Snap
  • Kind

Kunst in de IJzeren Eeuw

De laatste weken heeft Dunya op school veel geleerd over kunst. Vlak voor de vakantie is de presentatie van dit thema op school.

Kunst

“Uitnodiging: Kom in de klas” staat er op het briefje dat ik van Dunya krijg. Op de voorkant heeft Dunya een tekening gemaakt en erbij geschreven: museum. Het is de afsluiting van het thema Kunst. Ik lees de dag en de tijd en concludeer dat dat een keertje geen ballet wordt. Balen, maar kan gebeuren. Dit is belangrijker. De voorstelling laat nog even op zich wachten.

Aan de binnenkant van de uitnodiging staat: “Presentatie van het thema Kunst”.

De kinderen laten u zien en vertellen over:

  • De kunstenaars die zij hebben leren kennen
  • De nieuwe woorden die zij geleerd hebben over kunst
  • De kunstwerken die zij zelf gemaakt hebben

Mondriaan

Dunya is helemaal enthousiast en verheugt zich er op om alles te laten zien. Dus we fietsen op donderdag aan het eind van de middag weer terug naar school. Daar worden we ontvangen met koffie en thee en koekjes. Koffie of thee hoeft Dunya niet, maar de koekjes bevallen haar wel. Dan moeten we naar boven, want ze wil natuurlijk als eerste haar eigen klas laten zien. Daar hangen allerlei schilderijen. Dunya heeft onder andere de Mondriaan geschilderd.

Rijksmuseum

Eerder die week zijn de kinderen van groep 5/6 naar het Rijksmuseum geweest. Ze werden opgehaald met de bus. Terwijl wij de kinderen staan uit te zwaaien, komt de beheerder van het gebouw naast me staan. “Waar gaan ze naar toe?” vraagt hij nieuwsgierig. “Naar het Rijksmuseum” leg ik uit. “Het Rijks. Wat leuk!” Een goed uitstapje vind ik het. Er hoeven geen ouders mee, dat is fijn, want het is altijd een gedoe wie je dan wel en niet mee vraagt. Verschillende ouders stonden al in de rij bij de juf om zich aan te melden, maar de juf vond het niet nodig. Er waren drie begeleiders en op vijftien kinderen moet dat kunnen bij deze leeftijd.

Koning Herodes

Dunya komt onder de indruk thuis. Ze heeft veel verhalen over schilderijen die ze heeft gezien. Vooral het schilderij over de kindermoord van Koning Herodes. Alle jongetjes onder de twee jaar werden afgeslacht, toen Herodes hoorde over de geboorte van Jezus. Hij was bang dat Jezus een bedreiging zou zijn voor zijn troon. “Kende je dat verhaal niet?” vraag ik verbaasd. Ik lees niet vaak uit de Bijbel met haar, ze heeft er niet zoveel mee, maar zo rond Kerst lees ik altijd de kerstverhalen voor. En daarbij hoort ook het verhaal van de Wijzen uit het Oosten en Koning Herodes. Dunya knikt. “Jawel, maar op het schilderij was het nog zieliger!” Ze is er een beetje stil van. Maar dan vervolgt ze haar verhaal. “Ik heb ook het beroemdste schilderij van Nederland gezien! De Nachtwacht!” Dit thema leeft heel erg bij haar. Dat is leuk. Ze praat over schilders en kunst en ik merk dat ik er wel wat vanaf weet, maar lang niet zoveel als zij.

Vincent van Gogh

We vervolgen onze weg door de school. Dunya leest bij groep 7/8 op de computer een verhaal over Vincent van Gogh en bij de kleuters mag ze een kunstwerk maken met loombandjes. De juf zegt dat ze het laat staan voor de volgende dag, zodat de kleuters een voorbeeld hebben. Dat is natuurlijk wel een hele eer. In verschillende groepen kunnen kinderen iets doen en bekijken rondom kunst en Dunya vermaakt zich wel. Uiteraard kost het weer veel moeite om haar na afloop mee naar huis te krijgen. Ik sta tussendoor te kletsen. “Ik ben niet zo van de kunst” zeg ik. “Hoewel....schrijven is eigenlijk ook een kunst en dat kan ik dan weer wel!”

