{{ message.message }}
{{ button.text }}

Wat voor eten en drinken geef je je kind mee naar school?

De kinderen gaan naar school maar wat geef je mee qua eten en drinken? Een goed gevulde en gezonde lunchtrommel is erg belangrijk, maar hoe creëer je een lekkere en vooral gezonde lunch voor je kinderen? In dit artikel geef we je een uitgebreid advies.

Afbeelding blog 'Wat voor eten en drinken geef je je kind mee naar school?'

Voeding is en blijft voor veel ouders een moeilijk thema. Een vaak gehoorde zin is dan ook: “ik wil mijn kind iets lekkers gunnen en niet ontzeggen”. Maar wat bedoelen ouders hier nu precies mee?
Gezonde voeding begint thuis waar het ontbijt plaatsvindt, de lunchtrommeltjes klaargemaakt worden, een thee- en rustmoment na de opvang of school en uiteindelijk samen avond wordt gegeten. Het maken en geven van gezonde voeding is niets anders dan een manier van leven en opvoeden.

Het vergt misschien wat van je tijd voor het doen van de juiste inkopen maar daarna is het gewoon een kwestie van klaarmaken, klaarzetten of samenvoegen.

Overgewicht bij jonge kinderen

Juist nu is het belangrijk om eerlijk en open te praten over het voedingsbeleid op de opvang, peuterspeelzaal of school. De cijfers liegen niet en geven aan dat binnen een korte tijd zeker 20% van de jonge kinderen overgewicht zal hebben dat in de toekomst blijvend aanwezig zal zijn en op een volwassen leeftijd doorgroeit tot morbide obesitas.

In deze gevallen hebben we het dan niet meer over een paar uitzonderingen en komt het vaker voor dan je denkt. Het feit dat we allemaal langzamer maar zeker in gewicht toenemen maakt dat wij minder alert zijn op deze ontwikkeling bij onze kinderen.

Een ander negatief feit van deze ontwikkeling is dat de leeftijd waarop men kanker krijgt in de loop der jaren steeds lager wordt. De eerste toename van kankergevallen werd toegeschreven aan mensen rond de gemiddelde leeftijd van 65 jaar. De laatste paar jaar zien we echter dat het gemiddelde al rond de 50 (!) jaar ligt en we afstevenen op een gemiddelde leeftijd van 30-40 jaar!

Het moge duidelijk zijn dat het introduceren van een nieuw en gezonder voedingsbeleid door de leiding van de opvang of school van jouw kinderen er niet op gericht is om kinderen een traktatie te ontzeggen. Dit beleid is er juist voor bedoeld om de schade, die kinderen oplopen door verkeerde en slechte voeding thuis, enigszins in te perken en ouders te laten zien dat het ook anders kan ongeacht achtergrond of financiële situatie.

Wat voor eten en drinken geef je je kind mee naar school?

Het maakt niet uit waar je boodschappen doet, in elke supermarkt zijn gezondere en betere varianten verkrijgbaar voor een schappelijke prijs. Helaas zijn de goedkope, vette of suikerrijke producten altijd de goedkoopste maar dat mag geen reden zijn om deze te blijven kopen.
Een goede tip is kinderen mee te nemen naar een groenteboer of landwinkel en ze daar te laten zien welke groente en fruit er allemaal is. Het aanbod van verschillende producten is daar meestal uitgebreider dan in de supermarkt. Laat je kinderen kennismaken met seizoensproducten en laat ze verschillende soorten proberen. Daarnaast kun je van deze seizoensproducten gebruik maken door het maken van heerlijke fruitshakes en smoothies in de lente, zomer en najaar en overheerlijke compote, jam of fruitmoes in de koude wintermaanden. Kinderen staan open voor nieuwe dingen en zijn geneigd mee te denken mits jij zelf ook interesse toont in gezonde voeding. Zo ook met hun lunchtrommeltje of lunchbox en tussendoortjes voor op school.

Laat je kind meehelpen om de lunch samen te stellen en leg uit waarom bepaalde producten hier niet in thuis horen. Om groot en sterk te kunnen worden zijn niet alleen boterhammen met gezond beleg nodig maar ook fruit, stukjes groente en water. Laat je kindje gezellig meehelpen door het snijden van een komkommer of laat hem of haar helpen met het wassen van cherry tomaatjes. Neem een aantal keren per week de tijd voor een quality time momentje samen en leg uit dat je trots bent dat je kind zo goed meedenkt en meewerkt. Mocht het ondanks deze inspanningen toch mislukken, blijf proberen want ook hier geldt dat de enthousiaste aanhouder altijd wint.

Drinkflessen & lunchboxes

Overal zie je ze: kant-en-klaar felgekleurde drinkflesjes met suikerwater of water aangevuld met de meeste chemische zoetstoffen die er bestaan. Laat je dan ook niet misleiden tot het kopen van zogenaamde suikervrije drankjes die weliswaar geen suiker bevatten, maar wel sacharine, sucralose, cyclaamzuur, aspartaam en andere zoetstoffen die verslavend zijn en vetzucht in de hand werken.

Ook pakjes fruitdrank kunnen onnodige zoetstoffen of suiker bevatten. Kijk altijd even naar het etiket en ga op zoek naar drankjes met fruiteigen suiker die je ook prima bij Aldi en Lidl kunt kopen.
Een goedkope en betere optie is het aanbieden van een über coole drinkfles met heerlijk vers kraan- water. Tegenwoordig zijn er bij de meest goedkope winkels drinkfles varianten te koop met prints van de meest bekende tekenfilm- en of striphelden.

