{{ message.message }}
{{ button.text }}

Word je dik van stress?

STRESS EN GEWICHTSTOENAME

Afbeelding blog 'Word je dik van stress?' Achtergrond blur afbeelding


STRESS EN GEWICHTSTOENAME
Heb jij ook wel eens het gevoel dat je tijdens een stressvolle periode aankomt? En lukt het vaak moeilijk om deze kilo’s er weer af te krijgen? Vandaag wil ik met je kijken of het klopt dat je van stress aankomt.
Misschien ken jij dat ook wel, je bent net terug van vakantie en een beetje aangekomen van al het lekkere eten en het heerlijke genieten van niks doen. Weer terug in je vertrouwde drukke ritme lukt het maar niet om weer terug op je oude gewicht te komen. En vooral rond je buik zit er meer vet dan normaal.

Bij mij was het meestal zo dat pas in januari ik weer een beetje normaal in shape was. Gezond eten, bewegen deed ik allemaal. Toch lijkt het wel of het elk jaar moeilijker is om weer in mijn broeken te passen. Natuurlijk begint mijn leeftijd een steeds grotere rol te spelen J. Boven de 40 gaat je stofwisseling nou eenmaal langzamer werken. En tja, mijn hormonen beginnen ook aardig van slag te raken naarmate de jaren gaat tellen.

Buikvet
Een ander punt is dat mijn stress niveau behoorlijk steeg door het vele werken en zorgen wat ik probeerde te combineren. En ook toen ik de balans weer gevonden had bleef het buikvet gewoon zitten. Gelukkig kwam ik een paar jaar geleden bij personal trainer Marc Hogervorst terecht en wees hij mij erop dat mijn hormoon cortisol veel te hoog was. Ondanks dat ik meer balans in mijn leven had bleef mijn hormoon balans ver te zoeken.

Veel vrouwen komen door teveel stress aan, er zijn maar weinig fdie door stress afvallen. Heel veel zaken spelen hierbij een rol o.a.:
* Invloed van hormonen
* Slechter eten in een stressvolle periode
* Te weinig bewegen

Wetenschap
Invloed van stresshormonen
Het belangrijkste stresshormoon cortisol speelt de hoofdrol bij het aankomen. Dit hormoon wordt aangemaakt als je stress ervaart en zorgt voor meer eetlust. Je gaat dus simpelweg meer eten en helaas niet de juiste voedingsmiddelen om jouw lichaam te voeden, meer om te vullen. Cortisol zorgt voor vetstapeling in je buikgebied. En deze vetcellen zijn zelf ook weer actief en daardoor worden er nog meer stresshormonen aangemaakt, gevolgd door meer honger gevoel en nog meer vet opslag.

Ook het schildklier hormoon speelt een rol. Door stress worden je niet-actieve hormonen omgezet naar actieve hormonen wat er weer voor zorgt dat je een te traag werkend schildklier krijgt. Hierdoor vertraagt je stofwisseling en kom je aan.

Slechter eten in een stressvolle periode
Stresshormonen zorgen er ook voor dat je behoefte krijgt aan comfort food. Je kent het wel, zo’n lekker gebakje, vette hamburger, veel latte machiato’s en heel veel chocolade. Suiker en vetrijke voeding zorgen ervoor dat je lichaam minder stress gerelateerde hormonen produceert. Het verzacht als het ware jouw stress en daardoor raak je verslaafd aan deze voeding.

Te weinig bewegen
Door teveel stress kom je niet meer in beweging, vaak ben je veel te moe om van die bank af te komen en te gaan sporten of andere dingen te ondernemen. Hierdoor vertraagt je stofwisseling. Doordat je moe bent vind je het ook vaak teveel werk om in de keuken te gaan staan om gezonde maaltijden te bereiden, dus een snack in je mond en de pondjes vliegen eraan.
Het is dus eigenlijk een vicieuze cirkel. Teveel stress -----) teveel stresshormonen -----) je lichaam heeft geen juiste stofwisseling meer -----) daardoor word je te moe om goed voor jezelf te zorgen -----) comfort food geeft jou als enige dat fijne gevoel wat je nodig hebt om je stress te onderdrukken.
 
Begin bij het begin
Voordat je nou meteen weer aan het diëten slaagt, kijk dan eerst eens hoe je deze vicieuze cirkel kan doorbreken! Begin bij het begin…. het aanpakken van jouw stress! Begin bij de bron, neem jouw stress onder de loep, kijk waar jij balans in kunt krijgen. En hoe fijn is het dat je daarbij ook voeding en beweging kan gaan inzetten om stress te verminderen en meteen ook af te vallen.
Als jij jouw situatie wilt veranderen zal je daar letterlijk beweging in moeten laten komen. Bewegen is één van de belangrijkste dingen om stress te laten verdwijnen. Speciaal voor dit artikel heb ik tips gevraagd aan Marc, zodat ook jij jouw stress en extra gewicht kan laten verdwijnen.

Gezond eten en beweging
 Tips van Marc: 
* Om effectief en blijvend jouw vicieuze cirkel te doorbreken moet je gaan plannen.
* Plan in je agenda minimaal 2 keer per week een moment waarop je gaat krachttrainen. Dit is de basis om jouw verbrandingsmotor, jouw spieren, te laten groeien en elke dag, ook in rust, meer vet te verbranden.
* Laat een ervaren fitnesscoach een programma voor jou maken wat bij je past en wat je leuk vindt om te doen. Zorg dat je iedere training progressie boekt door je resultaten bij te houden.
* Ga daarnaast in het weekend alvast opschrijven wat je de komende week gaat eten. Kies daarbij maaltijden die vol zitten met voedzame en natuurlijke ingrediënten. Denk aan veel groenten, vis, kip, eieren, mager rundvlees en gezonde vetten zoals noten, olijfolie en avocado.
* Plan elke 3 uur een maaltijd die bestaat uit eiwitten, vetten en groenten, zodat je een stabiele bloedsuikerspiegel behoudt en de drang naar zoetigheid zo klein mogelijk is. Want daar gaat het vaak mis.
* Drink voldoende water en kruidenthee en enkele koppen koffie.
* Voorbereiding is alles en zal ervoor zorgen dat je niet meer zo snel geneigd bent om de maaltijden te kiezen die je moe en dik maken.
 
Stressvrije voeding
Niet alleen gezonder eten maar er bestaat ook voeding waarvan aangetoond is dat het stress verminderd. Probeer deze dus zoveel mogelijk te gebruiken.
vette vis, zoals zalm en tonijn
* noten
* spinazie
* citrusvruchten
* pure chocola
* kamillethee
* havermout

Marc heeft mij de laatste jaren goed geholpen om mijn lichaam weer krachtig en energiek te krijgen en daardoor is mijn stress (en gewicht ) op een veel beter niveau gekomen. Wat Marc hierboven al als tip gaf, zoek een fitnesscoach bij jou in de buurt die jou op weg kan helpen hiermee.

En wil jij jouw stress eens onder de loep nemen met ons? Dan kan jij altijd advies vragen bij mij. Bewustzijn is de key for change!
Liefs,
Nancy

*Mamaplaats faciliteert een open en voor iedereen toegankelijk social platform. Zij is niet verantwoordelijk voor inhoud en authenticiteit van posts. Algemene voorwaarden.

Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je