{{ message.message }}
{{ button.text }}

Voorlezen leuk maken!

Afbeelding blog 'Voorlezen leuk maken!'

Wanneer kinderen op de basisschool komen, wordt verwacht dat ze een basiswoordenschat hebben om gesprekken te kunnen volgen, om te kunnen participeren in activiteiten en opdrachten te begrijpen. In de jaren daarvoor heb je bewust en onbewust gewerkt aan het uitbreiden van de passieve en actieve woordenschat van je kind, door bijvoorbeeld voorlezen. Je hebt gemerkt hoe snel je kind zich nieuwe woorden eigen maakte.

Interactief voorlezen

Een manier waarop de woordenschat van je kind op een leuke manier kan worden uitgebreid is (interactief) voorlezen. In Nederland wordt dit sterk gestimuleerd met een project als Boekstart, dat het lezen stimuleert. Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen, tenslotte is er voor elke leeftijd een passend aanbod in de bibliotheek bij jou in de buurt.

Maar hoe kun je ervoor zorgen dat je kind met plezier bij je op schoot komt zitten? Allereerst door rekening te houden met de leeftijd en interesses van je kind. Voor baby’s is het heerlijk om zelf eenvoudige plaatjes te kunnen bekijken met duidelijke kleuren of juist in zwart-wit.

Welke boekjes?

Badboekjes zijn prettig omdat ze er niet erg voorzichtig mee hoeven zijn en ook voelboekjes - waarbij ze niet alleen visueel maar ook tactueel kennismaken met de inhoud van het boekje - zijn ideaal voor hen. Dat inzetten van meerdere zintuigen is bij het leren altijd positief. Bijvoorbeeld: een boekje als ‘Bobbi in de tuin’ voor peuters (uit de Bobbi-serie van Monica Maas) vraagt erom om zelf op onderzoek te gaan naar kleine kriebelbeestjes in je eigen tuin of in het plantsoen.

Je koppelt daarmee de tekst aan eigen ervaringen en dat werkt zeer stimulerend. Het maakt kinderen vaak nieuwsgierig naar méér. Baby’s zullen nog geen lange tijd aandacht hebben, maar bedenk steeds maar dat het niet gaat om het doornemen van een boek in één keer, maar dat het ook een paar afbeeldingen kunnen zijn. Het gesprekje eromheen is belangrijk. Je zult al gauw merken waar de aandacht van je kind naar uitgaat.

Bijvoorbeeld je kind legt een link tussen de hond uit het boekje en honden in de werkelijkheid, die hij kent. Hij denkt aan de hond van oma die zijn bot begraaft in de tuin en begint te blaffen als de bel gaat. Al die koppelingen vormen de basis voor het verdere woordenschatproces. En weet je er een liedje bij? Zingen dan! Laat merken dat je zelf enthousiast bent over het boek en het onderwerp en je zult zien wat dat voor verschil maakt!

Dreumesen en peuters genieten al meer van prentenboeken met een verhaallijn. Hoe enthousiast kunnen ze zijn als je een poging doet om stemmetjes bij de verschillende personages te laten klinken! Je kunt enerzijds rekening houden met de tijd van het jaar en specifieke gebeurtenissen die herkenbaar zijn voor je kind: de lente, een verjaardag, het hebben van huisdieren, naar de peuterspeelzaal gaan of op het potje plassen.

Anderzijds zul je merken dat je ouder wordende peuter ook interesse toont voor onderwerpen die iets verder van hem af staan. Mogelijk krijgen ze na een aantal boekjes uit een zelfde serie een voorkeur voor een bepaald personage (vb. Nijntje, Dribbel) of zie je een voorkeur voor boekjes in een bepaalde schrijftrant, bijv. op rijm, waardoor de tekst makkelijk beklijft.

Meer doen dan alleen voorlezen?

Wil je meer doen met een boek? Bij diverse prentenboeken zijn handpoppen te koop, zoals Max Velthuys’ Kikker. Na het lezen van een prentenboek kun je op deze wijze het verhaal naspelen. Of je kunt met je peuter of kleuter een eenvoudig spelletje doen op de computer (zie: peuterspelletjes op internet) over het bekende figuurtje uit het boek, als dat van toepassing is (denk aan Nijntje, Thomas de trein, Kabouter Plop, Zandkasteel).

Een goed initiatief is Bereslim.nl, een website met goed ingesproken en soms ook interactieve digitale prentenboeken, waarbij ik gelijk de kanttekening wil plaatsen dat je het originele boek er naast zou kunnen leggen, omdat het niet alleen om het verhaal gaat bij het lezen van een prentenboek, maar ook om het vertrouwd raken met boeken in het algemeen, het begrijpen van de opbouw, bladzijdes omslaan en lezen van links naar rechts en van boven naar beneden.

Welke boeken?

Ben je een geboren voorlezer met gevoel voor taal en houdt je kind daar ook van? Neem dan voor je kleuter ‘Het land van de grote woordfabriek’ (Agnes de Lestrade) eens mee. Is je kind enthousiast met blokken en ander bouwmateriaal en wil je hem of haar ideetjes laten opdoen voor nieuwe torens? Lees dan eens ‘Er was eens een vosje…’ (van Gitte Spee). Of je nou een zoon of dochter hebt, een kind dat het liefste buiten speelt of zich prima binnen kan vermaken, met welk karakter dan ook, voor ieder kind kan lezen een feestje zijn of worden.

Al zijn er veel prentenboeken waarbij de boodschap gaat over lief zijn voor elkaar en vriendjes maken, er zijn er ook genoeg te vinden die avontuurlijk zijn voor je wat stoerdere mannetje of vrouwtje, of juist enorm grappig of waarin de hoofdpersoon razend ondeugend is. Sommige boeken doen het vrijwel altijd goed, alleen al vanwege het onderwerp, zoals ‘Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft’ (Wolf Erlbruch) en ‘Ik moet zo nodig’ (Fiona Rempt / Noëlle Smit). En bij de ‘Wiebelbillenboogie’ van Guido van Genechten gaan toch zeker wel de voetjes van de vloer met jullie eigen versie van de boogie, na of tijdens het lezen van het boek?

De dag afsluiten met een knus momentje op de bank bij papa of mama (fijn en herkenbaar voor de allerkleinsten, zo’n vast moment), of gewoon omdat jij en je kind er zin in hebben op een willekeurig moment van de dag. En niet alleen omdat het goed is en leerzaam voor je kind, maar ook om even samen te genieten.

Welke boeken lees jij voor aan je kind? Laat het weten in een reactie hieronder.

Geschreven door mama Lianne

Tags:

👋🏼  Heb je een vraag of een suggestie? Werkt er iets niet? Laat het ons weten!
Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je