{{ message.message }}
{{ button.text }}

Mijn kind eet geen groenten: alles wat je moet weten

Eet 2 ons groenten en 2 keer fruit per dag dé slogan van het Voedingscentrum. Klinkt gemakkelijk toch? Lees meer over groenten >>

Afbeelding blog 'Mijn kind eet geen groenten: alles wat je moet weten'

Eet 2 ons groenten en 2 keer fruit per dag dé slogan van het Voedingscentrum. Klinkt gemakkelijk toch? Maar wat nu als je bij de meeste groenten afkeuring krijgt van het kind? ‘Ik lust het niet!’ , ‘dat vind ik niet lekker’ , ‘ik heb niet zo’n trek’ …. Veel moeders kennen vast vele van dit soort uitspraken. Sommige kinderen zijn échte alleseters, maar een groot deel van de kinderen is eerder een zo-weinig-mogelijk-groente-eter. Hoe maak je het eten van groenten aantrekkelijker voor je kind? En hoe houd je het ook nog gezellig aan tafel? Ik ben op onderzoek uitgegaan!

De feiten

Allereerst even de feiten op een rijtje, wat raden de experts aan met betrekking tot het eten van groente en fruit? Volgens het voedingscentrum hebben kinderen van 1 tot 3 jaar 1,5 stuks fruit (150 gram) en 1 á 2 opscheplepels groenten (50 – 100 gram) nodig per dag. Voor kinderen vanaf 4 jaar kun je dezelfde hoeveelheid fruit aanhouden, de aanbevolen hoeveelheid groente is voor hen 2 – 3 opscheplepels (100 – 150 gram).

Natuurlijk is niet ieder kind gemiddeld en we weten inmiddels dat kinderen nooit precies ‘volgens het boekje’ leven. Ieder kind heeft periodes dat het wat minder of juist meer eet. Als je kind gezond en actief is en goed groeit, hoef je je hierover niet meteen zorgen te maken.

Broccoli, spruitjes, prei…. ‘dat lust ik niet!’ . Dat een kind dit zegt is niet geheel vreemd. Kinderen hebben méér smaakpapillen dan volwassen. Deze smaakpapillen liggen, bij kinderen, ook verspreid over hun hele mond en keel. Volwassenen hebben enkel smaakpapillen op de tong. Nu je dit weet, is het ook wel logisch dat kinderen anders reageren op groenten dan dat wij volwassenen doen.

Mijn kind eet geen groenten

Dat een kind groente en fruit moet eten weten we nu wel. Maar helaas werkt het niet altijd zo simpel: "Hier schat een lekker bordje broccoli." "Jammmie mama, lekker!" Dát zouden we graag iedere avond zo horen toch? Tja, daar kan ik niet voor zorgen met dit artikel, wel kan ik jullie wat tips geven over hoe groente eten wat aantrekkelijker en leuker wordt voor kinderen.

Tips om kind groenten te laten eten

Allereerst raad ik aan om niet een al te grote strijd te maken van het eten. Als een kind merkt dat jij, als ouder, héél graag iets wil (in dit geval eten), dan wil hij het juist niet. Dan maar een keertje geen groenten, maar pas op met compenseren! Geef je kind geen extra toetje omdat het zo weinig gegeten heeft, want dan weet hij dat voor de volgende keer weer. Maar geef je kind wel altijd een toetje, ontneem hem zijn toetje niet als hij zijn groenten niet op heeft bijvoorbeeld. Een toetje hoort bij het eten en ook daar zitten weer belangrijke vitamines in.

