{{ message.message }}
{{ button.text }}

Vitamines voor baby's en kinderen

Goede vitaminen voor kinderen is anders dan die voor volwassenen. Zo hebben kinderen naar verhouding een hoge behoefte aan vitamine D, vitamine C en Calcium. In dit artikel lees je alles over vitamines voor baby's en kinderen.

Afbeelding blog 'Vitamines voor baby's en kinderen'

Vitamines voor baby's

Als je baby het eerste half jaar alleen van melk (borstvoeding of flesvoeding) leeft is het verstandig om vitaminen bij te geven. Het gaat hier om vitamine D en K. Vitamine D haalt het calcium uit de voeding. Dit is belangrijk voor de groei van botten en tanden. Er wordt aangeraden om elke dag 10mg te geven totdat het kind vier jaar oud is. Vitamine K is niet nodig als een baby flesvoeding krijgt. Een baby die borstvoeding krijgt heeft in de eerste 12 weken 150 microgram aan vitamine K nodig.

Vitamines voor kinderen: Gevarieerd eten

Na een half jaar zal je baby langzaam overgaan op vast voedsel. Het belangrijkste is dat een kind gevarieerd eten krijgt. Het eten kan je verdelen in vijf groepen:

  • Groente en fruit.
  • Brood, granen, aardappelen, rijst, pasta en peulvruchten.
  • Zuivel, vlees, vis, ei en vleesvervangers.
  • Vetten en olie.
  • Dranken.

Als een kind vanaf dat hij mee eet met de pot gevarieerd eten krijgt en voldoende beweegt, krijgt hij voldoende vitaminen binnen. Maar een kind met een donkere huid en kinderen die niet veel buiten komen moeten vitamine D blijven krijgen (10mg per dag).

Vitamines voor baby's en kinderen

Hieronder zie je een overzicht van wat je kind per dag nodig heeft.

1-3 jaar

4-8 jaar

9-13 jaar

14-18 jaar

Groente* 50-100 gram 100-150 gram 150-200 gram 200 gram
Fruit 1,5 stuks 1,5 stuks 2 stuks 2 stuks
Brood 2-3 sneetjes 3-4 sneetjes 4-5 sneetjes 6-7 sneetjes
Aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten* 50-100 gram 100-150 gram 150-200 gram 200-250 gram
Melk(producten) 300 ml 400 ml 600 ml 600 ml
Kaas 1/2 plak 1/2 plak 1 plak 1 plak
Vlees(waren), vis, kip, ei, vervangers 60 gram 60-80 gram 80-100 gram 100-125 gram
Halvarine op elke snee op elke snee op elke snee op elke snee
Bak-, braadproducten, olie 1 eetlepel 1 eetlepel 1 eetlepel 1 eetlepel
Dranken 3/4 liter 1 liter 1-1/2 liter 1-1/2 liter

Ook als je kind niet of slecht eet, moet je het wel blijven aanbieden ook dingen die hij niet zo lekker vindt. Hierdoor leert een kind het te eten en te wennen aan de verschillende smaken. Dus probeer ervoor te zorgen dat je kind gezond en gevarieerd eet dan heeft hij geen extra vitamine nodig op vitamine D na.

Hoe zorg jij ervoor dat je kind voldoende vitamines binnenkrijgt?

Tags:

👋🏼  Heb je een vraag of een suggestie? Werkt er iets niet? Laat het ons weten!
Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je