kwestie van plassen in een fles.

6. Uitzoeken welk eten je wel mag eten en vooral wat niet

Er is best wel veel eten wat je gewoon nog mag eten. Gelukkig maar. Toch zijn er ook wel wat dingen die je niet meer mag eten. Een aantal dingen zijn algemeen bekend zoals rauw vlees, ongepasteuriseerde kaas en alcohol maar er zijn ook best wat producten waarvan ik niks af wist en die ik ook nu bij mijn tweede zwangerschap alweer bijna vergeten was. 

Zo mag je niet te veel drop, niet te veel kaneel of venkel, moet je oppassen met lever producten en mag je geen roofvissen zoals tonijn. Het is dus wel handig om een appje hiervoor op je telefoon te zetten, een lijstje op te zoeken en op je koelkast te hangen of regelmatig even te googlen wat ze over een bepaald product zeggen.

7. Je agenda zo leeg mogelijk plannen

Je denkt misschien waarom, de baby is er toch nog niet. Nu kun je er nog vol voor gaan. Maar waarschijnlijk merk je het snel genoeg. Je lichaam is keihard aan het werk en dat kost enorm veel energie. Grote kans dat je dus behoorlijk uitgeput bent in je eerste trimester. Zelf had ik daardoor constante honger en had ik het constant koud. Je moet dus zorgen voor genoeg rust, genoeg gezond eten en lekker veel laagjes kleren. Sommige moeders hebben in het eerste trimester daar boven op ook nog enorme misselijkheid en dan is het helemaal fijn als je niet te veel in de planning hebt staan.

Gelukkig had ik geen grote last van misselijkheid maar ik vond de vermoeidheid ook al genoeg. Doe dutjes als je er tijd voor hebt, neem de rust, ga af en toe lekker voor de tv hangen of lees een boek.

8. Een boek aanschaffen over de zwangerschap

Ik vind niet dat je perse een hele bibliotheek gelezen moet hebben over de zwangerschap. En tegenwoordig kun je ook heel veel vinden op het internet. Echter is internet ook erg vertroebelend omdat er zoveel meningen van verschillende mensen worden gegeven en je hierdoor niet altijd meer ziet wat nou echt belangrijk is of wat echt klopt. Daarom is mijn tip op z’n minst één goed boek over de zwangerschap aan te schaffen zodat je een beetje op de hoogte kunt blijven wat er in je lichaam gebeurt elke week, waar je dit trimester of deze maand op moet letten en wat je voorbereid op de komende bevalling. 

Zelf vond ik het boek ‘De grote geboortegids’ erg fijn.

9. Maak nu al foto’s van je buik

Het lijkt misschien stom om nu al foto’s te maken van je buik terwijl je nog niks ziet, maar het is super leuk om straks het verschil te kunnen zien in foto’s. Misschien wil je wel een leuk foto project er van maken. Dan moet je nu al bedenken wat je wilt doen zodat je ook je before of eerste maand foto’s hebt die je nodig hebt. Op Pinterest staan er veel leuke ideeën hoe je je zwangerschap kunt vastleggen. Je kunt hierbij ook meteen bedenken hoe je het straks wereldwijd bekend wil maken op je Facebook of Instagram. Misschien heb je ook hier wel een leuke before foto nodig.

Ik heb het de vorige keer bekend gemaakt met een tekening van een kind uit mijn klas waarop stond, juf Feline is zwanger. En nu bij de tweede heb ik het bekend gemaakt met de veiligheidsspeld foto, waarbij ik ook meteen het geslacht heb duidelijk gemaakt door de kopjes te kleuren.

10. Een boek kopen om je zwangerschap in bij te houden

Zelf vind ik het plakboek van SNOR echt super leuk, deze is echter vaak uitverkocht. Daarom heb ik nu het boek ‘Het negen maanden invulboek’ van Eva Reinders gekocht. Ook een prima boek. Je hebt er echt heel veel en ze zijn enorm verschillend. Het is daarom wel leuk om even te kijken wat bij jou past. Eentje waar vooral lege lijntjes zijn voor tekst, eentje met veel kleine vragen, eentje met veel plak ruimte voor foto’s. 

Ik vond het super leuk om zo een boek bij te houden en kijk nu bij mijn tweede zwangerschap ook weer terug om even te kijken hoe het de vorige keer ook al weer ging. Best handig zo nu en dan want blijkbaar heb ik het niet allemaal meer correct in mijn hoofd opgeslagen.

Zo, ik hoop dat jullie hier iets aan hebben. Misschien ben ik nog wel wat essentieel vergeten. Laat het mij dan weten in een comment. voor de rest zeg ik vooral, geniet, wees dankbaar voor je zwangerschap en laat het over je heen komen. Zwanger zijn kan leuk zijn maar is echt niet allemaal rozengeur en maneschijn soms is het ook gewoon best wel zwaar. Blijf er dan aan denken waar voor je het doet en als het goed is gaat het eerste trimester over, stopt de misselijkheid en komt de energie weer terug, dus hou gewoon vol, en als dat niet in het tweede trimester gebeurt (dat was namelijk bij mij het geval) dan komt het wel in het derde trimester, of daarna.

 

1

Tags: #Zwanger

Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je