{{ message.message }}
{{ button.text }}

Gezonde voeding voor kinderen

Voor kinderen is voeding erg belangrijk, omdat ze nog in de groei zijn. Maar wat is gezonde voeding? En willen mijn kinderen dit wel eten? Gezond en gevarieerd eten betekent dat je vooral voedingsmiddelen kiest uit de Schijf van Vijf.

Afbeelding blog 'Gezonde voeding voor kinderen'

Kinderen hebben de juiste voeding nodig om zich zo optimaal mogelijk te kunnen ontwikkelen en te kunnen groeien. Vooral met de feestdagen die eraan komen, kan dit moeilijk zijn, maar het is wel van belang. Als ouder is het belangrijk om in te zien wat ongezonde voeding met je kind doet en welk effect dit heeft.

Bewustwording 

De bewustwording van voeding begint al op jonge leeftijd, betrek je kinderen bij het koken of boodschappen doen. Leer je kinderen thuis wat wel en niet gezond is en probeer het al met al leuk te maken.

Er is veel afleiding voor je kind om ongezonde voeding te consumeren. Op school, verjaardagsfeestjes, sportverenigingen etc. ben jij er als ouder niet bij wanneer je kind iets eet. Natuurlijk zeggen wij niet dat je kind nooit een stuk taart of snoepje mag, maar doe dit altijd met mate en bespreek dit met je kind. Geef daarnaast zelf het goede voorbeeld. 

Groente en fruit

De richtlijnen voor de hoeveelheid groenten voor je kind zijn tot 3 jaar 1 tot 3 opscheplepels en van 4 tot 8 jaar 2 tot 3 opscheplepels. Daarnaast nog 1,5 stuk fruit per dag. Met deze richtlijn krijgt je kind voldoende vitaminen, met name vitamine C binnen.

Naast de belangrijke vitaminen zitten er in groente en fruit vezels en anti-oxidanten. Vezels zijn goed voor de spijsvertering en anti-oxidanten maken schadelijke stoffen onschadelijk.

Vitaminesupplementen geven wel een toevoeging van vitaminen, maar vervangen groenten en fruit niet. Ook vezels kun je niet uit tabletten halen, maar wel uit brood en aardappels, rijst en de verschillende peulvruchten.

In elke kleur groenten zitten verschillende voedingsstoffen . Een zo gevarieerd (gekleurd) mogelijk menu zorgt voor een gezonde balans. Door met de kleuren te spelen, kun je ook proberen het leuk en aantrekkelijk te maken voor je kind. Eet bijvoorbeeld elke dag een kleur van de regenboog.

Tips

  • Voor kinderen is het erg belangrijk om een routine te vinden in hun eetpatroon. Zorg voor een routine in ontbijt, middageten en avondeten, maar ook in de tussendoortjes. Geef je kind maximaal vier tussendoortjes per dag, meer tussendoortjes kunnen effect hebben op het gebit van je kind.
  • Maak gebruik van gezondere alternatieven. Geen frisdranken in huis, maar aanmaaklimonade of in plaats van een koekje met chocola een gezondere mueslireep. Het hoeft niet allemaal vervangen te worden door fruit of groente, maar alle kleine beetjes helpen!
  • Geef zelf het goede voorbeeld. 
  • Verwerk de groente in soep, saus of in een ovenschotel. Op deze manier kun je veel gepureerde groenten verstoppen. Vaak eten kinderen groente wel als ze geen stukjes kunnen zien. Als fruit eten ook niet lukt, kun je dit ook doen door een smoothie met fruit en/of yoghurt te maken. Let er dan wel op dat er minder vezels inzitten.
  • Dwingen werkt niet. Dat zorgt vaak voor meer afkeer van het eten. Laat ze het proeven en maak het een volgende keer gewoon weer klaar.
  • Varieer!! Probeer elke dag andere groenten en varieer ook in de bereidingswijze, zoals rauw, gekookt, geroerbakt. 
  • Zorg ervoor dat elke maaltijd iets bevat wat je kind wel lekker vindt, zoals aardappels, rijst of vlees.

Schijf van Vijf

De Schijf van Vijf is een veel gebruikte tool richting de weg van gezonde voeding. De Schijf van Vijf is opgedeeld uit vijf vlakken met elk een aparte voedingsgroep. De vijf vlakken zijn: groenten en fruit, brood en granen, zuivel en vlees, vet/olie en vocht. Op de Schijf van Vijf zijn ook vijf regels te vinden die te maken hebben met een compleet advies voor een volwaardige en adequate voeding.

Een kind dat nog flink in de groei is, heeft behoefte aan verschillende energiebehoeftes om zo gezond de dag door te komen, denk hierbij aan: koolhydraten, groente en fruit, plantaardige vetten, eiwitten, water en calcium. Dit zijn de bouwstenen voor je kind.

Het is voornamelijk belangrijk om naar het lichaam van je kind te luisteren. Wanneer je kind in de groei is, kan de eetlust ook stijgen, omdat het lichaam harder aan het werk is. Dit is helemaal niet erg.  

*Mamaplaats faciliteert een open en voor iedereen toegankelijk social platform. Zij is niet verantwoordelijk voor inhoud en authenticiteit van posts. Algemene voorwaarden.

Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je