{{ message.message }}
{{ button.text }}

Busje komt zo - deel 2

Afbeelding blog 'Busje komt zo - deel 2'

Nieuw schooljaar

Ook voor het nieuwe schooljaar is onze zoon aangewezen op het leerlingenvervoer. De school is niet naast de deur en de andere kinderen gaan hier op het dorp naar school.

Het begint er al mee dat wij in maart al de aanvraag voor leerlingenvervoer moeten indienen bij de gemeente. Ergens eind april of iets dergelijks hebben we de goedkeuring binnen.

Inhuren

Zoals ik mijn eerdere blog ook al vertelde, besteedt de gemeente het vervoer uit aan een organisatie, die daarvoor weer taxibedrijven 'inhuurt'.

Van de vervoerders organisatie krijg ik in mei/juni al bericht dat zij het vervoer regelen. Foldertje er bij. So far so good.

Intussen dient de zomervakantie zich aan. De kinderen vermaken zich prima. Maar als de laatste week ingaat, hebben we nog steeds niets vernomen van de vervoerders organisatie. Tot ineens op vrijdagochtend ineens een chauffeur, vrouw, kennis komt maken. Ze vertelt dat zij om 7.30 onze zoon al ophaalt, en dan via een enorme omweg, via stad verderop, naar school rijdt (normaal is school vanaf hier een kleine 15min rijden). Op andere dagen staat onze zoon voor 8.15u al op school, terwijl de school pas om 8.45u begint. En het schema voor de middagen klopt ook van geen kant.

Inmiddels belt een andere chauffeur op voor een afspraak. Huh? Prima, kom maar. We zien wel.

Uiteraard bel ik met de vervoerders organisatie. Hoe dit nu weer kan? Van hun horen wij dat de eerste chauffeur, de vrouw, heeft aangegeven deze rit niet te willen. Dit is geen doen voor haar. Ja, dat snap ik wel!!

's Middags komt de andere chauffeur. Een vriendelijke 'oude baas'. Echt fijne man. En zoals we meteen merken: hart voor de kinderen en een die voor de kinderen op z'n strepen gaat staan richting vervoerders organisatie. Maandag rond 8.00u zal hij er zijn om onze zoon op te halen.

We merken ook dat wat hij van het taxibedrijf door krijgt aan schema, niet klopt met dat van de vervoerders organisatie. Hij gaat er meteen achteraan om alles goed te krijgen. In hèm hebben we vertrouwen.

En dan wordt het maandag. Het is 7.30u. De deurbel gaat. Het busje. Het is de vrouw. Is het in de tussentijd dan tòch veranderd? Toch geef ik hem mee.

En ja hoor rond 8.00u staat de àndere chauffeur voor de deur. Hij zal er achteraan gaan. We spreken af dat hij vanaf nu àlle ritten gewoon doet. Zo spreken we dat ook af met school. En dit geef ik telefonisch door aan de vervoerders organisatie. En als het verandert (bijvoorbeeld bij ziekte), zal de chauffeur ons op de hoogte stellen.

Het blijft nog lang onduidelijk. Maar dankzij de chauffeur hebben we geen zorgen over of onze zoon op school en weer thuis komt.

Ondertussen staat er weer een andere chauffeur dagelijks voor niets bij school.

Ondertussen leggen wij en school alle klachten bij de vervoerders organisatie èn bij de gemeente. Niet dat dat helpt...

Gelukkig hebben we onze chauffeur. Hij zorgt dat alles goed gaat. Ziekmelden moet officieel via de vervoerders organisatie. Aangezien het tòch niet door komt, regel ik dat gewoon met de chauffeur.

Frappant

Het meest frappante aan dit verhaal is dat ondanks dat er vanuit andere gemeenten al klachten waren over de vervoerdersorganisatie omdat zij er een puinhoop van maakten, zij tòch in zee zijn gegaan met hen...

Serieus... Hoe kun je, nu ze nòg meer ritten moeten regelen, verwachten dat het ineens wèl goed gaat??

Reacties

Tot slot wil ik nog even in gaan op reacties die geplaatst zijn bij m'n eerdere blog. Mijn ervaring is dat het over het algemeen ècht niet ligt aan de chauffeurs dat het fout gaat. De meesten zetten zich ècht goed in! Maar er is natuurlijk wèl verschil. De een is daadkrachtiger dan de ander. En de een kan beter geschikt voor het leerlingenvervoer/taxivervoer dan de ander. De fout ligt echt bij de vervoerdersorganisatie èn bij de gemeente die de aanbesteding doet terwijl er al ernstige twijfels zijn of zij zullen slagen in de uitvoering...

De paar jaar er voor deed een àndere organisatie het. Op wat 'startprobleempjes' na (leerlingen die door late aanmelding bijgevoegd werden of routes die praktischer konden), liep het goed.

Komend schooljaarjaar weer een kans. Zou het dan wèl goed gaan?


Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je