Snap
  • Kind

De Didi Reis: en dan krijgt je de DIAGNOSE!

En daar zit ik dan samen met Manlief in de wachtkamer, de zenuwen gieren door mijn lijf. vandaag krijgen wij de diagnose van Didi......

Dit keer worden wij weer in Nijmegen verwacht. Zonder Didi. Vandaag krijgt Didi haar diagnose.... en misschien haar plan van aanpak. 

We lopen met de psychiater mee en krijgen koffie aangeboden.... Nee ik wil geen koffie ik wil weten wat er aan de hand is en wat dit allemaal voor ons en Didi gaat betekenen. 

Eerst krijgen we de uitslagen van het onderzoek naar haar verstandelijke vermogen. 
Hierop komt naar voren dat Didi hoogbegaafd is.  op bijna alle onderdelen scoort ze veel meer dan gemiddeld.
en op het visuele aspect scoort ze op  bijna 5 jaar.  ( op het moment van testen was ze nog geen 3)
op het gebied van taal spraak ontwikkeling scoort ze slecht, maar eerlijk gezegd had ik ook niet anders verwacht.

Dan de uitslagen van de observaties en de ingevulde vragenlijsten. 
Didi laat gedrag zien dat niet past onder het "normale" ze heeft een zeer goed geheugen maar haar concentratie vermogen is zeer slecht. Tevens vinden ze haar erg vrij in de omgang bij mensen die ze eigenlijk niet kent. 
Dit zag ik eigenlijk altijd als een voordeel :) liever een kind met pit dan een kindje dat alleen maar op mijn schoot wilt zitten.

En dan komt het de diagnose: ADHD NAO ( nao staat voor niet anders omschreven) dit houd in dat ze alle klassieke kenmerken van ADHD heeft maar te jong is voor de officiële diagnose. 

en tjha hoe dan verder nu ? we kunnen meegaan in het oudertraject wat niet meer inhoud dan een keer in de twee maanden samen met Didi daar te gaan spelen. 
Verder kunnen ze op dit moment niet veel voor haar doen. Wij doen als ouders al veel voor haar en daardoor kan ze zich wel verder ontwikkelen. Ze adviseren  om wel weer fysiotherapie te gaan doen , en wanneer ik zelf begin over eventueel VVE voor de spraak taal vinden ze ook dat een goed idee. 

en dan sta je buiten, een diagnose rijker maar geen plan van aanpak, we hebben vriendelijk bedankt voor het ouder traject. wij zien dit niet als een meerwaarde, nu dus maar fysiotherapie aanvragen, en langs het CB voor de aanvraag van de VVE.
Ik hoop maar zo dat dat ons meisje kan helpen in haar verdere ontwikkeling en in het vinden van haar "rust"

en ondertussen ben ik gewoon trots op ons kleine vrije meisje ;) 


8 jaar geleden

Ach het is gewoon een heerlijke meid!

8 jaar geleden

Heftig! Maar het blijft een schat van een meisje !

8 jaar geleden

sorry dat ik het zeg maar waar heb je die informatie van dyslexie vandaan want daar klopt volgens mij helemaal niets van. Zo werken de hersenen namelijk helemaal niet. Er bestaat geen creatief hersenhelft. Die gedachte is echt heel erg ouderwets. Bij neurologie hebben ze het eigenlijk ook alleen nog maar over de 4 kwabben ( en de losse gebiedjes die ze al hebben ontdekt zoals oa gebied van Broca) en nooit meer over 2 hersenhelften. De hersenen opereren niet als 2 lossen hersenhelften met 2 losse functies. Verder weten wetenschappers ook nog helemaal niet zeker wat de oorzaak is van dyslexie of waar het weg komt. Wel zijn er ideeën over waar dyslexie weg komt waarbij 1 idee het meeste ondersteunt word. Maar deze 'oorzaak' die jij hebt genoemd hebben mijn universitair hoogleraren nog nooit genoemd als mogelijke oorzaak.

8 jaar geleden

Mijn zoontje had ook een forse taalachterstand vanwege medische problemen. Daardoor heeft hij sinds hij 2,5 jaar is ook een VVE-indicatie en gaat hij vier dagdelen naar de psz. Dit helpt hem vooral omdat hij daar volop kan communiceren op zijn niveau met leeftijdsgenootjes. Maar als je echt wil dat je dochter grote stappen maakt op taalgebied adviseer ik je wel echt om ook logopedie erbij te doen. Mijn zoontje heeft een jaar 2x per week een uurtje logepedie gehad en daar zoveel van geleerd dat hij nu op gebied van taalbegrip en zinsbouw ruim voorloopt voor zn leeftijd. Qua uitspraak moet hij nog stappen maken, dus daarom gaan we nu nog 1x per week. Logopedie helpt echt om je kind vanaf de basis de taal te leren opbouwen, dus mijn zoon begon echt met geluidjes maken en gekke bekjen trekken enz. Dit gebeurd bij vve niet, dat programma is eigenlijk meer bedoeld voor allochtone kindjes die thuis te weinig Nederlands spreken. Dus meer gericht op puur woordjes leren. Vaak is het probleem bij taalachterstand bij autochtone kinderen van totaal andere aard, en moet dus ook anders aangepakt worden. Goed kunnen praten en taal begrijpen is heel erg belangrijk om op andere vlakken ook goed te kunnen functioneren. Het gedrag van mijn zoontje is enorm verbeterd. Veel minder driftbuien en hij durft meer zelf en is ook assertiever geworden, allemaal omdat hij duidelijk kan maken wat hij wil en niet machteloos alles maar over zich heen moet laten komen. Ik wens je succes met je meisje. Met ouders die haar steunen komt ze er zeker weten!