Snap
  • Mama

Twijfels van een moeder

Ik weet dat ik het goed doe, als ik kijk hoe leergierig, blij, vrolijk en zorgzaam mijn knulletje is. tot dat telefoontje..

Ik sta me juist om te kleden van mijn huiskloffie, dat nu tijdens de zwangerschap zo lekker zit, in mijn spijkerbroek wanneer mijn telefoon gaat. Een nummer dat ik niet ken, ga ik opnemen of wachten ze maar even? Het kan een kijker zijn voor mijn huis waarvan ik juist de huur heb opgezegd, dus ik besluit op te nemen.

''Hallo, met badmeester Bob'' klinkt het aan de andere kant. ''Ik wil even wat bespreken over M.''

M. is net een paar weekjes bezig met de zwemles en vind het allemaal wat eng. Vrij zwemmen gaat goed maar met zijn 4 jaar vind hij de redelijk grote groep, oudere kindjes en het onder water gaan nogal wat overweldigend.

''M. vind het allemaal wat eng is ons al opgemerkt'' vervolgd Bob zijn gesprek. Ik beaam dat, M. is een kindje dat heel erg nadenkt over alles. En met zijn 4 jaar is hij zich er heel erg van bewust wat er kan gebeuren onder water en benoemd dit dan ook: ''ik ben bang dat ik zink'' of ''wat als de badmeester niet ziet dat ik niet meer boven kom''. Al vaker heb ik gedacht: lieve jongen maak je hier nou nog niet druk om, je bent nog zo jong, je moet genieten en niet zo piekeren. Maar ja dat zit in hem. Als ik google op nieuwetijdskind of hoog sensitief dan staat nog net zijn foto er niet bij.

''Heb je hem, tja hoe vraag ik dat netjes, al een keer laten testen? Want uhm, ja kijk, hij maakt geen oogcontact wanneer ik met hem praat'' Ik hoor door de telefoon hoe Bob het lastig vind deze vraag te stellen. De tranen springen in mijn ogen (hormonen?) ik weet allang waar hij op doelt en noem het beestje bij zijn naam. ''Autisme bedoel je, nou dat komt in de familie voor, maar dat heeft M. niet hoor! Hij is op school enorm sociaal en zorgzaam, Hij vertoont thuis geen tekenen van een vorm van autisme of wat dan ook, hij vind het gewoon eng! En denkt te veel na over wat er kan gebeuren! Dat geen oogcontact maken in een gesprek dat heb ik zelf ook vaak''. ''Tja'' zegt Bob ''Als hij zo achter blijft lopen op de rest is het misschien beter hem weer van zwemles af te halen, hij komt niet mee met de groep''. Ik leg uit dat M. op het moment veel meemaakt en in zijn relatief korte leventje ook al genoeg heeft meegemaakt. De breuk van zijn ouders, ik die heel voorzichtig met hem ben geweest, eerst bij opa en oma wonen en toen eindelijk ons eigen plekje, papa die gaat verhuizen met zijn vriendin, en wij die zelf in een verhuizing zitten om bij P. in te trekken met ook nog een baby op komst. Bob begrijpt het en raad aan om M. in de gaten te houden en zelf veel te oefenen.

We hangen op en ik doe mijn verhaal aan P. dan voel ik hoe mijn ogen beginnen te branden en tranen over mijn wangen naar beneden druppelen. P. kijkt me aan: ''wat is er?''. ''Ik vind het gewoon zo sneu voor hem, ik kan hem niet het vertrouwen geven dat het oke is om onder water te gaan, hij maakt al verbetering maar niet zo snel als hun zouden willen zien. Breng ik mijn angst voor water over op hem? Ik mag zelf niet onder water dus voelt hij mijn spanning? Ben ik te voorzichtig geweest met hem? Zou hij toch wel iets mankeren?''.

En voor het eerst in ruim 4 jaar ben ik onzeker over mijn moederschap. Heb ik hem te kort gehouden? Had ik hem vrijer moeten laten? Niet meteen moeten troosten als er iets was? Niet meteen moeten helpen als iets niet lukte? Zien ze dan niet wat een heerlijk kind het eigenlijk is?

P. pakt me beet ''nee schat! je doet het goed! kijk naar mijn neefje die is voor de duvel niet bang, maar met zwemles doet hij het ook rustiger aan en op zijn eigen tempo''. Ik knik, en app M. zijn vader om hem op de hoogte te stellen van het gesprek met de badmeester. R. (M. zijn vader) en I. (M. zijn bonusmoeder) snappen de link naar autisme ook niet, we spreken af dat hun ook in de kerstvakantie straks weer met M. gaan oefenen en dat we gewoon nog even aankijken of er dan verbetering in gaat zitten.

De dag erna op school stap ik toch even naar de juf van M. en doe ik mijn verhaal over de badmeester. ''Hebben jullie iets aan hem gemerkt? Zie ik iets over het hoofd'' vraag ik juf Anne.

