Snap
  • Kind
  • post

Hoe slim?

De juf in me komt bovenborrelen en ik schrijf eens een blogje over iets dat ik interessant vind, namelijk Meervoudige Intelligentie :-) Dus niet: hoe knap ben jij, maar hoe ben jij knap? (of liever gezegd: je kind)

Intelligentietests meten maar een deel van wat je intelligentie inhoudt: een goede intelligentietest meet de verbale en performale ontwikkeling (van een kind), de geheugenfuncties, planningsgedrag (hoe pakt een kind het probleem aan), concentratievermogen en de algemene ontwikkeling. Maar intelligentietests meten niet hoe sociaal je kind is, hoe muzikaal of creatief je kind is en ook niet hoe atletisch je kind is. Toch zijn dat ook allemaal talenten die door Howard Gardner, Amerikaans professor in de psychologie, benoemd worden als intelligenties, maar dan in de zin van 'ingangen om te leren'. Iedereen heeft zo zijn voorkeuren om kennis tot zich te nemen. Te vaag? Okee, een voorbeeldje. Het ene kind leert letters door ze goed te bestuderen en de juf te horen zeggen hoe die dingen heten. Een ander kind heeft er veel meer aan om lettervormen te voelen (schuurpapieren letters bijv.) en weer een ander kind leert letters via rijmpjes en liedjes, als er maar ritme in zit. En daar zou nog altijd veel meer gebruik van kunnen worden gemaakt in het onderwijs (m.i.)

Waarom ik dit ineens weer zo interessant vindt (het is nl. een al best wel oude theorie van die Meervoudige Intelligenties - 1983), is omdat ik nu zie hoe mijn eigen kinderen zo hun eigen leeringangen hebben. Bij mijn zoontje herken ik veel van de muzikaal-ritmische intelligentie. Daarbij gaat het niet enkel om goed liedjes kunnen onthouden en zingen, maar ook om op allerlei momenten ritme en regelmaat te herkennen. Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij zeggen dat het bij mij met name opviel omdat hij vrijwel alles onthoudt als het maar op rijm staat of gezongen wordt... Daarnaast denk ik te zien dat mijn kids ook sterke connecties hebben met de verbaal-linguïstische intelligentie, maar dat herken ik ook wel weer sterk bij mezelf. Andere intelligenties zijn vast minder ontwikkeld. Taal is echt ons middel om de wereld te begrijpen, praten, uitleggen, veel lezen.

Ben wel benieuwd naar jullie kinderen (voor zover je dat al enigszins kunt bekijken). Kan je kind goed in stapjes denken en is hij (of zij) heel geordend? (logisch-mathematisch) Leert je kind graag van anderen, door dingen samen te doen? (interpersoonlijk) Of...?

Op internet zijn testjes hierover te vinden mocht je het leuk vinden, zoals: http://www.migent.be/node/30 en http://www.migent.be/mi-test-eerste-leerjaar

10 jaar geleden

Mijn dochter is 2 jaar. Ze leert door dingen te doen, uiteraard doet ze alles zelf, want mama mag niet helpen. Maar ze leert ook veel door te luisteren en kijken. Ze onthoudt heel veel. Als ik bijv. vandaag iets beloofd heb dat ze morgen krijgt of mag doen. Dan zegt ze: eerst slapen en als ik wakker ben, mag/krijg ik ..... En gegarandeerd dat ze morgen wakker wordt en vrijwel gelijk zegt dat het is afgesproken. Ook praat ze aantal woordjes (zinnetjes van 2 woorden) engels. En dit door alleen naar Dora of Diego te kijken als ik aan het koken ben. En ze leert ook rijmen doordat ik voorlees.

10 jaar geleden

Leuke blog!!!!Zoals ik eerder schreef heeft mijn oudste moeite met auditief leren, zij leert echt door beelden en door dingen te doen. Ik heb het idee dat de jongste juist auditief heel sterk is.

10 jaar geleden

Mijn kinderen zijn allebei behoorlijk pienter, maar hebben wel een hele verschillende manier van leren (voor zover ik dat kan bepalen). Mijn oudste is van het lezen. Als hij informatie leest, onthoudt hij het. Trouwens, als je het hem vertelt ook, maar van gelezen tekst onthoudt hij het meest. Mijn jongste is meer van de muziek. Liedjes die hij 1 keer hoort, kan hij bijna woord voor woord nazingen. Frustrerend genoeg voor de juffen doet hij dat bijna alleen thuis :P

10 jaar geleden

leuke blog. ons kindje leert door een mengelmoesje van dingen maar goed ze is nog maar 2 dus wie weet is dat als ze op school zit anders. nu door dingen samen te doen, het alleen te oefenen, met vallen en opstaan maar ook met leuke dansjes en liedjes erbij, door dingen te herhalen en door dingen te voelen/proeven.