{{ message.message }}
{{ button.text }}

Voedingssupplementen

Voedingssupplementen

photo_38600_20110420-225x300Cliché misschien, maar het is waar: het najaar staat voor de deur en R-en zijn weer vertegenwoordigd in de maanden die komen. Waar we vroeger ervan overtuigd waren dat het om het gure weer zou gaan, zijn we er nu echt van bewust dat een chronisch tekort aan o.a. vitamine D een hele grote rol speelt in de weerstand tegen virussen en andere ziekmakende minideeltjes. Juist in die maanden met de R is er minder zon en zijn we mede hierdoor minder vaak buiten waardoor in Nederland veel mensen een chronische tekort aan deze vitamine hebben. Maar er zijn meer factoren die meespelen in het onderhouden van een goede weerstand tegen ziekte(n). Denk aan gezonde en goede voeding, veel fruit en groente, vaker vis en peulvruchten op het menu en het gebruik van suiker, cafeïne en alcohol absoluut mijden. Maar zelfs dan ben je er nog niet.

Voeding

Om meteen met de deur in huis te vallen: eet jij wel genoeg verse (liefst biologische) groente, fruit, plantaardige eiwitten afgewisseld met dierlijke eiwitten, langzame koolhydraten en vezels? Wanneer deze vraag in gezelschap wordt gesteld zal het merendeel van de aanwezigen volmondig bevestigen dat hij of zij dat braaf doet. Maar zelfs onder deze groep bevinden zich mannen en vrouwen die denken dat ze het goed doen maar niet over de juiste kennis beschikken. Supermarkten verkopen ruim 80% kunstmatig bewerkte producten, ook wel geraffineerde producten genoemd. Het is dan ook moeilijk zoeken naar gezonde alternatieven in het behoorlijk grote aanbod van slechte voeding. Door de jaren heen zijn wij een gemaksmaatschappij geworden en willen we niet te veel tijd spenderen aan boodschappen doen, koken en gezonde voeding. We willen het liefst zo snel mogelijk alles op tafel zetten, snel eten zodat we daarna tijd overhouden voor leuke dingen. Hierdoor kopen we steeds meer kant-en-klare producten. Weet jij trouwens welke producten allemaal kant-en-klaar zijn? Een klein overzicht:
Pizza’s (diepvries) Sauzen Mayonaise Ketchup
Koekjes Snacks Gemarineerd vlees Diepvriesmaaltijden
Pannenkoekenmeel waar je alleen melk aan toe hoeft te voegen Salades zoals selderij, tonijn, zalm etc. Soep uit blik of pak Groenten met saus uit blik/ pot etc.
Kant-en-klare producten zijn dus alle producten die klaar voor gebruik zijn. Denk ook aan frisdranken, marinades, sauzen zoals ketchup of BBQ saus, zuiveldrankjes en toetjes, gebak enz. Kortom, de supermarkten spelen in op veranderingen in de maatschappij en bieden aan wat de consumenten willen: snel en lekker eten zonder na te denken over de voedzaamheid of herkomst. Door het frequent gebruik van deze geraffineerde voedingsproducten (frisdranken, fruitsappen, koekjes, margarine en tafelboter, gebak, hartige snacks, kant-en-klare producten zoals pizza en vlees uit blik) verzuren we ons lichaam