{{ message.message }}
{{ button.text }}

Bas naar zijn nieuwe schooltje (De Ster)

Peuter met TOS

Afbeelding blog 'Bas naar zijn nieuwe schooltje (De Ster)' Achtergrond blur afbeelding

Inmiddels zijn we een paar maanden verder in het proces. Bas is 6 weken geleden gestart bij de Ster. Het voelt direct als een warm bad. In een kleine groep met 9 peuters en 4 begeleiders (gedragswetenschapper/psycholoog, pedagoog, logopedisten) krijgt een kind meer dan voldoende aandacht en ruimte om de taalontwikkeling te stimuleren. Ook hebben Frank en ik zes avonden cursus in gebarentaal gehad. Het was interessant en leerzaam, vooral ook fijn om in contact te komen met andere ouders die in hetzelfde proces zitten met hun kind. We hadden een grote groep met 15 personen. Zelfs een opa en oma volgden trouw alle lessen om zo beter met hun kleinzoon te communiceren. En een Russisch stel: ze spraken Engels, begrepen de Nederlandse taal redelijk, maar gebarentaal is ook echt op Nederlandse woorden gericht. Een behoorlijke uitdaging, makkelijk is het niet om het te leren, zeker als het niet in je eigen taal is.

Na de eerste cursusavond van twee uur leren we al meer woorden (ruim 20) dan Bas kan uitspreken. Gebarentaal is bedoeld om het begrip van taal te ondersteunen en wordt gebruikt als middel om beter met elkaar te communiceren. Thuis oefenen we met een DVD en Felicia doet vol overgave mee. Als ouders worden we intensief betrokken met ouderochtenden en activiteiten (bijvoorbeeld bij een interactieve voorleesles). Ook kregen we laatst een dvd mee met een filmpje van Bas bij de logopedist.

In mei starten we de spraak-taal cursus 'Praten doe je met zijn tweeën' en gaan we nog een workshop volgen.

Bas reageert goed op zijn nieuwe omgeving. Hij heeft een ster gekregen met zijn foto erop, die hij elke ochtend op het magnetisch bord mag plakken. Soms is hij een helpende ster en krijgt hij taakjes. Hij voelt zich vanaf de eerste dag betrokken en doet goed mee.

Hij lijkt wat rustiger te worden, voelt zich beter begrepen en is wat minder gefrustreerd of boos. Ook luistert hij tegenwoordig naar het woordje 'stop' wat voor ons een doorbraak is als hij de straat oprent of weggaat met de loopfiets. Bij de crèche merken ze ook een positieve verandering bij Bas. De hulp die we krijgen is zo fijn, hij zit hier zo goed op zijn plek. We hebben de indruk meer contact te maken met Bas. Ook kwam een ambulant medewerker bij ons thuis om rustig met ons te praten over dit traject en Bas, wat erg prettig was.

Regelmatig hebben we nog momenten dat we elkaar niet begrijpen. Vorige week begreep ik hem niet toen we in de auto naar de crèche reden. Hij schreeuwde alles bij elkaar en wees druk met zijn vingertje: 'DIE, DIE'. Hij was erg overstuur toen ik hem naar de crèche bracht. De volgende dag herhaalde zich dit.

Gister kwam ik erachter wat er was: hij wilde bij de rotonde rechtsaf naar zijn nieuwe school in plaats van rechtdoor naar de crèche. Nu legde ik uit dat zijn juf er niet is vandaag en dat de school dicht is, hij accepteerde mijn uitleg en werd rustig. Blij dat hij begrepen werd. Morgen mag hij weer, hij heeft er zin in!

Voor iedereen die hiermee te maken krijgt, maak gebruik van de hulp die je krijgt. Ons kind heeft het keihard nodig. Dit was voor ons onbekend terrein, maar fijn om te weten dat er zoveel mogelijk is.

*Mamaplaats faciliteert een open en voor iedereen toegankelijk social platform. Zij is niet verantwoordelijk voor inhoud en authenticiteit van posts. Algemene voorwaarden.

Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je