{{ message.message }}
{{ button.text }}

Zeg maar dag tegen je zwangerschapslichaam

Afbeelding blog 'Zeg maar dag tegen je zwangerschapslichaam'
Negenmaanden lang is je lichaam niet van jou alleen geweest. Ondanks dat je weet dat je groeit bij een zwangerschap, kom je er nu pas achter wat de zwangerschap met jouw lichaam heeft gedaan. Nu het kind eruit is, is het tijd dat jij je eigen lichtaam terug wilt! Je wilt vandaag je lichaam terug? Dat gaat niet! Je moet beginnen tegen jezelf te zeggen dat je echt even geduld moet hebben. Tenslotte heeft je lichtaam negen maanden lang zich uitgerekt en aangpast om jouw baby te laten groeien, dus het zal niet in een dag terug bouncen, ook niet binnen een paar weken. Een stel regel is ongeveer dat je er negen maanden tot een jaar voor uit moet trekken, tot dat je echt weer denkt dat je “normaal” in je vel zit. En dan nog moet je je bedenken dat je oude figuur misschien zelfs nooit meer helemaal precies terug komt als voor je zwangerschap. Echt alle mama’s die net een bevalling achter de rug hebben, kennen de kwaaltjes. Je hebt pijntjes, je lekt, je bent gezwollen,  zwakjes, misschien met zwangerschapsstriemen, en natuurlijk volledig uitgeput en emotioneel vrij labiel.  Wees daarom geduldig en bedenk dat je eigen ‘ik‘ echt terug zal komen, of in ieder geval eentje die haar zal benaderen. Factoren als je leeftijd, hoeveelste kind het is, je eigen fitheid en je genen bepalen hoe snel je weer in je oude spijkerbroek past. En ja, er zijn sommige mama’s die na een dag weer een super platte buik hebben en hun oude kleren snel weer kunnen dragen, maar probeer jezelf hier niet mee te vergelijken. En bedenk dat jouw extra kilo’s nu eenmaal zijn ontstaan, doordat jij zo’n geweldig nieuw persoontje hebt gekregen. Probeer ervoor te zorgend atj e in de eerste 2 tot 4 weken huishoudelijke taken als koken en schoonmaken uitbesteedt. Zo kun je er eerst voor zrogen dat je uitrust en dat je geniet van de verzorging van je pas geboren baby. Slapen is super essentieel voor je lichamelijke herstel na je bevalling. Ook helpt dit om je een goed gevoel te geven over jezelf. Leg je benen af en toe omhoog en drink veel water! Ook dit kan ervoor zorgen dat zwangerschaps zwellingen wat sneller wegtrekken. Voel je je alweer wat beter, begin dan langzaam aan met wat oefeningen om terug in shape te komen. Heb je een natuurlijke bevalling achter de rug, dan kun je al gauw gaan wandelen en af en toe wat stretch oefeningen doen. Heb je een keizersnede gehad, wacht dan tot 6 weken na je bevalling met sporten. Wandelen mat je al wel snel doen, maar pas op met tillen en buikoefeningen.
👋🏼  Heb je een vraag of een suggestie? Werkt er iets niet? Laat het ons weten!
Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je