gigantisch. We noemen deze producten geraffineerd aangezien deze producten zodanig bewerkt zijn dat ze in hun voedingswaarde zijn gedaald. Ze zijn gefilterd, (kunstmatig) bewerkt en eventueel gebleekt of geverfd. Met name (witte) suiker, (witte) bloem en (verzadigde en trans-) vetten hebben een sterk verzurende werking. Ons lichaam zal proberen deze verzuring tegen te gaan en belangrijke vitamines en mineralen inzetten om de pH waarde van ons lichaam weer “normaal” te krijgen. Deze pH waarde kunnen we meten door middel van ons bloed, de urine of via ons speeksel of door middel van een kinesiologische test. Hieronder lees je welke getallen een goede pH waarde zijn:
Soort: pH-waarde:
Bloed 7,34 – 7,45
Urine 4,50 – 8,40
Speeksel 6,00 – 7,50
  Ons lichaam is echter een ingenieus organisme dat op haar beurt probeert deze pH-waarde weer in balans te krijgen. Dat doet ze door o.a. vitamines en mineralen in te zetten. Vitamines die verzuring tegengaan:
  • Vitamine B
  • Vitamine C
Mineralen die verzuring tegengaan:
  • Calcium
  • Fosfor
  • IJzer
  • Magnesium
  • Zink
Vooral kinderen en vrouwen die vaak tekorten aan bijv. ijzer (bloedarmoede), B12 en zink hebben kunnen zoveel preparaten blijven nemen als ze willen. Als je de verzuring niet aanpakt, blijven je voorraden van o.a. deze vitamines en mineralen constant onder druk staan. Alle voedingsproducten die wij eten hebben een verzurende of base eigenschap. Base is de tegenhanger van zuur en neutraliseert. Dit is nodig om de pH-waarde weer in balans te krijgen. Alle voedingsproducten zijn dus in te delen in zwaar verzurend, verzurend, licht verzurend en base. Ook natuurlijke producten hebben een verzurende eigenschap. Denk hierbij aan peulvruchten, graansoorten, noten enz. Als je kritisch naar je huidige voedingspatroon kijkt, kun je snel zien of je te verzuurd eet of niet. Controleer op basis van dit schema welke producten je dagelijks eet:
Zwaar   verzurend Verzurend Licht   verzurend Base
Koffie Magere vleessoorten Brood Alle groenten!
Zwarte en groene thee Alle vissoorten Granen zoals haver, rogge, spelt Alle fruit!
Alcohol Eieren Peulvruchten Alle verse groente- en fruitsappen
Suiker en kunstmatige zoetstoffen Zuivelproducten Noten, zaden en pitten Maïs (liefst biologisch zonder gentechniek)
Varkensvlees     Kokos
Bewerkte producten     Verse kruiden
Snacks     Kruidenthee
      Sojaproducten*
*de meningen over de base werking van soja zijn verdeeld. Soja zonder gentechniek en van biologische oorsprong heeft naar mijn mening een base eigenschap. Door het mijden van zwaar verzurende producten in combinatie met goede voedingssupplementen kunnen tekorten binnen een korte tijd worden aangevuld en zullen vage klachten verdwijnen. Het gaat hier dus om een combinatie van je voedingspatroon en het creëren van een goede omgeving in ons lichaam voor voedingsstoffen zodat deze snel en goed worden opgenomen.

