{{ message.message }}
{{ button.text }}

Wat te doen als je kind geen groenten eet

Wat te doen als je kind geen groenten eet? In dit artikel geven we je graag tips om je kind te stimuleren om groenten te eten.

Afbeelding blog 'Wat te doen als je kind geen groenten eet'

Als moeder ben ik inmiddels de illusie kwijt dat `mijn kinderen gewoon gaan eten`. Wat gewoon zoals papa en mama eten eten onze kinderen echt niet. Het komt er zelfs niet bij in de buurt. De schrijf van 5 is inmiddels wel wat achterhaald misschien maar hoe zit het nu echt met het eten van groenten?

De basis

Om de kinderen kennis te laten maken met vaste voeding kan je (in overleg met je eigen consultatiebureau) beginnen met het geven van vaste voeding als je kind tussen de 4 en 6 maanden is. Dit kan zijn een beetje rijstebloem door de melk maar ook fruit of groente.

Groente heeft dan de voorkeur want als de kinderen aan de zoete smaak van fruit wennen is de kans groot dat ze geen groente `lusten`. Daarnaast is ook bijna overal terug te lezen dat een kindje een nieuwe smaak 5-10 keer moet proeven voor dat het lekker gevonden wordt. Een kwestie van wennen dus.

Van nature heeft een kind een gewenning met zoet. Dit doordat moedermelk een iets zoette smaak heeft, afhankelijk van wat je zelf hebt gegeten. Dit is vaak de eerste voeding die een kindje krijgt na de geboorte en is vertrouwd. Ook de flesvoeding heeft voor het grootste gedeelte de smaak van moedermelk en is dus ook iets zoetig, door sommige moeders ook wel weeïg genoemd.

De smaak van groeten is dus niet vanzelfsprekend lekker. Ook is groente vanaf de dag dat het gegeten mag worden niet altijd geschikt. Denk bijvoorbeeld aan nitraat rijke groenten. Er zijn verschillende lijstjes te vinden waarop staat wanneer je kind welke groente mag. Ook staat dit uitgebreid in het groeiboekje.

Eetgedrag verandert

Daar waar je kindje eerst elke hap van het lepeltje in elk geval wil proeven en vaak ook lekker gaat vinden komt er rond het eerste jaar een verandering in eten. De porties worden meestal kleiner. Het kind gaat iets minder hard groeien dan in het eerste jaar en verbrand daardoor iets minder. Wel moeten er dezelfde voedingsstoffen gegeten worden.

De meeste kinderen krijgen ook in de gaten dat papa/mama het heel fijn vindt als hij gezond eet. Het liefst met de pot mee en dan zeker de groenten! Een kind kan dit daarom gebruiken als manier om jou onder druk te zetten. Op eten en drinken heeft je kindje namelijk de macht.

Dit kan verschillende redenen hebben. Soms komt dit doordat je dit te veel benadrukt bij je kind. `Als je de groenten opeet krijg je vlees.` of ` Als je de groenten niet opeet krijg je geen toetje.` Een kind heeft dan misschien wel het idee dat ze het moeten eten om een beloning te krijgen. `Is het dan zo erg om het op te eten?'. Naast niet motiverend loopt je kindje op deze manier ook de voedingsstoffen en vitaminen van het toetje en het vlees mis.

De richtlijnen

Het voedingscentrum heeft een indicatie gemaakt van wat een kind zoal moet eten. Bij groenten staat 50-100 gram als richtlijn voor een kind van 3. Dit zijn 1-2 opscheplepels. Maar hier zit dan dus alle groente bij in! Dus ook het stukje komkommer op brood en het worteltje dat je tussendoor kan geven.

Bij een kind van 6 is het advies 100-150 gram, 2-3 opscheplepels en bij een kind van 9 150-200 gram, 3-4 opscheplepels. Ter vergelijking, zelf zou je als volwassenen 200 gram moeten eten en dus 4 opscheplepels groenten moeten opscheppen wanneer je met jouw kleintje aan tafel zit.

Het gaat hier natuurlijk wel om een gemiddelde. Het is het voornaamste om gevarieerd groente te eten en als je dan eens een dag 100 gram eet en dan een dag 300 gram is dat natuurlijk ook prima. Een fabel is echter wel dat je in plaats van groenten fruit kan eten. Hier zitten hele andere voedingsstoffen in. Zoals meer suikers en koolhydraten.

Tips om je kind meer groenten te laten eten

Elke ouder heeft wel een tip of truc om groeten met plezier naar binnen te krijgen. Soms denk je dat je voor jouw kindje de beste manier hebt gevonden maar dat hoeft ook niet weken achter elkaar de manier te zijn. Daarom een aantal `gouden` tips om eens te proberen als je het niet meer weet.

  • Zorg voor een leuke aankleding van de groenten: een spiesje met balletjes wortel, aardappel en gehaktballetjes eet vaak makkelijker weg.
  • Broccoli zijn ook wel Sesamstraatbomen. Wie wil er nu niet even in sesamstraat zijn.
  • Geef groenten tussendoor. Een stukje komkommer in de auto, een staafje bleekselderij met smeerkaas.
  • Probeer of je kind soep lekker vindt, ook lekker voor tussen de middag!
  • Groenten roosteren op de bbq is leuk en spannend, heb jij het al geproefd?
  • Maak een fruitsmootie en doe er ook een wortel of komkommer in.
  • Maak je eigen groentetuintje (of mooi versierde bloempot in de keuken) eigen teelt is echt heel lekker!

En als je het echt niet meer weet: bespreek de eetmomenten eens met andere ouders. Misschien hebben zij ook wel een gouden tip en je hoort in elk geval dat je niet de enige bent! Of plaats jouw gouden tip hieronder zodat we er allemaal wat aan hebben!

Geschreven door mama Marjolein

Tags:

👋🏼  Heb je een vraag of een suggestie? Werkt er iets niet? Laat het ons weten!
Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je