Snap
  • Kind
  • geld
  • medicijnen
  • zorgverzekering
  • #epilepsie

Besparen op medicijn kosten.

Om verdrietig van te worden!

Afgelopen week was het weer zover dat ik de medicijnen voor Stef moest ophalen voor zijn epilepsie. Deze zijn na nieuw contact over Stef zijn toenemende absences weer wat bijgesteld. ? Helaas! Nu besprak ik met de neuroloog dat Stef in de afgelopen 3 maanden elke maand een nieuw merk kreeg. De apotheker zegt dan ‘zitten dezelfde stoffen in’ maar toch zien we veel verschil bij Stef op welke die beter reageert ook qua gedrag. Gek maar waar. De neuroloog was dan ook erg verbaasd dat we elke keer een ander merk kregen en drukte me op het hart dat dit niet de bedoeling was. ‘Never change a winning team’ was dan ook haar antwoord. Ze schreef een recept uit en ik zou deze ophalen om weer terug te gaan naar ons oude merk. Alles om een grote aanval te voorkomen. ?

Vrijdag was ik heerlijk vrij en Stef was op ‘schooltje’ zo noemen wij het KDV. En ik besloot de klusjes te gaan doen die altijd lastig zijn met Stef. Om te beginnen naar de apotheek. Kreeg ik daar weer een ander merk van de apotheker. Ik aangegeven dat ik dit merk niet kan aannemen en ik terug wil naar het oude merk. De apothekers dame reageert meteen en zegt ik ga voor je kijken maar ik moet hem dan wel kunnen aankomen anders houdt het voor mij ook op. Iets wat ik begrijp, ik haar het verhaal uitgelegd en ze begreep mij ook helemaal. Ze verteld mij dat de zorg de fabrikanten zo pushen om de laagste prijzen aan te houden dat alles eerst naar Frankrijk en Duitsland gaat en wat over blijft mag in Nederland naar de apotheek. ?

Hier schrik ik echt van! Hoe kunnen ze nou zo blijven drukken op kosten in een welvarend land als NL. En begrijp me niet verkeerd ik snap echt dat de zorg heel duur is. Dat zie ik al aan wat mijn kind de (bijna) 1,5 jaar van zijn leven aan zorgkosten heeft gehad. Maar dan nog kun je niet de medicijn leveranciers zo onder druk gaan zetten. Dat wij het in Nederland maar moeten doen met de restjes van wat er niet in het buitenland verkocht wordt. ?

Er zullen veel meer ziektes zijn waarbij een medicatie echt wel anders uitvalt met het ene merk als het andere merk. Als mijn kind (of ieder ander kind met epilepsie) daardoor een aanval krijgt, en de ambulance moet komen en daarnaast de ziekenhuis kosten moeten betaald worden. Dat kost toch veel meer dan een paar euro in de maand aan medicijnen. Ik heb het gevoel dat daar dus totaal niet over na gedacht wordt. ?

Onze apotheker was echt zeer behulpzaam en is gaan bellen naar wat andere apothekers en heeft uiteindelijk de leverancier gebeld waardoor we volgende week ons oude merk weer kunnen ophalen omdat Stef de eerste flesjes van de band gaat krijgen. ? hopelijk komt er dan weer rust bij Stef zijn epilepsie.

Ik zou me hier zo graag hard voor willen maken en de overheid/zorgverzekering duidelijk willen maken dat je niet kan en mag sollen met een mensenleven. Maar ja waar moet ik in hemelsnaam beginnen? ?

Moet ik een petitie opstarten?

Ik ben al bezig geweest om de reflex integratie therapie via de zorgverzekering vergoed te krijgen. Maar ook daar krijg je gewoon een harde afwijzing van. Er zou niet genoeg wetenschappelijk bewijs zijn in Nederland. En daar mag ik dan nu bezwaar op gaan maken. ?

Waarom moet het allemaal zo moeilijk zijn soms! Wij als ouders van een zorgenkindje willen de tijd in ons kind steken om de maximale ontwikkeling uit ons kind te halen. Die tijd die we nodig hebben om te ‘vechten’ met alle instanties die hebben we gewoon niet of die komt ten koste van de ontwikkeling van ons kind of van de eigen tijd die je ook af en toe nodig hebt om even op adem te komen. ?

Dit lucht wel op voor mij, maar wat ik al zeg.. Kon ik het maar allemaal veranderen! ?Meneer Rutten mag gerust een week meelopen in ons gezin. De baas van de CZ (in ons geval) ook. Dan kunnen ze van dichtbij zien wat voor impact het heeft, voor gezinnen met kinderen met een beperking.. ?

Liefs - Naomi

Snap

Onder schaapje ?

4 jaar geleden

De medicatie in het merk zoals akkoord van de verzekeraar was hier gewoon op voorraad, dus daar zat zeker het probleem niet. Ze konden het hier namelijk direct uit de voorraad pakken toen ik zelf de verzekering gebeld had ter plekke, omdat ik het andere merk moest hebben waar ik van hen een schriftelijk akkoord van had. Hetgeen je hier schrijft komt dus zeker niet overheen als oorzaak waarom het hier niet geleverd werd. Wanneer het te maken zou hebben met hetgeen je stelt in je reactie zou men het moeten bestellen en zou ik het pas 1 a 2 dagen later op kunnen halen.

4 jaar geleden

Oh wat erg, ik heb dat gehad toen ik schildklier medicijnen kreeg. De 3e keer weer een ander merk zei ik tegen de internist wat vreemd is dat toch. Internist boos en mij verteld dat dit echt niet mocht. Bij de apotheker kreeg ik weer andere. Ik zei dat het niet mocht, kreeg ik een heel verhaal van de verzekering enz. Ik heb gevraagd naar de apotheker, toen was die assistent boos maar ik voet bij stuk houden dat ik de apotheker wilde spreken. De apotheker was erg boos, op haar assistenten. Sommige medicijnen mag je geen ander merk van krijgen!

4 jaar geleden

De apotheker dame die bij ons werkt werkt er ook al zolang als ik mij kan herinneren. en die vertelde ook dat er zoveel is veranderd de laatste tijd. dat ze het ook niet meer leuk vinden. want hun moeten in gesprek met de boze klanten. Ik ben onze apotheek in ieder geval dankbaar :) neem ook gewoon een doosje merci mee als ik het op kan halen. ? juist omdat ze zo hulpzaam zijn.

4 jaar geleden

Daar klopt je verhaal niet helemaal. Ik werk in de apotheek, het klopt dat je het zogenaamde preverentiebeleid hebt bij de verzekeraar(Die bepaald dan welk merk). Maar als dat merk niet leverbaar is ivm de lage kosten wat fabrikanten krijgen van Nederland dan moet de apotheek wat. Op dat moment kin je beter een b merk krijgen dan helemaal niets denk ik dan. Het is echt niet zo dat de apotheek maar alles beslist zoals iedereen denkt, wij zitten aan allemaal regels vast s en staan ook met enige regelmaat met de rug tegen de muur. En zoals je in het verhaal leest proberen wij echt wel alles te doen om de cliënten goed te helpen.