{{ message.message }}
{{ button.text }}

Hoe je je weeën opvangt in 30 seconden zonder te moeten puffen

Afbeelding blog 'Hoe je je weeën opvangt in 30 seconden zonder te moeten puffen' Achtergrond blur afbeelding

Puffen, pufcursus, zuchten en persen. Het zijn termen die je om de oren vliegen zodra je zwanger bent. Termen die overal gebruikt worden, in de boeken, in de media en zelfs bij de verloskundige.En doordat je deze termen overal hoort, denk je dat dit de norm is, dat het zo hoort. Dat dit dus hoort bij zwanger zijn en bevalling. Afzien, puffen en persen. Wat nu als ik je zeg dat dit helemaal niet normaal is? Dat puffen helemaal niets doet voor je lichaam? Dat persen zoals je het op tv ziet de minst natuurlijke manier is om een kind op de wereld te zetten?

Ik begrijp serieus niet waarom cursussen en zorgverleners zo blijven vasthouden aan dat puffen. 

Puffen gaat als volgt: Je neemt een diepe hap lucht en blaast die vervolgens in 3 pufjes naar buiten. Je mag tijdens dit uitblazen niet opnieuw lucht naar binnen zuigen, anders ga je hyperventileren. Als je al persdrang hebt maar je hebt nog geen volledige ontsluiting dan moet je puffen op het ritme van ‘Altijd is kortjakje ziek’.

De theorie achter dit puffen is dat je je focust op je ademhaling en daarom je focus afhaalt van de pijn. De gedachte hierachter is goed. Het is een ‘mindtrucje’, je fopt je eigen bewustzijn. Focussen op iets tijdens de weeën kan echt helpen om de bevalling soepeler te laten verlopen. Maar het puffen zelf doet echt helemaal niets voor je lichaam.

Ontspannen tijdens de bevalling is heel belangrijk. Er komen dan allerlei hormonen vrij die zorgen voor goede weeën en zelfs pijnstilling. Dat puffen is absoluut niet ontspannend. Het is zelfs stressvol. En stress is echt de grote boosdoener tijdens de bevalling. De spieren van je baarmoeder trekken samen tijdens een wee. Dit samentrekken zorgt ervoor dat de baarmoedermond kan openen (ontsluiten) en dat de baby er doorheen geboren kan worden. Als je puft, dan hou je de spieren van de baarmoeder op hun plek. Je houdt spanning in je buik. Ze kunnen dan niet aan het werk om de baarmoedermond te helpen openen.

Gelukkig kan het ook anders. Er zijn ademhalings- en ontspanningstechnieken die wél met je lichaam meewerken. Die heel bewust meewerken met de bewegingen van je baarmoederspieren, zodat je weeën korter duren, soms maar 30 seconden én effectiever zijn. Hierdoor gaat de ontsluiting sneller en ervaar je minder pijn.

Klinkt bijna te mooi om waar te zijn he? Maar toch is het waar. ;-)

Blijf alsjeblieft altijd verder kijken buiten de gebaande paden. Daar is namelijk zoveel te ontdekken.

*Mamaplaats faciliteert een open en voor iedereen toegankelijk social platform. Zij is niet verantwoordelijk voor inhoud en authenticiteit van posts. Algemene voorwaarden.

Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je