{{ message.message }}
{{ button.text }}

Welke spieren moet je juist trainen tijdens/na de zwangerschap?

Dan is het belangrijk om in beweging te blijven, maar welke spieren moet je juist trainen tijdens en na de zwangerschap? Welke sporten zijn gezond?

En dan ben je zwanger! Allerlei kwalen die er bij komen kijken of misschien wel helemaal nergens last van. De eerste maanden speelt de vermoeidheid vaak al wel op, en wil je het liefst zo min mogelijk doen. Als het buikje dan een beetje in zicht komt en je je lichamelijk wat beter gaat voelen dan kun je de hele wereld weer aan. Dan is het belangrijk om in beweging te blijven, maar welke spieren moet je juist trainen tijdens en na de zwangerschap? Welke sporten zijn gezond?  

Wat kun je allemaal doen tijdens de zwangerschap?

LichaamsbewegingTrainen zwangerschap is goed voor de bloedsomloop en ook voor je kindje in je buik. Om je lichaam gezond en fit te houden kun je het beste goed in beweging blijven. Je moet natuurlijk niet ineens rare dingen gaan doen die je voorheen ook niet deed maar je kunt echt nog heel veel doen. Sporten, Wandelen, fietsen, (zwangerschap) yoga, zwemmen, aerobics, aquarobics, noem het maar op. Let wel op dat je bijvoorbeeld aerobics na een maand of 4 zwangerschap afbouwt en niet te veel meer springt en swingt. Bij alles geldt natuurlijk wel dat je goed naar je lichaam moet luisteren. Neem een tandje terug als je ademhaling te hoog wordt of je merkt dat je lichaam tegen gaat stribbelen. Op deze site staan een aantal oefeningen tijdens je zwangerschap. Buikspieren kun je tot een maand of 4 vanuit je rug blijven doen. Het trainen van je bekken bodemspieren is belangrijk tegen urineverlies (ook na de bevalling).  

Bevallen en dan?

En dan ben je bevallen, je buik is leeg en (misschien) al plat, je kleintje ligt op je buik en je moet er niet aan denken dat je nog iets moet doen. Die hormonen ben je voorlopig nog niet kwijt. Ze zeggen niet voor niets 9 maanden zwanger, 9 maanden ontzwangeren. . Je lichaam heeft na de bevalling  rust nodig. Na een week of 6 kun je rustig opbouwend eigenlijk wel weer wat gaan doen. Met een keizersnee of een zware natuurlijke bevalling kan dit ook langer zijn. Zodra je het ritme dan weer een beetje gevonden hebt wil je graag dat buikje en die overtollige zwangerschapskilo's weer kwijt. Afvallen helpt vaak niet direct maar eerst je conditie op peil krijgen en je spieren trainen zal je sneller helpen. Wanneer je weer begint met sporten luister dan ook nog heel goed naar je lichaam. Zoek je grens, maar ga er niet overheen. Zwemmen, fietsen en lopen zijn sporten die je prima kunt oppakken na je zwangerschap.   Welke sport(en) heb jij gedaan tijdens je zwangerschap? Reageer hier!   Geschreven door mama Carmen

Tags:

👋🏼  Heb je een vraag of een suggestie? Werkt er iets niet? Laat het ons weten!
Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je