{{ message.message }}
{{ button.text }}

Mijn ervaring met diëten, afvallen & een gezonde relatie met eten.

Een blog over hoe het moederschap mijn relatie met eten veranderde

Afbeelding blog 'Mijn ervaring met diëten, afvallen  & een gezonde relatie met eten. ' Achtergrond blur afbeelding

Er zijn momenten geweest waarop een eierkoek, een mueslibol met pindakaas of een cracker het hoogtepunt van mijn week was. Gezegend met de bouw van een polderpaard en het gebrek aan acceptatievermogen heb ik alle diëten geprobeerd. Sonja Bakker, hormoonbalansdieet, glutenvrij & lactosevrij, paleo, killerbody, een afvalkuur, de hele shabam. De ene nog een grotere straf dan de ander. Het ging meestal even goed, ik viel matig af en maar had een ijzeren discipline. Ik was het type 100% of niet, op eetgebied dan want op zat andere gebieden vond ik de helft altijd al dikke prima (huishouden bv). En laat het leven zo gewoon niet werken, want je bent niet áltijd zo gedisciplineerd. Dan ging ik de mist in, en stelde ik een nieuwe poging weer uit tot maandag, na de vakantie of januari.

Ik denk dat dit een herkenbaar verhaal is voor heel veel vrouwen. Chronisch ontevreden met je lijf en chronisch teleurgesteld in jezelf wanneer je per ongeluk iets eet wat niet “mag”. Verdrietig zijn, dus een reep chocola eten, om vervolgens nóg verdrietiger te zijn.

Een paar jaar voor ik zwanger raakte kwam ik keto tegen ergens, en besloot er weer voor te gaan. Buiten dat het lekker werkte om af te vallen, merkte ik ook dat er veel lichamelijke klachten verdwenen. Ik had daarvoor veel maag- en darmklachten (kotsen - race of juist een maancyclus niet kunnen - opgeblazen ), chronische blaasontsteking, eczeem, weinig energie. Ik vond het makkelijk vol te houden, maar merkte ook dat ik angst had om het een keertje los te laten.

Tijdens mijn zwangerschap kon ik koren van alles wat vettig was. Behalve Bossche bollen en patat, dat ging prima. Len at blijkbaar in de baarmoeder al goed, want ik was amper aangekomen tijdens mijn zwangerschap. Twee weken na mijn bevalling in maart was ik weer op pre Len gewicht. SCORE! De 9 maanden erna waren gevuld met brood, aardappels, BBQ & wijn. In december zag ik een foto van mezelf en ik schrok. Je hebt veel mensen die zichzelf dikker zien in de spiegel dan ze daadwerkelijk zijn, ik heb het tegenovergestelde. Op de foto viel het me op dat ook mijn heupen een kont hadden gekregen. Nu ben ik gezegend met heupen waar een gynaecoloog van jubelt dat die gemaakt zijn om te baren, dus die hadden echt geen kont nodig.

Inmiddels ben ik weer een jaar goed aan het eten en aan het sporten. Drie maten en meer dan 20 kilo eraf. Waar ik blij mee ben, ik voel me prettiger in mijn lijf. (Ook al heeft Len alles wel 2 etages laten zakken) Maar wat ik het fijnste vind, is dat het moederschap mijn relatie met eten heeft veranderd. Ik wil Len niet leren dat se ma een hekel heeft aan haar lijf, of dat je boos en teleurgesteld moet zijn na een patatje. Of dat hij denkt dat eten de oplossing is voor emoties. Ik ben veel relaxter geworden. Na een wafel raak ik niet in paniek en besluit ik niet dat de hele maand nu verpest is. Als ik verdrietig ben trakteer ik mezelf (meestal) niet meer op een quarter pounder-menu, terwijl ik daar niet eens perse zin in heb. En het lukt me zelfs iets niet-keto eten en daarna alsnog gaan sporten. Een paar jaar geleden had ik dat nooit gedaan, want de dag “was toch al verpest”. Ik ben liever voor mezelf, het hoeft niet 100% te zijn. Ik eet gezond en sport uit liefde voor mijn lijf, en niet meer om het te straffen omdat het te dik is.

Dit is geen blog om iedereen te overtuigen dat keto het antwoord is. Voor mij werkt het goed, mijn lichaam doet het minder op koolhydraten. (Ik merk dat het nogal heftige reacties oproept als je schrijft over het schrappen van een voedselgroep.) Maar eigenlijk is de boodschap vooral: wees lief voor jezelf en stel haalbare doelen! Als je van plan bent om in januari af te vallen of beter voor je lijf te zorgen: accepteer dat je niet altijd voor goud kunt gaan. En dat balans het beste is om het vol te houden en leuk te houden.

Heb jij een gezonde relatie met eten en je lijf?

Mocht je geïnteresseerd zijn in keto recepten, die deel ik soms op mijn instagram. Onder de highlight “keto” vind je de recepten die ik al eens gedeeld heb. Www.instagram.nl/denise.en.de.lentworm 

*Mamaplaats faciliteert een open en voor iedereen toegankelijk social platform. Zij is niet verantwoordelijk voor inhoud en authenticiteit van posts. Algemene voorwaarden.

Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je