{{ message.message }}
{{ button.text }}

Tips & tricks voor minder suiker

Oooh wat vinden ze het lekker; Suiker!!! Maar, hoe zorg je er nu voor dat jouw kind juist minder suiker binnen krijgt? Best lastig toch? Ontdek hier een aantal tips & tricks die je kunt gebruiken om jouw kleine spruit te behoeden voor het zoete goedje.

Afbeelding blog 'Tips & tricks voor minder suiker'

Hoe doet Nederland het?

Om te beginnen stelden wij jullie een vraag: 'Minder suiker voor kinderen is net zo lekker! Hoe zorg jij voor minder suiker?'. Jullie hebben hier massaal op gereageerd en het meest voorkomende antwoord is water en thee geven in plaats van limonade. Daarnaast zorgen jullie ook voor fruit als tussendoortje en geven jullie aan de kids lekker te laten bewegen om de eventuele overtollige suikers te verbranden.

Hoe zorg ik voor minder suiker in de voeding?

Ok! Je kunt er soms niet omheen; een kinderfeestje met heel veel snoepjes, een lekkere zoetige traktatie … Er is niet altijd aan te ontkomen. Maar begin eens bij jezelf! Jij kunt heel veel doen om zoete snoepjes en zoet eten te vervangen door super gezonde voeding. Jij kunt echt verschil maken. Ontdek deze tips & tricks en ga eens aan de slag!

Tip 1: Vervang zoet broodbeleg ook eens door fruit, zoals banaan of aardbei. Dit is gezond, geeft je kindje meteen een energieboost en is ook nog eens super lekker!

Tip 2: Geef je kindje eens thee, net als mama. Eventueel kun je kiezen voor een lekkere fruitthee, zoals mango of appel. Oh en samen het theezakje lekker erin dippen, dat vinden ze geweldig! Dikke kans dat ze hun eigen getrokken thee natuurlijk niet kunnen laten staan. Let wel op dat je het gekookte water eerst goed afkoelt.

Tip 3: In plaats van zoete appelsap: laat ze zelf eens een stukje appel toevoegen aan hun glas water, of een stukje komkommer. Het ziet er mooi uit en het geeft een lekker fris en fruitig smaakje aan een gezond glas water.

Tip 4: Laat je kleintje eens ‘tekenen’ met fruit! Zorg voor een schaaltje met verschillende stukjes fruit (let op dat je druifjes en tomaatjes doorsnijdt). Pak een plat bord en laat hun creativiteit de vrije loop gaan. Maak tegelijkertijd zelf ook een bordje, met een grappig gezichtje van mandarijnenpartjes, bananenschijfjes en natuurlijk een neusje van een lekker snacktomaatje. Wedden dat het bakje fruit snel leeg is.

Tip 5: Geef je kleintje de ruimte om dingen uit te proberen. Laat hem het eten zelf beetpakken of met een lepel oefenen.

Tip 6: Geef je kindje niet alleen ’s avonds groente, maar op meerdere momenten van de dag. Bijvoorbeeld zachtgekookte kleine stukjes wortel als tussendoortje of snijd een paprika eens in dunne reepjes en geef ze in een puntzakje wanneer je kindje al wat ouder is.

Tip 7: Geef geen tussendoortjes vlak voor een maaltijd. Een beetje honger hebben voordat ze gaan eten, is heel goed. Ze zullen zichzelf dan eerder er toe zetten om iets te eten, wat ze nog niet kennen.

Tip 8: Goed voorbeeld, doet goed volgen. Een gezellig gedekte tafel, zonder iPad, smartphone of televisie werkt heel goed. Kindjes zullen om zich heen kijken wat de rest aan tafel doet met het eten. Ze zullen het gedrag van anderen kopiëren en zo lekker gaan eten.

Tip 9: Kook niet met pakjes, maar kook zoveel mogelijk met verse producten. Dit scheelt niet alleen suiker, het is ook nog eens veel lekkerder. Verse producten hebben van zichzelf veel smaak.

Tip 10: Vraag of opa’s en oma’s, oppas, je kinderdagverblijf of andere familie en vrienden, dezelfde instelling hanteren; geen suiker, maar lekker fruit of groente als tussendoortje.

Tip tot slot; Doe het zelf ook! Maak fruit en rauwkost voor jezelf en maak eens een heerlijke verse salade als lunch. Je zult hierdoor een goed voorbeeld zijn voor je kids!

Heb jij nog een goede tip, waardoor kids minder suiker zullen eten?

Voor meer handige voedingstips voor je peuter, klik hier!

Tags:

Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je