{{ message.message }}
{{ button.text }}

Kindermarketing, wiens verantwoordelijkheid is het?

Kindermarketing, iets waar vele bedrijven nog steeds gebruik van maken. Maar waar ligt nu de verantwoordelijkheid?

Afbeelding blog 'Kindermarketing, wiens verantwoordelijkheid is het?'

Een tijdje geleden las ik dat de Reclame Code Commissie naar buiten heeft gebracht dat meerdere Nederlandse Bedrijven meegewerkt hebben aan reclame voor ongezond voedsel, gericht op kinderen. Reclame voor koekjes, snoep, hagelslag, frisdrank mogen blijkbaar niet gericht zijn op kinderen. En ook in gratis uitgedeelde spelletjesboeken door supermarkten, waarin het antwoord op een puzzel een reep Milka of een pak Chocomel is bijvoorbeeld. Dit noemen ze heel mooi, sluikreclame.

In het nieuwsbericht werd dit gebracht als iets wat heel erg is en absoluut niet door de beugel kan. En hoewel ik het best begrijp dat we dit niet téveel moeten stimuleren, vond ik dit wel wat overdreven gesteld. Kinderen aanzetten tot ongezond gedrag, tuurlijk moeten we niet willen. Maar dat er reclame is voor allerhande spullen en etenswaren, dat blijft. En je vraagt je dan toch af hoever je gaat? Mag er straks alleen nog reclame gemaakt worden voor buitenspeelgoed of educatief speelgoed? En moeten we uiteindelijk ook Nutrilon maar schrappen, omdat moedermelk gezonder is?

Is dit niet iets waar de ouders altijd nog bij zijn? Kinderen worden niet alleen via de media blootgesteld aan dit soort lekkernijen, maar menig kind gaat ook vaak mee boodschappen halen. Waarom mag de supermarkt wel zijn lekkerste producten tentoonstellen op ooghoogte van kinderen?

De Alliantie Stop Kindermarketing houdt zich hiermee bezig en roept kinderidolen, zoals K3 op om zich niet meer te verbinden aan zoete lekkernijen. Dat kan ik mij nog goed voorstellen. Kinderen kijken op tegen idolen en als zij iets promoten, zullen kinderen hier gevoeliger voor zijn. 

Maar uiteindelijk moet dit een verantwoordelijkheid zijn van de ouders. De ouders moeten in staat zijn om dit in te dammen bij hun kinderen en hier grenzen in te stellen. Waarom moeten bedrijven hier verantwoordelijk voor worden gesteld? En natuurlijk helpt het wel als kinderen hier minder in gestimuleerd worden door externe bedrijven, dus de regels zijn best prima. Maar om nou te doen alsof er een grote misdaad is gepleegd, vind ik wat ver gaan. Ik zou het eerder misdadig vinden als ouders deze verantwoordelijkheid afschuiven en de schuld leggen bij bedrijven die gewoon een bedrijf proberen te runnen. 

*Mamaplaats faciliteert een open en voor iedereen toegankelijk social platform. Zij is niet verantwoordelijk voor inhoud en authenticiteit van posts. Algemene voorwaarden.

Tags:

Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je