{{ message.message }}
{{ button.text }}

Kun jij makkelijk loslaten?

Afbeelding blog 'Kun jij makkelijk loslaten?' Achtergrond blur afbeelding
Loslaten is hét toverwoord om meer rust in je zelf te creëren, meer ontspannen te zijn en in het nu te kunnen leven. Heel belangrijk aan loslaten, is om je bewust te worden van je eigen ideeën en overtuigingen over hoe alles moet zijn of moet gaan, van wat je gelooft over hoe de wereld in elkaar zit, over goed en fout, oorzaak en gevolg, etc. Hier besteden we als moeders altijd veel tijd en energie aan. En dit geeft veel stress. Terwijl het juist zoveel belangrijker is je tijd en energie te richten op wat je wél kunt doen en wat er wél is.

Wat laat je los?

Loslaten gebeurt voor het grootste deel in je hoofd. Het zijn je verwachtingen, voorkeuren, eisen, wensen, schuldgevoel, boosheid en ga zo maar door, die er vaak voor zorgen dat je gestrest reageert, dingen doet die je eigenlijk - diep in je hart - helemaal niet wilt of vasthoudt. Loslaten houdt in dat je een deel van de controle opgeeft. En dat wil je vaak niet! Je bent ervan overtuigd dat de dingen niet goed gaan als jij ze niet voor 100% in de hand houdt. En dat kan niet, want je wilt als mama graag alles perfect doen …

5 tips om te leren loslaten

    1.Door perfectionisme stel je onredelijke eisen aan jezelf en dit kan ook leiden tot ontevredenheid en controle. Het is één van de grootste valkuilen van moeders. We willen niet alleen perfect zijn als moeder, maar we willen ook een perfecte partner zijn, perfect zijn in het werk, een perfect gezin, een perfecte huishouding, etc. Het gevolg is dat je moeilijk prioriteiten kan stellen, want alles is even belangrijk voor je. Probeer eens een link te leggen tussen je overtuiging dat alles perfect moet gaan en hoe je je gedraagt. Wat valt je op?
    2.Om schuldgevoel vóór te zijn, ben je vaak alleen maar bezig om het anderen naar de zin te maken en vergeet je soms jezelf. Dit kan zelfs leiden tot allerlei fysieke en psychische klachten, zoals vermoeidheid, mopperen, eetbuien en ontevredenheid. Schuldgevoel op je werk omdat je op tijd weg moet om de kinderen op te halen. Schuldgevoel naar je kind, omdat je het minder ziet dan je zou willen. ‘Bekijk’ het ideaalplaatje eens dat je in je hoofd hebt van jezelf en pas het zodanig aan dat jíj je er goed bij voelt – zonder schuldgevoel.
    3.Vertrouw er op dat de wereld ook door draait zonder dat jij ergens bovenop zit. Vertrouwen is een belangrijke voorwaarde voor loslaten. Loslaten betekent nl. dat je het vertrouwen hebt dat het ook zonder jouw bemoeienis wel gebeurt of goed komt. Ook al doet je partner of je moeder de dingen misschien niet zoals jij ze had gedaan. Bedenk daarbij dat ze ze anders doen en niet minder goed dan jij!
    4.Als je kunt zien en accepteren hoe iets loopt, en dus kunt loslaten, betekent dat vaak ook dat je kunt relativeren.
    5.Wees je bewust van je overtuigingen, zoals ‘Als ik het niet doe, doet niemand het’ of ‘Een goede moeder is er altijd voor haar kind’. Kijk er dan eens naar van een afstand. Probeer een waarnemer te zijn of verplaats je eens in de schoenen van bijvoorbeeld je zus of vriendin. Hoe kijkt zij tegen jou aan?
 

Last but not least

Zorg dat je meer me-time hebt: tijd voor jezelf doet wonderen. Loslaten tijdens of na me-time is namelijk makkelijker en effectiever. Plan in ieder geval 1 keer per week een moment in voor jezelf. Al is het maar 1 uur op de bank met een boek of een half uur in bad en daarna vroeg naar bed. Hoe zorg jíj ervoor dat je meer me-time hebt? En wat ga je dan doen? TIP: kom op 29 september naar het Event De Ondernemende Vrouw vol workshops en behandelingen voor Meer Tijd Voor Jezelf! MAMcoaching geeft die dag de workshop ‘In balans met meer me-time’. Voor moeders die de juiste balans zoeken © Copyright Yura Boerma
👋🏼  Heb je een vraag of een suggestie? Werkt er iets niet? Laat het ons weten!
Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je