Snap
  • Nieuws
  • geld
  • kids
  • youtube
  • verdienen
  • rijk

7-jarige verdient 22 miljoen dollar per jaar

Met Youtube

De zevenjarige Ryan is op dit moment de best betaalde YouTuber, hij verdient namelijk 22 miljoen dollar per jaar met zijn 'unboxing' filmpjes. 

Sinds dat Ryan drie jaar is filmen zijn ouders hem terwijl hij speelgoed uitpakt en arme speelt. Ze zetten elke dag een nieuw filmpje op het YouTubekanaal: Ryan Toys Review. Hoewel de naam review zegt, gebeurt dat eigenlijk maar zelden in de video's. De cadeautjes worden enthousiast uitgeprobeerd, niet beoordeelt en vervolgens 'afgedankt'. 

The Verge, een Techsite, noemt het kanaal: ''een kruising tussen onschuldige, jeugdige capriolen en meedogenloos, vaak overweldigend consumentisme”. Zo blijkt het een vreemde combinatie tussen unboxing video's en video's waarin mensen kijken hoe een ander speelt. Verder is een opmerkelijk verschil met andere video's, de doelgroep van Ryan... Namelijk kinderen van ongeveer 4 jaar oud tot 8 jaar. 

Succes

Hiernaast blijkt dat Ryan een enorme invloed heeft op deze kinderen. Als Ryan van een product geniet en het product 10 tot 20 miljoen keer bekeken wordt, heeft dat grote impact op de verkoopcijfers. De directeur van beoordelingswebsite Toys, Tots, Pets, and More zei tegen The Verge het volgende:  

Hij is het jongste succes dat we ooit gezien hebben. De meeste kinderen [die op YouTube zitten] zijn boven de zes, omdat ze dan pas het vocabulaire en de intelligentie hebben om een beoordelingsvideo te doen.

Er wordt door analisten verwacht dat Ryan aan het begin staat van een commercieel succes. Laatst heeft Ryan een contract met Agentschap Pocket.watch getekend, dat begonnen is om zijn naam aan merken te verkopen. Ryan lanceerde onlangs zijn eigen speelgoedlijn bij Walmart. 

Bekijk hieronder een video van Ryan, deze video is 1,6 miljard(!) keer bekeken.

Er valt dus goed te verdienen aan YouTubefilmpjes van kinderen en dat weten Nederlandse ouders ook. Zoals de Familie Koet uit Sittard, hun kanaal levert genoeg op om niet meer te hoeven werken.  

Het verschilt van maand tot maand, maar we verdienen bovenmodaal.

Hoeveel ze precies verdienen dat wil vader Ruben niet los laten. Maar als je uit gaat van de gehanteerde vuistregel dat 1.000 views in Nederland tussen één en vier euro aan advertentie-inkomsten opleveren, dan draaide het gezin in september een omzet van 3.600 tot 18.000 euro.

Niemand weet of het gezond is voor kinderen om elke dag opnieuw speelgoed te krijgen of welke effecten het op opgroeiende kids heeft om elke dag gefilmd te worden. Is bestaat namelijk geen vergelijkingsmateriaal uit het verleden. Vader Ruben maakt zich niet zo'n zorgen: 

Tot nu toe heeft het kanaal alleen maar een positief effect op de kinderen. Ze zijn de helden van de klas. Danny de Munk is toch ook goed terecht gekomen?

Verder kan je je afvragen of YouTube Kids arbeid leveren voor hun ouders en moeten worden beschermd. Daar zegt Ruben Koet het volgende over:

We zijn geen slavendrijvers. We vragen altijd toestemming aan de kinderen, al kun je je natuurlijk afvragen of een jong kind helemaal begrijpt waar hij toestemming voor geeft. De kinderen vinden het nu in ieder geval nog leuk om gefilmd te worden. Ze zijn helemaal gewend aan de camera. Je hebt altijd mensen die het er niet mee eens zijn. Maar bedenk dat er genoeg ouders zijn die hun kinderen weinig zien omdat ze altijd aan het werk zijn. Dat lijkt me een stuk schadelijker dan wat wij doen. Bovendien: wie wil er nou niet zeven dagen per week met zijn kinderen spelen en daarvoor betaald krijgen?

Bekijk hieronder een video van de Familie Koet, dat 2,4 miljoen (!) keer bekeken is.

Bron: NRC