Snap
  • Kind
  • peuter
  • kids
  • herkennen
  • Ontwikkelingsvoorsprong
  • letters

Herkennen van letters

Sinds een maand of drie heeft Lauren interesse gekregen in het leren van letters. Ze herkende ‘tekens’ op papa haar trui. Daar kwam dan de vraag ‘papa, wat is dat?’ Of ‘papa wat staat daar?’

Hoe ga je daar nu mee om?

Ik vind dat best lastig want wij willen haar ontwikkeling niet forceren. Als zij nu in die gevoelige periode zit, ga daar dan in mee zei laatst een collega van mij. Ik zei ja, dat gaan wij doen, maar dacht echt  HOE DAN?

Een beetje lezen en kijken op internet bracht mij zelf op het volgende.

- Het letterwinkeltje, een boek vol met letters.

- Een spel op weg naar groep 1 heeft ze gekregen voor haar verjaardag.

- Knutselen met stempels en letters om op te plakken.

Als zij een letter op straat of waar we ook maar zijn herkent, reageren wij daar op en geven wij haar een compliment. Ze voelt zich dan mega trots.

Ik blijf het nog lastig vinden, ook al ben ik zelf juf, en alle tips zijn dan ook zekers welkom!

Het is ontzettend leuk om te zien dat Lauren interesse krijgt in het ontdekken van de wereld van letters, maar van mij mag ze nog wel eventjes klein blijven. 

4 jaar geleden

Maak je niet te ongerust: als ze daar zelf interesse in toont kan je toch niets forceren? Als ze daar klaar voor zijn blijft je uitleg hangen, als ze er niet klaar voor zijn vervliegt dat terug en krijg je na een tijd de vraag opnieuw. Bovendien is er nog een groot verschil tussen de letters leren kennen en effectief lezen en schrijven. Mijn oudste (4 jaar, maar 1 jaar overgeslagen omdat ze sociaal geen aansluiting meer vond bij haar leeftijdsgenoten dus nu in de tweede kleuterklas - equivalent van groep 1 in Nederland) kent nu de meeste letters, kan haar naam schrijven en kan andere woorden schrijven aan de hand van een voorbeeld (zo vraagt ze vaak dat ik mama, papa, oma, ... schrijf zodat ze dat op een tekening voor die persoon kan zetten). Maar het duurde wel ruim een jaar vanaf het moment dat ze voor het eerst naar letters vroeg om zo ver te geraken, en voor ze spontaan leert lezen zullen we denk ik ook al minstens een jaar verder zijn. Geen paniek dus, zelfs met interesse en een ontwikkelingsvoorsprong vraagt dat nog allemaal veel tijd dus ze gaat nog niet direct groot zijn. ;-)

Dankjewel voor je reactie. Ga ik meenemen.

4 jaar geleden

Die ontwikkeling houd je toch niet tegen ?. Ik reageerde er altijd wat neutraal op. Gewoon: klopt, goed gezien! Niet overdreven met complimenten. Geef antwoord op haar vragen. Haal niet alles van stal, bied wat zij wil, maar meer niet. Ga ook vooral lekker met haar spelen. Bied die ruimte. Dat is wat wij hebben gedaan bij onze 2de die een ontwikkelingsvoorsprong heeft. Overigens behandelen we hem niet anders dan de andere 2, we houden wel goed in de gaten dat hij de uitdaging behoud op school. Zo was hij op gegeven moment ook thuis alleen maar met leer-dingen bezig. Met school hebben we een interventie gedaan en nu is hij weer gewoon heerlijk aan het spelen thuis. En moet ik hem herinneren aan huiswerk maken...

4 jaar geleden

Ze moeten al best veel, maar als ze ze zelf herkent is het toch goed. Als mijn nichtje net 4 een L ziet zegt ze dat is Lotte haar letter. Ik heb 2 dyslectische kinderen en het was voor hun wel lastig dat ik een a (aa) noem en b (bee) terwijl ze in groep 3 fonetisch de letters moesten leren dus ah be ce enz.