{{ message.message }}
{{ button.text }}

Vitamine A tijdens zwangerschap

Vitamine A zit voornamelijk voor grote hoeveelheden in lever. De meningen zijn verschillend of je wel of geen lever mag eten tijdens de zwangerschap.

Afbeelding blog 'Vitamine A tijdens zwangerschap'

Nu je zwanger bent zal je rekening moeten houden met wat je binnen krijgt aan voedingsstoffen. Wat je misschien niet weet, is dat je erg moet opletten met de hoeveelheid vitamine A die je binnen krijgt. In dit stukje leggen we je uit waarom.

Vitamine A in het algemeen

Vitamine A, ook wel retinol genoemd, is een stof die je dagelijks nodig hebt. Het zorgt voor een goede weerstand en voor een goede groei van je kindje. Toch moet je als zwangere vrouw oppassen met de hoeveelheid die je binnenkrijgt, want een te grote hoeveelheid vitamine A kan zorgen voor geboorte afwijkingen bij jouw kindje.

Vitamine A

zit voornamelijk in grote hoeveelheden in lever. De meningen zijn verschillend of je wel of geen lever mag eten tijdens de zwangerschap, maar als je liever geen risico loopt, dan is het beter om het niet te eten. Lever bevat namelijk per 100 gram al 11.000 microgram aan vitamine A.

Het is raadzaam om in het eerste trimester van je zwangerschap vooral extra voorzichtig te zijn met het gebruik van vitamine A, want in het eerste trimester is je kindje nog het meest kwetsbaar voor invloeden van buitenaf. Waaronder dus ook wat je als zwangere vrouw binnen krijgt aan voedingsstoffen. Maak je geen zorgen als je nog lever at voordat je wist dat je zwanger was, want voor de vijfde week is er nog geen bloedband tussen jou en jouw kindje gevormd.

De gevaren van vitamine A tijdens de zwangerschap

Behalve schade voor je kindje, kan een te hoge dosis vitamine A er ook voor zorgen dat je zelf last krijgt van ernstige bijwerkingen. Je kunt last krijgen van leverschade, doordat je lichaam niet met de hoge dosis overweg kan. De te hoge dosis vitamine A komt dan ook bij je kindje terecht en omdat jouw kindje al zo fragiel is, zullen de gevolgen alleen maar groter zijn.

Andere symptomen bij teveel vitamine A zijn: slechter zicht, vermoeidheid, spierpijn, haarverlies, rood of schilferende huid, gebrek aan eetlust,  hoofdpijn en misselijkheid. Veel symptomen zijn vergelijkbaar met zwangerschapskwaaltjes, maar het is toch belangrijk om er goed op te letten.

Hoeveel vitamine A mag je hebben tijdens de zwangerschap?

Wanneer je zwanger bent, mag je niet meer dan 3000 microgram vitamine A per dag binnenkrijgen. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine A voor een zwangere vrouw is 1000 microgram.

Wanneer je met regelmaat, vis, eieren en melkproducten nuttigt, dan is vaak een supplement niet meer nodig, want hier zit een goede hoeveelheid vitamine A in. Gebruik je dit weinig, dan is een supplement speciaal voor zwangere vrouwen aan te raden.

Leverproducten zoals leverpastei, leverkaas, leverworst en paté mogen ook gebruikt worden, maar wel met mate. In een sneetje leverpastei zit al snel 350 microgram aan vitamine A. Pure lever is dus echt te veel voor een zwangere vrouw, maar leverproducten kunnen met mate gebruikt worden.

Het is het beste om er qua hoeveelheid vitamine A mooi tussen in te zitten. En hier geldt natuurlijk weer dat gezonde voeding tijdens je zwangerschap ervoor zorgt dat je het belangrijkste aan vitamines binnen krijgt.

Heb jij tijdens je zwangerschap goed opgelet met de hoeveelheden vitamine A?

Deze pagina is geschreven door mama Anne Dibbets

Tags:

👋🏼  Heb je een vraag of een suggestie? Werkt er iets niet? Laat het ons weten!
Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je