{{ message.message }}
{{ button.text }}

Snacken en zwangerschap

Veel zwangere vrouwen denken dat ze tijdens de zwangerschap ‘voor twee’ moeten eten, maar dat is een fabeltje. Wanneer je zwanger bent heb je slechts 300 calorieën per dag extra nodig en dan nog het liefst in de vorm van fruit, zuivel of brood. Flink snacken tijdens de zwangerschap kan er dus voor zorgen dat je meer aankomt dan nodig is. Hoe kan je als zwangere lekker, maar toch ook verantwoord snacken?

Afbeelding blog 'Snacken en zwangerschap'

Snackbehoefte tijdens de zwangerschap

Tijdens je zwangerschap is het extra belangrijk om gezond te eten, terwijl veel zwangere vrouwen juist een enorme behoefte voelen om zich helemaal vol te proppen met chips, hamburgers of andere vette troep. Heb je af en toe een bui waarbij je bijna een moord zou doen voor die megadikke, gigantisch vette hamburger? Geen probleem, geef er dan gerust eens aan toe en geniet! Anders is het als je continu de behoefte hebt om ongezond te snacken. Je moet dan proberen om maat te houden en gezonde alternatieven te vinden die ook nog eens lekker zijn.

Gezond snacken tijdens de zwangerschap

Die vette zak chips opentrekken en vervolgens razendsnel naar binnen werken is vaak meer een gewoonte dan dat er echt bewust van genoten wordt. Er zijn genoeg snacks verkrijgbaar die niet ongezond zijn en toch vreselijk lekker. Het is soms alleen een kwestie van een beetje creatief zijn.

Veel zout en vet eten is sowieso niet gezond, maar tijdens de zwangerschap is het nog slechter. Popcorn, doppinda`s of ongezouten studentenhaver zijn dan ook goede alternatieven voor chips. Minder zout en een stuk voedzamer. Rozijntjes alleen voor kleintjes? Nee, hoor! Een handje rozijntjes is ook een prima snack voor de toekomstige mama.

's Avonds zin in een lekker hapje bij de televisie? Er is keuze genoeg. Wat dacht je van toastjes met een gekookt eitje, een paar blokjes kaas, toastjes met brie en meloen of Turks brood met tzatziki of humus?

Liever iets lekkers snacken van groente of fruit? Maak een schaaltje snackgroenten, een fruitsalade of beleg augurkjes met ham of kipfilet. Een onbedwingbare zin in friet? Bak je aardappeltjes eens. Dit is zeker zo lekker maar wel wat minder vet.

Al snel weer snackzin na het ontbijt? Maak een bakje yoghurt of melk met cornflakes of drink een lekkere bouillon.

Geniet van het snacken en de zwangerschap!

Gezond snacken en zwangerschap is dus een prima combinatie, maar ook ongezond snacken mag af en toe best. Het is niet nodig om heel streng te zijn voor jezelf, maar probeer die snackdrang wel een beetje in de hand te houden en geniet van iedere hap!

Had / heb jij tijdens de zwangerschap de behoefte om veel te snacken en wat at jij dan? Reageer ook!

Tags:

👋🏼  Heb je een vraag of een suggestie? Werkt er iets niet? Laat het ons weten!
Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je