De Ijzeren Eeuw

Als Dunya de volgende dag de tv aanzet ziet ze op Zapp ineens het programma: Welkom in de Ijzeren Eeuw. Een comedy over de eeuw van uitvindingen, de eerste foto, het Koningshuis en vandaag gaat het over kunstenaars. Hoe leuk is dat! Ze zit ademloos te kijken en neemt het ondertussen op zodat ze het later nog een keer kan kijken. Geschiedenis is ook een geweldig leuk onderdeel van het lesmateriaal in groep vijf. Het is meestal verweven in het project, maar ze leert wel veel over vroeger en dat interesseert haar enorm. Ik vind het ook leuk om te zien hoe ze daarmee bezig is. De Ijzeren Eeuw kijkt ze elke keer en vorig jaar volgde ze ook de serie Welkom in de Gouden Eeuw. In zo’n project komt alles aan bod. Er wordt natuurlijk ook gewoon les gegeven, maar bij het project zijn de kinderen creatief bezig, leren ze dingen over de geschiedenis, over kunst, over aardrijkskunde en ze schrijven ook een opstel. Ik vind dat erg leuk. Op deze manier wordt de les actiever en ik denk dat kinderen het beste leren door met een onderwerp aan de slag te gaan. Dunya heeft er duidelijk heel wat van geleerd en weet nu al meer over schilders dan ik op het voortgezet onderwijs. Ik kan me ook niet eens herinneren of ik in het Rijksmuseum ben geweest. Wel in het van Gogh museum. “Dat is er naast!” zegt Dunya. Kijk, dat wist ik ook niet toen ik acht was, maar ik woonde dan ook niet in Amsterdam. Wat dat betreft heeft Dunya wel geluk. Ik denk dat ze veel dingen leert doordat ze het in Amsterdam gewoon tegenkomt. Een schooluitstapje naar het Rijksmuseum doe je niet even vanuit Emmen. Maar als je in Amsterdam woont is dat zo georganiseerd.

Algemene ontwikkeling

Het zet me wel aan het denken. Misschien moeten we samen ook maar eens naar een museum. Nemo kennen we nu wel, ondanks dat Dunya dat nog steeds erg leuk vindt. Maar een keer samen naar een echt museum, dat lijkt me ook best nuttig. De Amsterdamse Stadspas gaat ons daarbij helpen, want we kunnen in elk geval gratis naar het Scheepvaartmuseum. We zullen zien. In elk geval zorg ik ervoor dat Dunya genoeg kennis heeft van wat er in de wereld speelt. En voor de rest vind ik de school heel goed bezig met cultuur en geschiedenis. Haar algemene ontwikkeling is heel goed gelukkig.

8 jaar geleden

Dunya ontdekte net dat het Paleis op de Dam gewoon toegankelijk is voor publiek. Daar wil ze heel graag naar toe!

8 jaar geleden

Bij mij gonst ook nog inmijn hoofd dat Museu saai zijn terwijl er al zoveel diversiteit is. Openlucht Maritiem museum Rotterdam vondt onze kleine met 2 jaar al fantastisch :)

8 jaar geleden

Nemo? Daar komen we geregeld. Maar dat heb ik inmiddels wel een beetje gezien. Er komt nog wel een keer dat we naar een museum gaan. We doen zoveel leuke dingen, dat komt wel goed.

8 jaar geleden

Wat mega leuk zo'n thema joh!!! Ik was ook graag komen kijken, haha! En ook leuk dat het haar duidelijk zo intreseerd! Ik zou haar zeker meenemen naar een museum! Neom is ook megaaaa leuk maar dat is meer een wetenschaps museum (weet niet of je daar ooit bent geweest), dikke aanrader hoor! Maar weinig met kunst te maken. Anders ga je toch nog een keer samen naar het Rijks? Dat vond ze duidelijk leuk :D