''Welnee! Hoe kunnen ze dat nu denken? Wat voor opleiding heeft een badmeester daar nu helemaal voor gehad? M. is een heerlijk zorgzaam kind, en met zijn leeftijd vertoont hij heel normaal gedrag!''. Ze kijkt me aan ''M. houd van regels en structuur, en ja hij kan in de war raken wanneer de dag niet helemaal loopt als waar hij zich op had ingesteld, maar dat hoort ook bij zijn leeftijd! Hij is heel sociaal en kan goed delen''.

We spreken af dat we er volgende week wat langer over door praten.

Inmiddels zit M. alweer heerlijk zijn opdrachtje te doen met de kindjes uit zijn groepje. Ik aai hem over dat heerlijk bolletje van hem en geef hem een dikke kus. Soms vraag ik me af wat er allemaal in zijn hoofdje omgaat. Wat ben ik trots op het persoontje wat hij aan het worden is, wat ben ik trots op zijn leergierigheid en zijn intelligentie. Wat ben ik trots op zijn humor en zorgzaamheid.

Buiten op het schoolplein kijk ik nog even de klas in: daar zit hij, net als de meeste in de klas, met 1 handje voor zijn mond en 1 hand op zijn rug. De juf draait aan het muziekdoosje, het teken dat de kindjes zo moeten gaan zitten omdat de juf wat gaat vertellen. Ik glimlach, mijn kanjer die zich zo goed aan de regeltjes houd, wat zonde dat kindjes allemaal in het zelfde tempo en niveau moeten presteren tegenwoordig, wat zonde dat als je iets ''afwijkt'' van de norm dat er meteen een stempel op moet....

7 jaar geleden

Dat is ook zeker fijn! Begrijp me niet verkeerd!! Maar dat er gelijk een stempel op een kind gedrukt "moet" terwijl sommige kinderen iets langer moeten wennen omdat het voorzichtiger zijn in hun aard zit.. Dat is zonde.. De badmeester stond vrijden ook bij de ouders mee te kijken en heb nog even met hem kunnen praten en ook hij bevestigde dat M. Al heel anders in het water lag dan daar voor

7 jaar geleden

Waarom de badmeester gelijk weg zetten als iemand die hier nooit verstand van kan hebben en daarom geen gelijk kan hebben. Wees net blij dat hij de moed had om hier contact over te zoeken, omdat hij waarschijnlijk door eerder opgebouwde kennis en ervaring signalen heeft opgepikt en ook heeft gemerkt dat M het moeilijk had. Ik zou net blij zijn met zo'n bezorgde badmeester, die zo opmerkzaam is en schijnbaar goed let op al de kinderen aan wie hij lesgeeft.

7 jaar geleden

Hey bedankt voor je reactie! Vrijdag ging de les al stukken beter! Had hem uitgelegd dat als hij niet wil, hij niet hoeft maar ik hem dan van zwemles af zou halen.. Pardoes sprong hij die vrijdag wel het water in en ging onder water.. En deed veel actiever mee!! Vandaag ging hij zwemmen met zijn vader en diens vriendin en M. Zijn angst voor het water is helemaal wel! Constant ging hij koppie onder en proberen onder water te zwemmen!!

7 jaar geleden

Zou hij kunnen oefenen met iemand die vrij mag en kan zijn in het water? Niet vervelend bedoelt maar dat hij dat voorbeeld ziet en op eigen tempo na kan doen. Weet hij waarom je niet onder water mag? Niet alles maar ongeveer. En dat het dus voor hem niet zo is en hij echt wel onder water mag. Misschien vind hij het heel vervelend omdat jij het niet mag als hij het dan wel doet. (Hier een die zo overgevoelig reageerd dat hij daar als kleuter echt al bedacht zoiets).. Hij ging in zijn gedachten gang ook altijd in razendtempo heel snel vanalles bij langs. Ook als ik onderwater blijf ziet iemand dat dan wel of helpt niemand mij dan. Zwemles heeft hij ook veel moeite mee gehad en voelde zich niet prettig eerst... Vier jaar is opzich ook nog best jong voor zwemles. Het kan natuurlijk wel gewoon maar ik vind ze dan nog best klein. Onze tweede hebben we een tijd van de zwemles afgehaald (na 10 maanden dat we hoorde ja maar voor de 10 minuten dat hij effectief meezwemt doet hij het best goed...). We hadden gelijk een blij kind toen ik voorstelde even geen zwemles te volgen. Zei ook als we er langs kwamen daar hoef ik NOOIT meer naar toe he?! Ook vrij zwemmen heeft hij er lang niet meer willen doen. Na een tijdje zijn we ergens anders de zwemles gaan volgen. Dat ging gelukkig wel goed maar was hij ook iets ouder.... Bij onze oudste is er pas in groep 6 een diagnose (asperge) gekomen. Bij hem had ik wel altijd het gevoel er is iets. Zo overgevoelig voor dingen en betere prestatie als de regels en dag verliep zoals het hoorde te zijn... Maar bij hem zeiden ze ook nee er is niks. Kregen ook van veel ouders te horen hoe lief, zorgzaam en beleefd hij was al vanaf heel klein. En later hoe lief en zorgzaam voor jongere broertjes/zusjes... Soms zijn er geen hele duidelijke signalen maar kan er toch iets meespelen. Zo wel is het ook niet het einde van de wereld natuurlijk,