{{ message.message }}
{{ button.text }}

Kinderen en snoep: wat is de grens?

Kinderen zijn er dol op: snoep. Hoe zoeter hoe beter. Maar hoe ga je hier als ouder mee om? In dit artikel lees je alles over kinderen en snoep.

Afbeelding blog 'Kinderen en snoep: wat is de grens?'

Bijna alle kinderen geven de voorkeur aan zoetigheid boven hartig. Dit is zo al bepaald in de baarmoeder, waar de ongeboren baby al gewend was aan de zoete smaak van het vruchtwater. De meeste kinderen zijn dan ook dol op snoep. Snoep bevat veel suiker, wat heel slecht is voor de tanden en het risico op overgewicht vergroot. Daarnaast zit er in het meeste snoepgoed ook kleurstoffen.

Kinderen en snoep: Hoe ga je ermee om?

Kleurstoffen kunnen zorgen voor hyperactiviteit en verminderde concentratie, waardoor de schoolprestaties achteruit kunnen gaan. Het is dus wel degelijk van belang om een duidelijke grens te trekken en het eten van snoep te beperken, maar hoe?

  • Zorg voor een paar vaste snoepmomenten. Bijvoorbeeld na de broodmaaltijd en rond een uur of vier. De kinderen hebben daarin dan een vaste structuur en zullen minder snel zeuren.
  • Zet de snoeptrommel hoog zodat kinderen niet stiekem snoep kunnen pakken. Zo houd je als ouders zelf controle over de hoeveelheid snoep / suiker die je kind binnen krijgt.
  • Geef kleine porties. Zet geen grote schalen met zoetigheid op tafel, maar geef je kind een apart bakje.
  • Zorg bij een bezoek aan de supermarkt voor een volle maag voor jou en je kinderen. Zo ben je minder geneigd om allemaal zoete dingen in je karretje te doen en zullen de kinderen ook minder zeuren.
  • Verbied snoep niet, want dit werkt averechts. Kinderen die thuis nooit een snoepje krijgen, neigen later eerder naar overgewicht, omdat ze de schade dan gaan proberen in te halen.
  • Geef zelf het goede voorbeeld, dus ook niet veel snoepen in het bijzijn van de kinderen.
  • Wees selectief. Het ene snoep is veel slechter dan het andere. Kies snoep zonder kleurstoffen of met minder calorieën. Kijk bijvoorbeeld eens bij de Hema voor het Jip en Janneke snoepgoed.
  • Beperk het gebruik van frisdrank en sapjes. Thee, water, melk of ranja is veel beter.
  • Geef sommige dingen alleen bij speciale gelegenheden of in het weekend.
  • Leer kinderen te genieten. Geef kleine stukjes van iets.
  • Gebruik snoep nooit als beloning. Als beloning kun je beter iets anders doen; bijvoorbeeld een keertje extra naar de speeltuin gaan of je kind een half uurtje langer laten opblijven.
  • Zorg voor gezonde, verantwoorde tussendoortjes. Daardoor zitten je kinderen sneller vol en zullen ze minder behoefte hebben aan zoetigheid.
  • Geef ook het goede voorbeeld door een leuke, gezonde traktatie te maken als je kind jarig is. Zo zien kinderen dat je met fruit bijvoorbeeld hele leuke en smakelijke dingen kunt doen.

Wat zijn gezonde tussendoortjes?

Zorg per dag voor drie voedzame maaltijden en daarnaast maximaal vier tussendoortjes.Er zijn genoeg gezonde tussendoortjes verkrijgbaar. Hier een lijstje met een aantal voorbeelden:

  • Rozijntjes
  • Volkoren soepstengel (eventueel met een beetje smeerkaas)
  • Komkommer
  • Snoeptomaatjes
  • Boterham met hartig beleg
  • Een droog koekje
  • Worteltjes
  • Waterijsje
  • Fruit
  • Popcorn (liefst zoet)
  • Krentenbolletje
  • Volkoren beschuit
  • Een plakje ontbijtkoek
  • Rijstwafel
  • Cracker met kaas
  • Eierkoek
  • Een lange vinger
  • Speculaasje
  • Een schaaltje yoghurt met stukjes fruit of muesli
  • Een blokje kaas of plakje worst

Tenslotte de belangrijkste tip: snoepen mag, maar wel met mate.

Peuters kunnen heel kieskeurig worden als het om eten gaat en dat brengt veel vragen met zich mee! Klik hier om video's te bekijken, tips te lezen en vragen te stellen aan onze experts.

Geschreven door mama Nienke

Tags:

👋🏼  Heb je een vraag of een suggestie? Werkt er iets niet? Laat het ons weten!
Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je