{{ message.message }}
{{ button.text }}

Sporten tijdens zwangerschap; paardrijden en zwemmen

Hoe kun je zorgen dat je fit en actief blijft tijdens de zwangerschap. Niet alle sporten kun je blijven doen en hoe vind je nou iets anders?

Afbeelding blog 'Sporten tijdens zwangerschap; paardrijden en zwemmen'

Voor mijn zwangerschap ging ik 1 keer per week hardlopen en 2 keer per week paardrijden. Toen ik zwanger was ging hardlopen als al heel snel niet meer. Mijn borsten deden ongelofelijk veel pijn als ik ging rennen. Daarnaast werd het ook slechter weer en dan ga ik ook niet naar buiten voor de lol.

Ik ben een keer mee gegaan naar zwangerschapszwemmen met mijn schoonzus, maar ik was toen nog niet zo erg lang zwanger en voelde me nog erg fit. Na een lesje zwangerschapszwemmen was ik nog niet moe, ik moest toch echt iets anders verzinnen naast het paardrijden. 

De meningen zijn erg verdeeld of je wel of niet kan paardrijden als je zwanger bent, mijn vriend vond het helemaal niets dat ik door wilde gaan. Gelukkig zei de verloskundige dat je moet dat waar je je goed bij voelt. Natuurlijk heb je het risico dat je er vanaf kan vallen, maar kan kan je ook van je fiets. 

Omdat het de eerste keer was dat ik zwanger was ging ik opzoek naar een sportles in combinatie met theorie. Voor de meeste lessen was ik nog veel te vroeg en daarom liet ik dat even links liggen. Ik ben wekelijks zelf banen gaan zwemmen en dat was heerlijk. Lekker op mijn eigen tempo bewegen, wanneer ik dat wilde en zolang als ik dat wilde. Ik het water ben je gewichtloos en dat wordt steeds fijner naarmate je buik groeit. 

Bij ongeveer 6 maanden zwangerschap ben ik gestopt met paardrijden, ik had gewoon niet voldoende energie meer na het werk om te gaan rijden. Toen vond ik het hoogtijd om toch iets anders erbij te zoeken. Ik ging weer kijken naar een sport in combinatie met theorie, maar alles in de hele omgeving bleek vol te zitten. Echt onvoorstelbaar dat bij zoveel locaties geen plaats meer was. Ik heb een proefles zwangerfit gedaan, maar dat was voor mij geen succes. Het was erg warm in de zaal en ik werd licht in mijn hoofd en moest meerdere malen overgeven, toen ben ik maar gestopt en naar huis gegaan. Waar het precies aan lag weet ik niet, maar ik wist wel dat ik me niet nog een keer zo wilde voelen. Ze hadden nog wel een extra proefles aangeboden aangezien ik nu een slechte ervaring ermee had, maar dit heb ik niet aangenomen.

Ik ben maar weer eens gaan kijken bij zwangerschapszwemmen en dat was heerlijk. Ik ging gewoon een kwartiertje eerder baantjes trekken en dan deed ik mee met de les. Aan het einde van de les gaan de meeste een kwartiertje ontspannen, maar ik ging dan nog heel rustig met een paar meiden baantjes trekken. Op die manier had ik het gevoel dat ik echt lekker gesport had op mijn eigen tempo. Het fijne van zwangerschapszwemmen is echt het gewichtloos zijn. Je kunt de oefeningen zelf zo zwaar maken als je wilt. Als je hulpmiddelen nodig hebt bij baantjes zwemmen, dan zijn die beschikbaar. Ook is het erg gezellig om met andere zwangeren te kletsen over hun ervaringen. Na afloop gingen we altijd met z'n allen thee drinken. Met 2 meiden heb ik nu nog steeds contact.

Ik ga nu regelmatig babyzwemmen en ben waar aan het paardrijden. Uiteraard word je niet moe van babyzwemmen maar voor de kleine is het erg intensief. Maar ze geniet er zoveel van, dat ik daar weer zo veel van geniet.

👋🏼  Heb je een vraag of een suggestie? Werkt er iets niet? Laat het ons weten!
Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je