{{ message.message }}
{{ button.text }}

Zin in ijs?

Zomerse temperaturen vragen ook om zomerse ijsjes zonder kunstmatige toevoegingen! Snel en makkelijk lactosevrije en gezonde ijsjes maken die heerlijk smaken en in een mum van tijd klaar zijn.

Afbeelding blog 'Zin in ijs?' Achtergrond blur afbeelding

Als gezonde en zeer bewuste mama geef ik dochterlief met alle plezier ijs maar dan het liefst ijs zonder smaakstoffen, kleurstoffen of andere chemisch bewerkte ingrediënten. Gewoon omdat ik altijd schrik van de etiketten van kinderijs en ik me duchtig afvraag waarom we van zoiets eenvoudigs altijd weer iets ongezonds moeten maken (bij deze gericht aan de producten van deze soms extreem ongezonde kinderijsjes!). Daarnaast moet het ijs ook nog eens koemelk- en lactosevrij zijn.  Maargoed, als moeder van een dochter van 3 ½ jaartjes jong ontzeg ik haar helemaal niks en maak ik meer dan al te graag tijd vrij om zelf aan de slag te gaan met ijsjes die wel gezond, gluten-, lactosevrij en natuurlijk veel lekkerder zijn.
Om aan de slag te gaan heb je (plastic) ijsvormpjes nodig. Deze plastic vormpjes koop je bij iedere Xenos, Hema en Blokker. Kun je deze niet vinden of zijn deze niet verkrijgbaar, koop dan plastic of papieren wegwerp bekertjes, houten tapasprikkers (saté prikkers zijn iets te dun hiervoor) en plastic boterhamzakjes. Wil je echter absoluut niet dat het ijs in contact komt met weekmakers, koop dan speciale BPA-vrije ijsvormpjes (www.greenjump.nl) of gebruik kartonnen drinkbekertjes om het ijs in te doen. Zoals je ziet, er is voor iedereen iets te vinden.

Nu komen we aan bij het leukste onderdeel: de ingrediënten!
Op dit moment kun je voor een leuke prijs heerlijk zomerfruit kopen zoals blauwe bessen, frambozen, bramen, aardbeien, kersen enz. Stel samen met je kind(eren) een leuke combinatie op van 2 of 3 verschillende soorten fruit. Succes verzekerd!
Verder heb je een blik kokosmelk nodig waarin géén E-nummers of andere toevoegingen zitten. Biologische kokosmelk uit blik bevat nooit toevoegingen met uitzondering van water. Als je geluk hebt, kun je ook een niet-biologische variant vinden in je supermarkt waarin alleen water aan is toegevoegd. Andere lactosevrije alternatieven zijn natuurlijk rijstmelk, sojamelk, amandelmelk of havermelk wanneer je geen kokosmelk wilt gebruiken.
Totale investering zelf ijsjes maken: juiste ingrediënten in huis halen en dan zo’n 15 minuten werk. Je blender en diepvries doen de rest.

Hier zie je mijn recept dat goed in de smaak valt bij dochterlief en manlief:

Ingrediënten voor 4 ijsjes
- 130 ml kokosmelk
- 1 eetlepel kokospalmsuiker / 1 druppeltjes vloeibare Stevia
- 1 kleine banaan
- handje blauwe bessen
- 2 stukken meloen

Doe alle fruit in de blender en laat de blender alles fijn malen. Voeg dan de kokosmelk en de suiker of Stevia toe. Laat nu alles nog even een paar seconden mixen zodat de textuur lekker luchtig wordt.
Dochterlief vindt het altijd weer een heel avontuur met de blender en zij bepaalt altijd wanneer het ijsmengsel goed is. En geloof me, ze weet precies wanneer de blender uit moet!
Verdeel het ijsmengsel over de vormpjes of bekertjes. Gebruik je bekertjes, doe dan een boterhamzakje strak over de bovenkant van de beker spannen en maak dit vast met een elastiekje. Prik dan een gaatje in het midden van het zakje en duw voorzichtig de houten prikker er doorheen tot de bodem van de beker. Zorg dat het plastic straks blijft zodat de houten prikker rechtop blijft staan. Zet nu alles in de diepvries gedurende 3-4 uur.
Leuk, leerzaam en lekker zelf ijsjes maken! Ik hoop dat ik jullie heb kunnen inspireren!

 

 

*Mamaplaats faciliteert een open en voor iedereen toegankelijk social platform. Zij is niet verantwoordelijk voor inhoud en authenticiteit van posts. Algemene voorwaarden.

Tags: #Kind, #Voeding, #post

Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je