{{ message.message }}
{{ button.text }}

Wat mag je niet eten tijdens de zwangerschap?

Gezond en gevarieerd eten is belangrijk. Al helemaal als je zwanger bent.

Afbeelding blog 'Wat mag je niet eten tijdens de zwangerschap?'

Wil je weten welke voedingsstoffen je dagelijks nodig hebt? Dat lees je in het artikel ‘Gezond eten tijdens de zwangerschap’.

Uit onderzoek blijkt dat het goed is voor de ontwikkeling van de hersenen en het gezichtsvermogen van de ongeboren baby om minimaal een keer per week vette vis te eten. Zo is er ook onderzocht welke voedingsmiddelen schadelijk kunnen zijn voor de ontwikkeling van je baby. Wij zetten voor je op een rijtje wat je beter kunt laten staan tijdens de zwangerschap.

Cafeïne

Hou je van een kopje koffie? Tijdens je zwangerschap is koffie geen taboe, toch is het beter om niet meer dan een kop per dag te drinken. Teveel cafeïne geeft een verhoogde kans op een miskraam of laag geboortegewicht. Ook in zwarte thee, cola en energiedrankjes zit cafeïne. Beperk de hoeveelheid cafeïne tot maximaal 100 milligram per dag. Oftewel: maximaal 1 kop/glas per dag.

Rauwe eieren

Eet geen rauwe eieren, want dit is een bron van salmonellabacteriën en die zijn schadelijk voor je baby. Kook je eieren lang genoeg en als je een eitje bakt, is het belangrijk dat deze goed doorbakken is. In zelfgemaakte toetjes zijn soms ook rauwe eieren verwerkt. Deze kun je dus beter laten staan.

Rauw vlees

In (half)rauw vlees kunnen de listeriabacterie en de toxoplasma-parasiet voor komen. Deze zijn schadelijk voor je baby. Eet daarom dus geen filet americain, rosbief, tartaar, ossenworst en biefstuk die niet doorbakken is.

Vis

Eet geen vacuümverpakte gerookte of rauwe vis, zoals gerookte zalm en makreel. Hier in kunnen net als in rauw vlees de listeriabacterie en de toxoplasma-parasiet voorkomen. Roofvissen als tonijn, zwaardvis, haai, snoekbaars en koningsmakreel kun je beter niet eten. Deze vissen bevatten relatief veel kwik en dioxines, wat schadelijk kan zijn voor je ongeboren kindje. Een uitzondering hierop is tonijn uit blik, die kun je dus gerust eten. Eet geen paling uit Nederlandse rivieren. Deze paling kan namelijk veel dioxines bevatten. Kweekpaling kun je gerust eten tijdens je zwangerschap. Tijdens je zwangerschap kun je prima vette vis eten: dit is zelfs erg gezond. Maar eet het liever niet vaker dan twee keer per week. Als je te vaak vis eet, kun je weer te veel dioxines binnenkrijgen.

Rauwmelkse kazen

Rauwmelkse kazen zijn zachte kazen gemaakt van (ongepasteuriseerde) rauwe melk. Rauwmelkse kazen kunnen het listeriabacterie bevatten. Deze bacterie is schadelijk voor je ongeboren baby. Op de verpakking van rauwmelkse kazen staat ‘au lait cru’. Zachte kazen van gepasteuriseerde melk kun je wel eten. Net als harde Nederlandse kazen. Dit zijn de kazen waarvoor je een kaasschaaf nodig hebt. Check de verpakking van kazen op ‘au lait cru’. Staat dit op de verpakking vermeld? Dan is het niet veilig om deze kaas te eten.

Lever en leverproducten

In lever zit veel vitamine A en een te hoge dosis hiervan kan leiden tot aangeboren afwijkingen bij je baby. Daarom is het beter om geen lever te eten tijdens je zwangerschap. In leverproducten, zoals paté, smeerleverworst en leverkaas zit wat minder vitamine A. Beleg per dag maximaal één boterham met deze vleeswaren.

Alcohol

Drink geen alcohol als je zwanger bent. Ook niet dat ene wijntje. Alcohol is schadelijk voor je ongeboren kind.

Drop

In drop zit glycyrrhizine, een stof die effect heeft op de werking van de nieren. Door te veel drop (zout óf zoet) te eten of zoethoutthee te drinken kun je een hogere bloeddruk, vochtophoping en een tekort aan het mineraal kalium krijgen. Ben jij een echte dropfanaat? Helaas, tijdens de zwangerschap is het eten van meer dan een paar dropjes per dag niet verstandig.

Kruidenthee

Niet alle soorten kruidenthee zijn veilig tijdens de zwangerschap. Sommige kruiden in kruidenthee kunnen schadelijk zijn voor je ongeboren baby. Neem geen venkel- of anijsthee en drink niet meer dan 2 koppen zoethoutthee per dag. Lees welke voedingsstoffen je dagelijks nodig hebt tijdens de zwangerschap

   

Tags: #Food, #Mom to be

👋🏼  Heb je een vraag of een suggestie? Werkt er iets niet? Laat het ons weten!
Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je