{{ message.message }}
{{ button.text }}

Zo zorg je dat je kind iedere dag fruit en groente eet!

Je kind heeft iedere dag minimaal 150 gram groente en 2 stuks fruit nodig, maar hoe zorg je dat je kind dat iedere dag eet? In dit artikel geven we je graag tips zodat je kind (meer) groente en fruit eet.

Afbeelding blog 'Zo zorg je dat je kind iedere dag fruit en groente eet!'

Tips groente en fruit eten

Iedereen weet dat voldoende groente en fruit noodzakelijk is voor zowel volwassenen als kinderen. Helaas gruwen veel kinderen bij alleen al de gedachte aan een vrolijk gekleurde paprika of die sappige peer. Toch heeft een kind iedere dag minimaal 150 gram groente en 2 stuks fruit nodig, maar hoe zorg je dat je kind dat iedere dag eet? Hieronder volgen 8 tips.

1. Verstop fruit en groente

Iedere dag fruit en groente eten zonder dat je kind het zelf doorheeft? Dat kan! Gebruik de grote verdwijntruc: verstop groente en fruit en je kind zal er van smullen. Fruit kan je verstoppen door een smoothie te maken. Groente kan je prima verwerken in pastasaus, soep en stamppot. Zo krijgt je kind op een hele eenvoudige manier toch de juiste hoeveelheid vitamines binnen.

2. Wees eens creatief met fruit en groente!

Met name jonge kinderen zijn op een positieve manier gemakkelijk af te leiden. Dat is ook meteen een goede manier om je kind iedere dag voldoende fruit en groente te laten eten. Door grappige namen te bedenken voor het eten, smaakt het opeens een heel stuk lekkerder! Wat dacht je van 'groentefrietjes' in plaats van sperzieboontjes en 'boompjes' in plaats van broccoli?

Een andere creatieve manier om je kind iedere dag  fruit en groente te laten eten is om iets leuks te maken van het stuk fruit of het bordje groente. Maak bijvoorbeeld een gek gezichtje!

3. Laat je kind af en toe zelf zijn groente of fruit uitkiezen

Laat je kind eens zelf kiezen welke groente er vanavond op het menu staat of welk stuk fruit er mee naar school gaat. Je kind krijgt hierdoor het gevoel dat hij ook iets te vertellen heeft en het zelf uitgekozen stuk fruit of het bordje groente smaakt dan natuurlijk veel beter.

4. Herhaling en afwisseling

Iedere dag alleen maar bloemkool of een appel is niet goed. Je kind moet immers verschillende smaken leren kennen. Er is soms wel 15 keer herhaling nodig om aan een bepaalde smaak te wennen. Probeer als ouder dus de juiste balans te vinden tussen herhaling en afwisseling.

5. Samen koken

Zelfs een peuter kan al een beetje meehelpen met koken. Hij kan bijvoorbeeld dingen in een pan doen of klaarzetten. Door je kind bij het koken te betrekken eet hij gegarandeerd meer groente.

6. Zit ontspannen aan tafel

Zit ontspannen aan tafel. Heeft je kind echt een afkeer van een bepaalde smaak? Dwing hem dan niet. Uiteindelijk komt het vanzelf wel goed.

7. Geef zelf het goede voorbeeld

Eet als ouder zelf ook voldoende groente en fruit. Het is cliché, maar waar: 'Goed voorbeeld doet volgen!'

8. Snack eens met groente of fruit!

Waarom altijd snacken met een koekje of een snoepje? Een salade, stukjes fruit of schaaltje rauwkost zijn zeker zo lekker en bovendien veel gezonder! Wanneer je dit een tijdje aanhoudt, weet je kind niet meer beter en vraagt hij straks zelf om een banaan of een bakje snacktomaatjes.

Hoe zorg jij dat je kind iedere dag voldoende fruit en groente eet? Deel je tips hier!

Geschreven door mama Nienke

Tags:

👋🏼  Heb je een vraag of een suggestie? Werkt er iets niet? Laat het ons weten!
Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je