Wordt het een warme dag? Voeg dan voor het vullen van de drinkfles een of twee ijsklontjes toe en vul de rest aan met water. Zo blijft het water een tijdlang fris.
Wil je liever geen plastic drinkfles, kies dan voor een RVS drinkfles van bijvoorbeeld Klean Kanteen die tegenwoordig helemaal hip is. Deze flessen zijn in de meeste trendy kleuren verkrijgbaar en er zijn voor deze flessen verschillende drinkdoppen verkrijgbaar voor iedere leeftijd van je kind. Handig, hygiënische en makkelijk. Ook zijn er speciale hoezen te koop die isolerend werken voor zowel warme als koude drankjes. Hetzelfde geldt voor de boterhamtrommeltjes: kies voor een leuke felgekleurde Disney trommel of koop een BPA-vrije variant van Lunchbots.

Brood daar zit wat in

Wanneer je kind(je) geen voedselallergie of –intolerantie heeft dan is het eenvoudig een gezonde boterham mee te geven. Kies dan ook altijd voor brood op basis van tarwemeel niet op basis van tarwebloem. Witbrood is gemaakt van witte bloem en bevat totaal geen voedzame stoffen.
Tarwemeel is een betere en gezondere variant en er zijn zat broden verkrijgbaar bij Aldi, Lidl en andere supermarkten waarvan tarwemeel de basis is. Een goede reden om de ingrediëntenlijst van jullie brood aandachtig te lezen en na te gaan wat het hoofdbestanddeel is: bloem of meel.

Nog altijd krijgen veel jonge kinderen smeerkaas of smeerpaté op hun brood. Misschien omdat dit het enige is dat zij eten of omdat het juist zo handig en goedkoop is. Laat je kind kennismaken met magere vleessoorten zoals lichtgezoute runderrookvlees, kip- of kalkoenfilet. Smeerpaté bevat lever en is een grote bron van vitamine A dat in grote hoeveelheden schadelijk kan zijn voor de gezondheid van jullie kleine ster. Daarnaast bevat paté altijd varkensvlees dat tevens veel verzadigd vet bevat.

Kijk bij de supermarkt ook eens naar suikervrije jam van bijv. Zonnatura, st. Dalfour of jam gezoet met fructose zoals bijvoorbeeld Cereal of Damhert. Appel-perenstroop is altijd ongezoet en bevat geen toegevoegde bietensap of bietensuikers.
Hagelslag, chocopasta, chocolade vlokken, vruchtenhagelslag enz. behoren helaas tot de groep zoetigheid en zijn te vergelijken met snoepgoed door o.a. de aanwezige suiker. Je smeert dus eigenlijk ‘snoep’ op de boterham.

Water is meer

Water is maar water hoor ik steeds weer. Jammer, want water uit de kraan is eigenlijk nog helemaal zo gek nog niet. In Nederland wordt het drinkwater constant gecontroleerd op ziektekiemen, de aanwezigheid van verontreinigende stoffen en de aanwezigheid van nitraat en ijzer. Hoewel zwaar gevoelige kinderen en mensen zich beter voeden met gezuiverd bronwater, gebruiken wij hier thuis een Britakan en gewoon kraanwater voor het bereiden van voedsel. Niks mis mee.
Water uit de kraan is dus niet alleen schoon maar bevat ook nog eens waardevolle stoffen en heeft een groot aantal ontzettend belangrijke functies. Hoewel de lijst lang en uitgebreid is, geef ik hieronder een aantal aan:

  • Water is nodig voor het oplossen en verteren van voeding
  • Water is nodig voor de opname van vitamines en mineralen en andere waardevolle voedingsstoffen
  • Water ontgift ons lichaam en ondersteunt het lichaam bij het afvoeren van rest- en gifstoffen
  • Water verbetert de ontlasting en voorkomt obstipatie
  • Na een lichamelijk zware inspanning helpt water je lichaam te herstellen
  • Water bevat energie die ons monter, alert en slim maakt
  • Water is een echte dorstlesser

Wil je meer weten over de wondere werking van gewoon water, koop dan het boek ‘Water het goedkoopste medicijn’ van F. Batmanghelidj. Een ongelooflijk interessant boek dat mij er van overtuigde dat water een veel grotere rol in ons leven speelt en kan spelen dan wij denken. Water is gezond en voor jong en oud belangrijk.

Kinderen op school

Onze kinderen hebben gewoon niet meer nodig dan een gezond gevulde lunchtrommel met daarbij gewoon water. Laten wij dan het goede voorbeeld geven: bij thuiskomst staat een lekker glas dixap klaar zonder vervelende zoetstoffen, suikers of kleurstoffen. Gaat je kind na school naar de opvang, overleg dan met de organisatie wat er mogelijk is om ongezonde aanlenglimonades te schrappen.

Een grote kan fris water met 2 schijfjes citroen en wat verse munt ziet er smakelijk uit en nodigt kinderen uit om kennis te maken met deze smaken. In de koude periode zijn kindvriendelijke theesoorten ideaal en kunnen kinderen ook genieten van een warme kop bessensap die alleen fruiteigen suikers bevat. Kortom, er is veel mogelijk en kinderen zijn flexibeler dan wij denken. Wij ouders zijn vaak de starre partij en weerhouden kinderen ervan om nieuwe ervaringen op te doen en meer gezondere keuzes te maken.

Wat geef jij je kind mee naar school?

Tags:

👋🏼  Heb je een vraag of een suggestie? Werkt er iets niet? Laat het ons weten!
Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je