{{ message.message }}
{{ button.text }}

Zwanger en slapen

Als je zwanger bent gaan alledaagse dingetjes gewoon door zonder dat je er erg in hebt en is het net als ademen de normaalste zaak van de wereld. Lees meer

Afbeelding blog 'Zwanger en slapen'
Als je zwanger bent gaan alledaagse dingetjes gewoon door zonder dat je er erg in hebt en is het net als ademen de normaalste zaak van de wereld. Toch gaan er ook in de alledaagse dingetjes veranderingen optreden gedurende je zwangerschap. Hieronder gaan we het hebben over slapen in je zwangerschap.   zwanger en slapen

Het eerste trimester van je zwangerschap

Helemaal in het begin van je zwangerschap gebeurt er van alles in je lichaam. Je lichaam bereid zich voor op de groei van een nieuw leven. De eerste paar weken gaat het razendsnel van celdeling tot minimensje. Er wordt eigenlijk een aanslag op je energievoorraad gepleegd. Het is dan ook niet meer dan logisch dat je de eerste paar weken ontzettend moe kan zijn of je moe kunt voelen terwijl je zelf het gevoel hebt dat je helemaal niets doet. Je zou de hele dag wel willen slapen. Je lichaam is hard aan het werk om een nieuw leven in jou te creëren. Zorg er daarom in deze tijd helemaal voor dat je voldoende rust krijgt. Ga op tijd naar bed en zorg voor een constant ritme van het naar bed gaan en het opstaan. Regelmaat doet al veel voor je vermoeidheid. Toch kun je nooit helemaal voorkomen dat je je moe tot zeer moe voelt. Als het goed is zul je rond het tweede trimester over je (ergste) vermoeidheid heen zijn. Maar ook hier geld dat iedereen mens anders is en dat je nooit helemaal de zekerheid hebt dat je inderdaad het ergste hebt gehad wat vermoeidheid betreft. Net zoals de misselijkheid zijn er vrouwen die tot de twaalfde week misselijk zijn, maar er zijn er ook die 9 maanden lang misselijk zijn. Geef tijdens deze weken aan je vermoeidheid toe. Ga tussen de middag, samen met je eventuele andere jonge kinderen, even liggen. Neem niet teveel hooi op je vork, wat vandaag niet af is kun je morgen verder oppakken. Luister naar je lichaam je kent jezelf het beste en wees verstandig ga niet over je kunnen heen.  

De tweede trimester van je zwangerschap

Als je rond de vierde maand van je zwangerschap aangekomen bent heeft de vermoeidheid in de meeste gevallen plaats gemaakt voor wat meer energie. Er wordt ook wel gezegd dat dit de mooiste 3 maanden in je zwangerschap zijn. Je hebt energie, je buik zit nog niet in de weg en de meeste van de kwaaltjes zijn verdwenen. Wat het slapen betreft is het nu ook weer net alsof er niets is veranderd dan voor je zwangerschap. Je kunt weer heerlijk slapen en hoeft niet per se meer tussen de middag bij te tanken. Toch kan het soms wel lekker zijn om dit toch te doen. Ook hier geld weer luister naar je lichaam. Schaam je er niet voor dat je nog steeds de behoefte hebt om te gaan slapen!  

Het derde en laatste trimester van je zwangerschap

In de laatste drie maanden van je zwangerschap kan het slapen moeilijk worden of als lastig worden ervaren. Je buik gaat in de weg zitten en de houding waar je normaal in slaapt kan misschien ineens niet meer en je zult dus een andere slaaphouding moeten aannemen. Er zijn verschillende producten in de handel die je buik kunnen ondersteunen tijdens de slaap, bijvoorbeeld een voedingskussen. Deze leg je dan onder je buik zodat de druk er een beetje af is en na de zwangerschap kun je het gebruiken als voedingskussen! Je kunt dit ook gewoon met je eigen kussens doen. Ook hier geldt weer: ieder persoon is anders en je zult voor jezelf de meest prettige houding moeten zien te vinden. Omdat alles zwaarder wordt in je lichaam kan het ook zijn dat je gaat snurken terwijl je dat anders nooit deed. Het kan zijn dat je hier zelf wakker van wordt, maar in de meeste gevallen is het storend of kan het als storend worden ervaren door je partner. Ga je echt de laatste paar weken in dan is je lichaam bezig om zich voor te bereiden voor de aankomende bevalling. Het kan daarom zijn dat waar je in het begin nog als een blok in slaap viel op het moment dat je alleen al je kussen rook, je nu een paar minuten tot, voor jouw gevoel, een paar uur ligt te draaien en te woelen. De één kan niet meer in slaap komen, de ander slaapt na 5 minuten in, maar wordt na 3 uurtjes wakker en kan de slaap dan niet meer vatten. Zorg voor een niet te warme slaapkamer, een temperatuur van rond de 18 graden is prima. Mocht het toch te warm zijn, dan kun je er altijd een deken minder overdoen, een raampje open zetten of alleen het laken van het dekbed over je heen leggen. Een goed donkere slaapkamer wil ook wel eens helpen. Zorg ervoor dat je slaapkamer echt een slaapkamer is en geen opslagplaats voor je wasgoed of andere dingen die niet in een slaapkamer thuis horen. Als je in je bed stapt en je kijkt om je heen in een frisse opgeruimde slaapkamer dan zal dit een zeer tevreden gevoel bij je brengen en zul je lekkerder in slaap komen dan wanneer je tegen een berg troep aan kijkt. Er zijn ook uitzonderingen die tot aan het eind van hun zwangerschap nog net zo kunnen slapen als voorheen. Helemaal frustrerend kan het zijn als de rest van je gezin wel heerlijk naar dromenland is vertrokken. Troost je met de gedachte dat het ooit weer jouw beurt is!  

Nachtmerries

Er zijn ook heel veel zwangere vrouwen die ineens hele heftige dromen hebben, ook wel de nachtmerries genaamd. De meest bizarre en vreselijkste dromen kunnen voorbij komen, een paar keer per nacht en soms iedere nacht opnieuw. Ook dit is gelukkig van voorbijgaande aard.   Kon jij goed slapen tijdens je zwangerschap? Reageer ook!     Geschreven door mama Hélena

Tags:

👋🏼  Heb je een vraag of een suggestie? Werkt er iets niet? Laat het ons weten!
Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je