{{ message.message }}
{{ button.text }}

Ontspannen gaan slapen

Als kersverse ouders weet je dat je niet altijd even uitgeslapen wakker zult worden. Zeker in de eerste maanden ben je vaak nog druk in de weer met (borst)voeding en moet je kindje nog gaan wennen aan een waak- en slaapritme. Al van jongs af aan geven kinderen aan dat ze moe zijn met non-verbale signalen als rode wangen, gefriemel aan de oren, in de ogen wrijven en huilerig worden bijvoorbeeld. Maar moe zijn betekent nog niet per definitie dat kinderen ontspannen gaan slapen. Ontspannen slapen houdt vaak ook in dat kinderen beter doorslapen. En dat is voor jullie als ouders natuurlijk ook wel heel prettig!

Afbeelding blog 'Ontspannen gaan slapen '

In bad

Rituelen voordat je kindje gaat slapen, helpen om een ritme te gaan herkennen in activiteiten en kunnen je kindje beter voorbereiden om rustig te ontspannen voor het slapen gaan. Je kindje nog even in bad doen ’s avonds is een voorbeeld van zo’n ritueel dat helpt bij het rustiger gaan slapen. Er zijn allerlei badproducten voor de kleintjes in de handel met geuren die rustgevend werken, zoals lavendel, jasmijn en magnolia. Of het nu in het badwater zit, je er je kindje mee masseert in de vorm van babyolie of het als geurstokjes in de badkamer neerzet, je kindje pikt die geuren op en zal er ontspannen en slaperiger van worden. Wanneer je kind niet van badderen en/of water houdt, is het niet verstandig van het badje een slaapritueel te maken. Dan zou je kindje er juist enkel onrustig van worden. Maar voor veel kinderen werkt het juist prettig en rustgevend.

Voorlezen

Iets rustigs doen voordat je gaat slapen, daar past het voorlezen van een verhaaltje beslist bij. Zelf lezen (als ze daar de leeftijd voor hebben) mag ook, maar juist die momenten samen, in een mooi verhaal duiken, zijn heel waardevol en ontspannend. Even genieten van het samenzijn en met elkaar een boekje uitkiezen. Kies een knus plekje om voor te lezen. Maar houd je wel aan de tijd. ‘Eén verhaaltje’ moet wel één verhaaltje blijven.

Meer tips

Door de laatste één à twee uur voordat je kind naar bed gaat geen wilde spelletjes meer te spelen, te stoeien bijvoorbeeld en geen tv meer te kijken, waarbij veel indrukken worden opgedaan die niet meer allemaal verwerkt worden, help je je kind ook rustiger in slaap te komen. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat je door muziek te luisteren vlak voordat je gaat slapen, je slaapritme verbetert. Hartstikke goed dus, dat opwindmuziekje naast het ledikantje van je kind, nachtlampje met muziek of de melodietjes van de babyfoon. Samen een liedje zingen is tevens een prima onderdeel van een bedritueel; dat kan een zelfbedacht liedje zijn, een kinderliedje (‘Het land van je ogen dicht’ van Woezel en Pip bijv.) of een bekend, maar wel rustig nummer (zoals ‘Time to say goodbye’ in de versie die Andrea Bocelli voor Elmo zong).

Ontspanningsoefeningen of een massage geven je kindje ook een heerlijk loom gevoel om goed in slaap te kunnen vallen. Op die manier help je je kind zich te richten op zijn lichaam en niet meer op zijn hoofd (en gedachten). Er zijn speciale boeken te koop die je kind rustig maken, ‘Relax Kids’ is er daar eentje van. Rituelen maak je en breek je zelf door de manier waarop je ze steeds weer toepast (of juist vergeet). Wat voor de één geweldig werkt, hoeft voor een ander helemaal niet handig of fijn te zijn. Kijk wat bij jou en je kind past, waar iedereen zich fijn bij voelt en houdt dit dan ook vol. Of het nu een paar minuten samen in een schommelstoel naar de sterren kijken is of samen zingen of een gebedje opzeggen. Zo ontstaan vaste gewoontes, rituelen, die je kind helpen beter te gaan slapen. Gebruik vaste gewoontes, maar ook vaste plekken. Na het tandenpoetsen een verhaaltje lezen op de zitzak, daarna samen op de rand van het bed de dag doornemen , even knuffelen en vervolgens lekker toestoppen, is een voorbeeld daarvan. Je kind weet waar hij aan toe is, je hoeft er na een poosje niets meer bij uit te leggen, waardoor je er ook bij oudere kinderen profijt van hebt als je rituelen hanteert.

Heb jij ook dergelijke (of heel andere) rituelen voor het slapen gaan?

Geschreven door mama Lianne

Tags:

👋🏼  Heb je een vraag of een suggestie? Werkt er iets niet? Laat het ons weten!
Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je