{{ message.message }}
{{ button.text }}

Weg met die herfstblues of winterdip!

Het is grijs buiten, de regen komt met bakken uit de lucht vallen en overal dwarrelen blaadjes naar beneden. Veel mensen genieten van de herfst en de winter, maar er zijn ook mensen die zich minder goed voelen in deze seizoenen. We noemen dit dan herfstblues of winterdip.

Afbeelding blog 'Weg met die herfstblues of winterdip!'

Hoe ontstaat de herfstblues / winterdip?

In het najaar krijgen we minder zonlicht, waardoor zelfs een tekort aan vitamine D kan ontstaan. Hierdoor kun je neerslachtig, prikkelbaar en moe worden. Daarnaast wordt de klok verzet, waardoor sommige mensen moeite hebben om in het normale, actieve ritme te blijven.

De symptomen

Er horen diverse symptomen bij de herfstblues / een winterdip. Denk hierbij aan:

  • Veel slapen
  • Veel eten, vaak met 4 tot 6 kilo gewichtstoename tot gevolg
  • Minder behoefte aan sociale contacten hebben
  • Sneller geïrriteerd en prikkelbaar zijn
  • Meer moeite hebben om je te concentreren
  • Somberheid
  • Erg moe zijn, geen energie hebben om iets te doen

Weg met die herfstblues/winterdip!

Natuurlijk mag je best eens toegeven aan je dip. Zijn je kinderen naar school? Het is echt geen schande om een keertje de dekens over je hoofd te trekken en de halve dag te gaan slapen. Ook je uitleven op een heel pak chocoladekoekjes mag een keertje, maar blijf er niet te lang in hangen.

De ene persoon heeft meer aanleg om in het najaar een dip te krijgen dan de ander. Toch is er wel degelijk iets aan te doen. De beste oplossing zou een lekkere zonvakantie in het najaar zijn, maar helaas is die luxe niet voor iedereen weggelegd. Toch zijn er in de eigen omgeving oplossingen genoeg te bedenken:

  • Slaap niet overdag, maar houdt je gebruikelijke ritme aan
  • Neem eens een zonnebankje
  • Slik vitamine D-pilletjes
  • Eet vette vis en eieren
  • Eet veel fruit
  • Drink weinig alcohol
  • Onderneem juist wel veel verschillende activiteiten
  • Houd contact met je vriendinnen en ga regelmatig iets leuks doen
  • Ga eens fanatiek sporten
  • Maak een heerlijke herfstwandeling met de kinderen
  • Maak je huis gezellig met lekker ruikende kaarsjes en kleurrijke bloemen
  • Trek eens vrolijk gekleurde kleding aan
  • Praat de somberheid van je af
  • Helpen deze tips niet?

    Heb je niet het idee dat bovenstaande tips ook maar iets helpen? Misschien is er dan wel wat meer aan de hand. In dat geval is het belangrijk om hulp te zoeken. Ga eens praten met je huisarts. Misschien kan hij of zij jou net dat duwtje in de goede richting geven. Dat kan zijn door je door te verwijzen naar een psycholoog of door lichttherapie aan te raden. Soms is een gesprek met de huisarts alleen al genoeg.

    Voor je het weet is het weer lente!

    Tenslotte nog even dit: probeer de regen en de koud dapper te trotseren. Voor je het weet is het weer lente!

    Geschreven door mama Nienke

Tags:

👋🏼  Heb je een vraag of een suggestie? Werkt er iets niet? Laat het ons weten!
Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je