Snap
  • Kind
  • leren
  • basisschool
  • kleuters
  • kleuterjuf
  • spelenderwijs

Snipperdag

Op school werken we met een kiesbord. Elk kind heeft een eigen plaatje (magneetje) en plakt deze bij de hoek waar hij wil spelen tijdens 'spelen-werken'. Voor de kinderen wordt inzichtelijk gemaakt waar ze uit kunnen kiezen en of er nog plek is in de hoeken. Ook wordt er nauwlettend in de gaten gehouden wie waar zit. Zodoende merkt een kind op dat G. niet op school is vandaag. Ik leg uit dat als je vier bent je naar school mág en je vanaf vijf jaar echt naar school móet. Ziek zijn en uitzonderingen daargelaten. G. is even een dagje thuis om uit te rusten. Ik murmel nog wat over de wetgeving, net zoals wij in de klas ook afspraken met elkaar hebben gemaakt. Ik kijk na mijn uitleg enigszins tevreden de kring rond en krijg bijval van L. (5 jaar): ‘Ja, als je vier bent moet je ook nog leren dat je niet de hele dag maar met pyjama aan op de bank kan gaan hangen. Als je vijf bent, dan weet je dat.'

Het arbeidsethos zit er al vroeg in.