  • Laat je kind meehelpen met eten koken. Aardappelen wassen, wortelen schrapen, in stukjes snijden. Dit is gezellig en het kind is op een andere manier met het eten bezig en zal trots zijn op zijn werk.
  • li>Laat je kind proeven tijdens het eten koken Sommige groenten kun je gemakkelijk ook koud eten. En wie weet vindt het kind de koude groente wel lekkerder dan de opgewarmde versie.
  • Tijdens de lunch kun je ook al wat groente geven aan het kind. Een komkommertje op een plakje kaas op brood, een blaadje sla onder de eiersalade op brood. Of geef een komkommertje, tomaatje als toetje na de lunch.
  • Geef je kind een groot bord aan tafel. Een hoopje groenten op een groot bord lijkt veel minder dan hetzelfde hoopje op een klein bordje.
  • Doe wat meer groente dan nodig op het bord van het kind. Laat het kind een verdeling maken van de groenten. Een beetje voor papa/ mama en de rest voor hemzelf.
  • Eet je iets nieuws wat het kind niet kent? Je kunt het altijd proeven! Je bent 4 jaar, dus je proeft 4 hapjes. Als het kind het echt niet lekker vind, dwing het niet de groente te eten, dan wordt de afkeer van deze groente waarschijnlijk nóg groter. Bied het over een tijdje nog eens aan.
  • Als een kind een groente niet lekker vindt, kook dan wat suiker mee met de groente. Als het kind het dan wel eet, bouw dan langzaam de hoeveelheid suiker af.
  • Maak een spelletje van het eten. Leg wat aardappelen, vlees en groente op een bord. Het kind mag zijn ogen dicht doen en jij stopt iets in zijn of haar mond. Raad maar wat het is!
  • Voor de wat jongere kinderen is dit een leuk spelletje. Doe wat eten op een lepel en doe alsof het een tekenfilmfiguur is. ‘Ik ben dipsy, tralalalala! Ik ga een stukje wandelen, he! Een tunnel/ huis (mond van het kind) daar ga ik even heen...Deur open! Als grapje kun je ook naar de neus, toe wandelen bijvoorbeeld.
  • Maak samen met je kind een groente schilderij. Leg verschillende soorten groente en fruit in schaaltjes en leg maar wat leuks neer! Daarna eet je je kunstwerk natuurlijk lekker op! Eventueel maak je eerst een foto om het kunstwerk ook aan oma te kunnen laten zien!

Naast al deze tips is het natuurlijk ook belangrijk om zelf het goede voorbeeld te geven! Neem zelf geregeld wat fruit, eet je groente op tijdens het eten. Eet met plezier, niet omdat het moet! Benadruk het niet als je iets zelf niet zo lekker vindt. Want we weten het allemaal: Kinderen kopiëren ons heel graag!

En nu aan de slag in de keuken!

Bovenstaande tips zijn leuk en kunnen werken, maar soms moet je toch echt zelf een beetje creatiever zijn in de keuken. Dus hieronder wat tips met betrekking tot het klaarmaken en aanbieden van de groenten.

  • Serveer ’s middags eens een tomatenmannetje (halveer cherrytomaatjes en leg deze in de vorm van een poppetje). Maak patatjes van komkommer/ wortel.
  • Tomatensaus voor de spaghetti kun je boordevol groente stoppen! De harde groentes (paprika, courgette) even koken/ bakken/ stomen zodat ze wat zachter worden, dan pureren, tomaten erbij en wat tomatenketchup , ketjap manis en eventueel een beetje basterdsuiker erdoorheen roeren en je hebt een heerlijke spaghettisaus. Zonder stukjes!
  • Door de tomatensoep kun je een courgette pureren. Lekker, maar niet overheersend.
  • Door de sla kun je wat fruit mengen, bijvoorbeeld appel, mango of peer.
  • Van veel groenten kun je een ovenschotel maken, bovenop de aardappels wat kruidenpaneermeel en/ of wat geraspte kaas en je hebt een lekker korstje. Kinderen vinden dit vaak heerlijk!
  • Kook je groenten niet super gaar, veel kinderen vind groenten die wat steviger zijn lekkerder.
  • Zelfgemaakte appelmoes is erg lekker en gezond, want er zitten geen toegevoegde stoffen of suikers in. Het is heel makkelijk zelf te maken; appels schillen en in stukjes, koken in een klein beetje water (of stomen in de magnetron), pureren en klaar! Wat kaneel erdoor is ook lekker!
  • Ik hoop dat je een tip gevonden hebt waar je iets mee kunt, want het is een strijd die helaas bijna iedere avond terug komt. Ja.. .bijna, want als er patat, pannenkoeken of pizza op het menu staat is het vaak geen probleem om het bord leeg te krijgen. Eet smakelijk!

    Geschreven door Mirjam

Tags:

👋🏼  Heb je een vraag of een suggestie? Werkt er iets niet? Laat het ons weten!
Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je