Snap
  • Kind

Help, mijn peuter ontploft!

Net toen ik dacht dat ik wel wist hoe de peuterpuberteit bij dochterlief eruit ziet, kwam de XL versie om de hoek kijken.

Sinds een weekje is de grammatica van dochterlief uitgebreid met het persoonlijk voornaamwoord. Waar ze eerst nog vol overtuiging kon zeggen: ‘H wil …’ is dit nu vervangen door ‘ik wil…’. En ‘mama moet …’ is vervangen door ‘jij moet …’. Heel fijn te weten dat ze steeds correctere zinnen uit kan spreken, maar het heeft ook zijn nadelen. 
Waar de wereld eerst al redelijk vaak om dochterlief draaide –als het aan haar ligt in elk geval- heeft dit met de grammaticagroei buitengewone proporties aangenomen. Alsof met het juiste gebruik van het persoonlijk voornaamwoord ineens het bewustzijn is ontstaan dat zij een mening heeft én dat deze ook geëerbiedigd moet worden –ikke, ikke, ikke-.

Dan is het ook nog een week vol verandering en onrust. Eerst al het wennen op de peuterspeelzaal wat ontzettend spannend, maar toch ook heel leuk, was. Toen ook nog een dag waarop papa en mama even thuis waren om zich om te kleden en daarna weer weg te gaan, de kinderen overlatend aan de –zeer lieve en betrouwbare maar niet zo bekende- oppas. Gevolgd door een dag waarop ze naar de gastouder mochten, die wel lief is maar niet altijd even goed klikt met dochterlief. Om over de middagslaapjes die bijna structureel overgeslagen worden nog maar niet te spreken. Een terror peuter deed zijn intrede….

Gisteravond hadden we een gillende, huilende, trappende, slaande en schreeuwende peuter die compleet de weg kwijt was. Ze wilde niet naar bed, niet naar mama, niet naar papa, niet alleen zijn, niet samenzijn; ze wilde niets, maar toch alles! Elke poging tot doorbreken van de ellende liep op niets uit. Soms werd ze even rustig, om vervolgend weer op vol vermogen door te gaan. Vanaf het moment dat we thuis kwamen om half zes totdat ze tegen negenen -na heel veel geduld, troosten, streng zijn, tot tien tellen en negeren- uitgeput in slaap viel. Wat moeten de buren wel niet gedacht hebben!

We zeiden nog tegen elkaar dat dit wel heel uitzonderlijk was. Ze moet het gehoord hebben, want vanmiddag kregen we weer dezelfde uitvoering -maar nu met toegevoegde haperende snikken- te zien. Dit keer was iets minder geduld nodig, hoewel ik dat half uur liever iets anders had gedaan dan zitten in het geschreeuw, gejammer, geduw en getrek van een peuter. Na gepraat te hebben over dat ze boos en verdrietig is en dat dat ok is, maar dat we wel gaan doen wat er van haar verwacht wordt, ging ze mokkend en af en toe boos wordend wel weer doen wat er gevraagd werd.

Ik ben benieuwd wat morgen ons brengt! Zou de nieuwe ontwikkeling in taal ook een verandering in gedrag teweeg brengen. Of komt dat alleen door de drukke week?!

Zit jij ook wel eens met je handen in het haar door je driftige peuter? Hoe pak jij dat aan? Wat werkt er wel en niet voor jou? 

8 jaar geleden

hahaha, ik moet een beetje lachen om je laatste zin. Ik dreigde dochterlief laatst met haar uit de bakfiets zetten als ze niet luisterde... Doet ze het prompt weer. met daarop volgend een 'nu moet ik uit de bakfiets hè?' Toen vroeg ik me wel even af of ik er eigenlijk iets mee opgeschoten was :D

8 jaar geleden

Ik heb hier een kleuterdochter die soms die trekken heeft. Ik zet ze gewoon appart en laat ze even. Als het rustig is ga ik even kijken en dan komt het er in snikken wel eens uit. De oudste heeft het een keer gehad en die was zo boos dat ik met hem in de houdgreep op de grond ben gaan zitten, tot het er in snikken uitkwam. Hij wist het ook even niet meer. Nu zijn ze 7 en 5 en word d trap er soms uit gestampt. En de deuren uit de kozijnen gegooit. En dan krijgen ze te horen, als je dat nog 1. X doet draai ik de deuren eruit ;) Succes

8 jaar geleden

heerlijk die ontwikkeling zeg. Betekend ook dat ze zich sociaal ontwikkeld denk ik dan ;).

8 jaar geleden

Dat stoppen wat jij zegt, of het negeren, werkte inderdaad eerder nog wel. Maar nu lijkt het alleen maar erger te worden (ik liep weg bij de driftbui vanmiddag en toen bleef ze er bijna in). Toen ik bij haar ging zitten (naast haar want ze wilde NIET KNUFFELEN, maar wel mijn arm om haar heen 8)) en zei dat ze wel erg boos en verdrietig was, leverde het nu wel iets op. Maar het is ook hier zeker geen garantie voor succes! Ik heb echt al mijn pedagogische foefjes al van stal gehaald :O