{{ message.message }}
{{ button.text }}

Tips tegen slaapgebrek

Er zijn allerlei redenen waarom je last kunt hebben van slaapgebrek. Erg vervelend, maar wat doe je eraan?

Er zijn allerlei redenen waarom je last kunt hebben van een chronisch slaapgebrek. Erg vervelend, maar wat doe je eraan? moe1

Slecht slapende kinderen

Slapen je kinderen slecht? Na een tijdje krijgt bijna iedere ouder last van de onderbroken nachten of kinderen die voor dag en dauw wakker zijn. Het is belangrijk om goede afspraken met je partner te maken, zodat jij er niet iedere nacht of ochtend alleen voor staat. Zo kun je afspreken dat jullie in het weekend om en om mogen uitslapen. Doet je kind nog een middagdutje? Ga dan zelf eventueel ook even een uurtje rusten.

Ontspan

Het is belangrijk dat je ontspannen bent als je gaat slapen. Wanneer je gaat liggen piekeren kom je moeilijker in slaap. Je kunt je voor het slapen gaan ontspannen door bijvoorbeeld wat oefeningen te gaan doen waar je rustig van wordt (denk aan yoga oefeningen). Je kunt luisteren naar rustgevende muziek of denken aan de leuke en fijne dingen die je vandaag hebt gedaan of binnenkort nog gaat doen. Ben je onrustig omdat je nog van alles moet doen? Maak dan een lijstje van alle taken die je nog moet doen. Doordat je het op papier hebt gezet, hoef je het niet meer te onthouden, hierdoor maak je je hoofd leeg en kun je beter ontspannen. Kijk vlak voor je gaat slapen ook geen spannende film of serie meer op TV en als je wilt lezen voor je gaat slapen, kies dan voor een boek dat niet al te spannend is.

Slaapkamer

Er is onderzocht dat 18 graden Celsius een goede temperatuur is om in te slapen. De temperatuur op je slaapkamer zou dus 18 graden moeten zijn. Zet geen verwarming aan in de ruimte waar je slaapt en zorg ervoor dat er voldoende frisse lucht op je slaapkamer is. Ventileer je slaapkamer dus ook tijdens je slaap. Verder moet je ervoor zorgen dat je slaapkamer voldoende verduisterd is, want zelfs een klein beetje licht kan je slaapcyclus al verstoren.

Melatonine

Melatonine zorgt voor een goed dag- en nachtritme. Het is een lichaamseigen stof die overdag minder wordt aangemaakt en wanneer de dag op zijn eind loopt weer meer wordt aangemaakt. Het kan zijn dat je te weinig melatonine aanmaakt. Hiervoor kun je melatonine pilletjes slikken. Deze zijn verkrijgbaar bij de drogist en apotheek. Het is geen medicijn maar een voedingssupplement. Wil je geen pilletjes slikken dan kan het ook helpen om een half uur voordat je wilt gaan slapen (warme) melk te drinken en een banaan te eten. Melk en banaan bevatten stoffen die het melatoninegehalte in je lichaam gunstig beïnvloeden.

Cafeïne

Drink vlak voor je gaat slapen liever geen koffie, cola of zwarte thee en eet geen chocolade. Deze levensmiddelen bevatten cafeïne, en cafeïne kan ervoor zorgen dat je slecht(er) slaapt. Ook als je overdag veel cafeïne binnenkrijgt, kan dit ’s avonds en ’s nachts je nachtrust verstoren. Let dus op dat je niet teveel cafeïne binnenkrijgt.moe2

Biologische klok

Je kunt je biologische klok ’s avonds een handje helpen door even voor je wilt gaan slapen alvast het licht te dimmen en de TV uit te zetten. Ook kan het helpen om elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan. Erg belangrijk is dat je uitsluit dat er een medische reden voor je slaapgebrek is. Dat kun je alleen doen door langs je huisarts te gaan, wanneer je vermoedt dat dit het geval is. Is er geen medische reden voor je slaapgebrek ? Dan heb je hopelijk wat aan de tips die in dit artikel vermeld staan! Geschreven door mama Sharon  

Tags:

👋🏼  Heb je een vraag of een suggestie? Werkt er iets niet? Laat het ons weten!
Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je