Fruit en groente & vitamines

In het verleden zijn onderzoeken gedaan naar de aanwezige vitamines en mineralen in fruit en groente. De resultaten waren verbluffend en laten zien dat onze huidige groente- en fruitsoorten behoorlijk minder vitamines en mineralen bevatten. Een grote factor hierbij is de verandering van de oogstmethode. Tegenwoordig worden gigantisch veel pesticiden en andere kunstmatige chemicaliën ingezet om groente en fruit te telen. Daarnaast wordt veel gebruik gemaakt van kunstmest, onnatuurlijke bodems die de groei van de planten bevorderen en staan veel soorten niet buiten maar in kunstmatig verwarmde kassen met kunstmatig licht. Ook de snelheid waarmee fruit en groente geplukt en geoogst worden heeft in de laatste jaren een grote verandering doorgemaakt. Nu is het wel te begrijpen dat we allemaal heerlijk en goed uitziend fruit willen eten en dat bepaalde keuzes in de oogstmethode hierdoor noodzakelijk zijn. Als consument moet je dan wel op de hoogte zijn dat mede door deze kunstmatige manier van oogsten, o.a. de voedzaamheid van de producten onder druk komen te staan. Dan spreken we nog niet over de invloed hiervan op ons milieu.

Omgevingsfactoren

Naast voeding is er nog een factor die heel belangrijk is voor onze gezondheid: de omgevingsfactoren. Deze factoren variëren van persoon tot persoon. Zo stellen we jonge baby’s al snel bloot aan inentingen en gaan baby’s reeds op jonge leeftijd naar een kinderdagverblijf, gastouder of oma en opa. Hierdoor komen baby’s in contact met andere stofdeeltjes, chemicaliën uit inentingen, parfum en verzorgingsproducten, regels en regelmaat. Kortom, of je nu een baby bent of een volwassene, overal om ons heen zijn omgevingsfactoren die van invloed zijn op onze weerstand. Zijn we buiten, dan ademen we restdeeltjes van bijv. uitlaatgassen in, zijn we in de buurt van landerijen waar gespoten wordt, dan heb je een grote kans dat je ook restdeeltjes van het gif inademt. Op het werk word je blootgesteld aan elektrosmog, airco/ verwarming, stress, werkdruk enz. hetgeen allemaal valt onder de categorie omgevingsfactoren. Ook ons eigen lichaam produceert dagelijks afvalstoffen. Is ons lichaam niet voldoende in staat deze afvalstoffen op een goede manier af te voeren (door middel van ontlasting, urine, zweet of uitgeademde lucht), dan zal ons immuunsysteem hier hinder van ondervinden. Ons lichaam is een geweldig systeem dat in een gezonde toestand korte metten maakt met slechte indringers en afvalstoffen. Ons immuunsysteem is namelijk zo ingericht dat het (in een optimale situatie) snel en makkelijk in opstand komt tegen deze ziekmakers. De praktijk laat echter zien dat mede door een toename van de slechte omgevingsfactoren, ons immuunsysteem dagelijks onder druk komt te staan. Tel daar nog een slecht voedings- en levenspatroon bij op en je kansen op welvaartziektes nemen drastisch toe.

Conclusie: neem een goed vitaminesupplement!

Naast de omgevingsfactoren en voeding, speelt ook je eigen lichaam een belangrijke rol bij de opname van vitamines en mineralen. Een gezond lichaam is prima in staat om dagelijks de juiste hoeveelheden op te nemen maar wat als je lichaam niet helemaal gezond is? Vaak kunnen vage klachten zoals darmklachten, migraine, allergie, ziekte enz. een teken zijn dat de opname niet goed verloopt. Ook (jonge) kinderen kunnen moeite hebben met het opnemen van vitamines en mineralen. Je kunt er niet vanuit gaan dat een gezond voedingspatroon voldoende is. Wat er in je lichaam gebeurt, daar heb je nu eenmaal geen zicht op. Het is dan ook aan te raden dagelijks een goed voedingssupplement te nemen. Zie dit als een investering voor de toekomst en maak een goede afweging in je aankoop. Een goed (en vaak duurder) merk zoals Orthica, AOV, Essential Organics, Solgar, Plantina of Active Greens bevat geen kunstmatige en overbodige vulmiddelen of zoetmiddelen en ondersteunen een goede opname door ons lichaam. Daarnaast worden deze merken vaak beter verdragen en hebben ze goede supplementen voor baby’s, peuters en kleuters in poedervorm in het assortiment. Laat je altijd goed adviseren in een reformwinkel of bekende vitaminewinkel bij jou in de buurt wanneer je op zoek gaat naar een goed multivitaminesupplement. Hoewel veel bekende winkels een eigen merk hebben is het belangrijk kritisch te zijn op supplementen. Gun je gezin het beste en investeer in goede voeding en een goed voedingssupplement ook wanneer je nooit ziek bent of geen klachten hebt.   Geschreven door mama Veronique

Tags:

👋🏼  Heb je een vraag of een suggestie? Werkt er iets niet? Laat het ons weten!
Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je