{{ message.message }}
{{ button.text }}

Tips gezond eten en drinken bij kinderen

Steeds meer kinderen hebben overgewicht. Dat komt onder andere doordat kinderen tegenwoordig veel minder buitenspelen, maar in plaats daarvan achter een schermpje zitten. Ook op verantwoord eten wordt niet altijd meer gelet. Hoe leer je je kind eigenlijk een gezonde leefstijl aan?

Afbeelding blog 'Tips gezond eten en drinken bij kinderen'

Een gezonde leefstijl = zelf het goede voorbeeld geven!

Een gezonde leefstijl van je kind begint met zelf het goede voorbeeld geven. Een moeder die zich de hele dag volpropt met ongezonde snacks geeft haar kind het idee dat zoiets prima is. Eet zelf dus ook zo gezond mogelijk en beweeg lekker met de kinderen mee.

1. Zorg voor voldoende beweging

Voldoende beweging is leuk, gezond en voorkomt ook nog eens overgewicht. Zorg dus dat je kind iedere dag genoeg beweging krijgt. Dit doe je door je kind lid te maken van een sportclub. Geen idee welke sport leuk of goed is voor jouw kind? Kijk dan eens hier. Is jouw kind nog te jong om echt een sport uit te oefenen? Geen probleem; ook lekker spelen in de buitenlucht of een wandeling in het park zorgt voor de nodige beweging. Het is in ieder geval belangrijk om je kind te stimuleren om in beweging te komen en het gebruik van tablets, games en televisie zoveel mogelijk binnen de perken te houden.

2. Zorg voor vaste snoepmomenten

Zeurt jouw kind ook de hele dag door om snoep? Dat is nergens voor nodig als je zorgt voor vaste snoepmomenten. Bijvoorbeeld: een koekje rond koffietijd en een snoepje als je kind uit school komt. Je kind weet op deze manier waar hij aan toe is en begrijpt dat zeuren om meer snoep toch geen zin heeft. Heeft je kind tussendoor toch nog trek? Biedt dan een gezond alternatief aan, zoals een bakje rauwkost, een stuk fruit of een volkoren soepstengel met een likje smeerkaas.

3. Voldoende fruit en groente is belangrijk

Alhoewel de meeste kinderen niet zo dol zijn op fruit en groente is het toch belangrijk dat ze genoeg vitamines binnen krijgen. Laat je kind in de winkel eens zelf fruit en / of groente uitkiezen of maak een lekkere smoothie. Meer tips nodig? Kijk eens hier.

4. Frisdrank alleen voor speciale gelegenheden

Vanaf een jaar of 6 kan je kind gaan vragen om frisdrank. Vanzelfsprekend is frisdrank niet gezond, dus probeer het frisdrankgebruik van je kind dan ook zoveel mogelijk te beperken. Sta een glaasje frisdrank bijvoorbeeld alleen toe in het weekend of op een feestje.

5. Zorg voor voldoende slaap

Wanneer een kind niet voldoende slaapt kan dit zorgen voor vermoeidheid, prikkelbaarheid en concentratieverlies. Probeer er dan ook voor te zorgen dat je kind voldoende slaapt en houdt zoveel mogelijk een vaste bedtijd aan.

Hoe leer jij je kind een gezonde leefstijl aan? Reageer ook!

Geschreven door mama Nienke

Tags:

👋🏼  Heb je een vraag of een suggestie? Werkt er iets niet? Laat het ons weten!
Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je