{{ message.message }}
{{ button.text }}

Makkelijke vervangers voor alledaagse snacks

Afbeelding blog 'Makkelijke vervangers voor alledaagse snacks'
Hebben we het als moeder allemaal al niet veel te druk? Handen omhoog en roep Amen! -amen- Kids naar school brengen, lunchtrommeltjes klaarmaken, wassen, huishouden, zwemles, gymles, pianoles, creales, zomaarles, zeurende kinderen, eisende bazen, familie die klaagt omdat je er 'nooit' komt... Zal ik nog even doorgaan? Want dit zijn slechts de dingen die je aan de buitenkant kan zien. Dan heb ik het nog niet eens over de zorgen en stress gehad die je als moeder hebt zodra je je kleintje in je armen neemt. Ben ik wel geschikt als moeder, ben ik niet te veeleisend, te makkelijk, wat kan ik verwachten van mijn kind of moet ik het juist vrij laten? Maar ook: Eet mijn kind wel gezond genoeg? Met alle informatie die er tegenwoordig beschikbaar is, lijkt het steeds onmogelijker te worden om je kinderen volwaardige en lekkere voeding voor te schotelen. Helemaal als je ook nog buiten de deur werkt. Dan is het gewoon niet haalbaar om elke dag een heerlijke, biologische maaltijd bereid van verse, ongesneden ingrediënten te maken. En iedereen die beweert dat dat wel mogelijk is, heeft of geen kinderen, of absoluut geen andere verplichtingen. En wij mijden deze mensen systematisch om niet nog gestrester te raken. Wat ikzelf daarom erg plezierig vind, is dat ik altijd een lading gezonde snacks en alternatieven achter de hand heb, mocht alles voor de derde keer deze week totaal anders lopen dan gepland. Hoezo weekmenu? Hoezo planning? Naast de standaard ongezouten noten, gedroogd fruit en vers fruit, is het ook leuk om zelf heel snel een paar lekkere dingen klaar te kunnen maken. Helemaal handig als het avondeten iets langer op zich moet laten wachten, maar de leeuwen kinderen en echtgenoot NU honger hebben. De basis ligt uiteraard in je voorraadkast en koelkast. Als je de volgende keer boodschappen doet, zorg je dat alvast wat goeie basisdingen in huis hebt. Denk hierbij aan diksap en prikwater, lekkere (geiten) kaas, havermout, maïskorrels om te poffen, ijsbergsla, een biologische kip en goeie bouillonpoeder (zonder MSG!). En dan doe je het volgende op een regenachtige zondag. Iedereen eerst handen wassen natuurlijk en dan lekker aan de slag. Allereerst wrijf je de kip in met olijfolie, zout en paprikapoeder en doe je deze, volgens de aanwijzingen van de verpakking, in de oven. Als deze gaar en afgekoeld is, haal je het vlees van het karkas en bewaar je dit in een knappe doos met deksel in de koelkast. Als er iemand honger heeft, kun je zo een schaaltje koud vlees met wat mayonaise, sla of augurken geven. Van het karkas trek je langzaam bouillon en deze vries je in, om er later soep of saus van te maken. Voorbereidingstijd 10 minuten, als de kip in de oven is, doe je andere dingen en het afhalen duurt ook een kwartiertje. Aantal snacks: minstens 6. Wat ook erg leuk is, is zelf popcorn maken. Ik doe dit geregeld op een weekend en dit recept werkt altijd. Je moet er wel bij blijven, maar als je de kinderen er bij betrekt, wordt het extra leuk. Neem een pan met een dikke boden en verhit hier twee eetlepels kokosolie of druivenpitolie in. Doe hier drie of vier korrels maïs in en zodra deze 'poppen' voeg je een half kopje maïskorrels toe. Deksel erop en even schudden. Neem de pan van het vuur en tel (samen) tot dertig. Zet de pan weer terug op het vuur en schud nog even door. Doe de deksel iets schuin op de pan om het stoom af te laten blazen. Hierdoor wordt de maïs nog knapperiger. Blijf erbij zodra de maïs gaat 'poppen' en schud af en toe om te zorgen dat alle korrels gelijkmatig verhit worden. Als er meer dan een halve minuut tussen de popjes zit, draai je het vuur uit. Strooi er wat zeezout overheen en serveer direct. Aantal snacks: 4, afhankelijk van aantal eters. Wat ook erg makkelijk en leuk is, is kaas in een blaadje sla. Koop lekkere kaas, snijd deze in dunne reepjes en rol hier een blaadje verse sla omheen. Klaar. Geen vette vingers, lekker fris en hartig tegelijk. Ideaal als het eten nog niet klaar is of als snack direct uit school. Je kunt dit ook met de koude kip doen. Een ander idee is havermoutpap. De verhouding is 1 kopje havermout op 2,5 kopje water en een snufje zout. In tien minuten klaar en zeer voedzaam. Zoet het met agave of diksap. Dit is bij ons favoriet vlak voor het slapengaan. Volle, warme buikjes garanderen een heerlijke slaap. Voor nog meer voedingswaarde kun je een klontje biologische of grasboter, wat zaden, rozijnen of noten toevoegen. Ikzelf roer er nog wel eens zelfgemalen lijnzaad aan toe voor de essentiële vetten. En als laatste maak je heel makkelijk zelf heerlijke frisdrank. Als je zorgt dat je altijd citroen, limoen of sinaasappel in huis hebt, maak je extra feestelijke drankjes. Mix diksap en prikwater op een verhouding die jullie lekker vinden, voeg ijsblokjes, vers fruit, eventueel een munttakje en een rietje toe. Schijfje citrus op de rand en klaar! Kindercocktail ten top! Je kunt dit natuurlijk ook met vers vruchtensap doen. Kijk hoe volwassen cocktails versierd worden en bedenk kindvriendelijke alternatieven. En geloof me, zelfs manlief zal er wel eentje lusten als het met zoveel liefde bereid is! ;-) Natuurlijk is dit niet hetzelfde als een koektrommel of een zak chips opentrekken, maar het idee is ook dat je op deze manier makkelijke en echt verantwoorde snacks kunt aanbieden, zelfs als je niet veel tijd hebt. Het komt neer op voorbereiding in boodschappen en af en toe een uur in de keuken en creativiteit. En laten we wel wezen. Als moeders zijn we op deze vlakken al aardig getraind, of niet soms?
🐞  Heb je een suggestie, of werkt er iets niet? Laat het ons weten! Probleem Melden
Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
Login

Account aanmaken