{{ message.message }}
{{ button.text }}

Jonge moeders: zo vind je tijd voor beweging

Afbeelding blog 'Jonge moeders: zo vind je tijd voor beweging ' Achtergrond blur afbeelding
Na de bevalling staat je leven op z'n kop. Oude routines vallen weg waar nieuwe ontstaan en dat is even wennen. Logisch dat sporten dan ook wel het laatste is waar je aan denkt. Een nieuw begin Flesjes, luiers, nachtvoedingen, je leven verandert totaal zodra je baby is geboren. Je bent druk met het verzorgen en aansturen van je nieuwe gezinsleven.
De eerste maanden Na de bevalling is het lichaam meteen ongeveer 5 kilo kwijt en ook in de weken daarna gaan er nog een aantal kilo's af. Het blijft echter een uitdaging om het gewicht van voor de zwangerschap opnieuw te evenaren. Maar het is zeker niet onmogelijk! Te weinig uren in een dag Het eerste deel van de uitdaging is de wil en discipline hebben om je doel te bereiken. Het tweede deel is het vinden van tijd. Maar hoe doe je dat? Belangrijk, geef je lichaam eerst de tijd om te genezen en bij te komen van de bevalling. Daarna komt alles aan op een goede planning. Neem je dagen eens onder de loep. Je zult zien dat je inmiddels een aantal routines hebt ontwikkeld voor jou en je gezin. Buiten deze dagelijkse handelingen om kun je tijd apart zetten voor activiteiten als sport. Het op papier vastleggen van een bewegingsschema, blijkt in de praktijk vaak een extra motivatie; de afspraak met jezelf staat zwart op wit. Gaat deze vlieger voor jou niet op, hang het papier dan op een prominente plek in huis. Dit kan het prikbord, de koelkast of zelfs het toilet zijn. Zo word je dagelijks meerdere keren aan je goede voornemens herinnerd. Wees realistisch Tijdens de eerste maanden, is een dagelijkse portie beweging buitenshuis misschien te ambitieus. Probeer daarom met twee of drie trainingen per week te beginnen. Bouw dit op zodra je meer gewend bent geraakt aan de nieuwe gezinssituatie. Gebruik het middagdutje van je baby voor je workout. Verplaats eventuele huishoudelijke taken naar een ander tijdstip of een dag waarop je niet sport. Vraag je partner of hij een aantal keren per week voor het eten wil zorgen of maak een gerecht waar je twee dagen van kunt eten en spaar zo extra tijd uit. Tegenwoordig hoef je niet ver om aan een flinke dosis beweging te komen. Ook binnenshuis zijn volop mogelijkheden. Zo kun je besluiten een hometrainer of crosstrainer aan te schaffen, maar ook de verschillende fitness DVD's kunnen je goed op weg helpen. Geef je op voor een les Kun je even geen oppas vinden, vraag dan naar de mogelijkheden bij een sportschool in de buurt. De meeste sportscholen bieden goede opvangmogelijkheden voor de jonge kinderen van hun leden. Door jezelf op te geven voor een les én voor de opvang, creëer je een extra stok achter de deur om te gaan. Zoek een 'partner in crime' Wellicht heb je inmiddels andere jonge moeders leren kennen die in dezelfde situatie zitten als jij. Spreek af om samen te bewegen. Het sporten wordt er gemakkelijker en gezelliger door! Leg jullie schema's naast elkaar en kijk wat het beste werkt voor beide. Ga bijvoorbeeld wandelen met de kinderen of ga samen naar de sportschool. Je kunt natuurlijk ook afspreken om op de kinderen van elkaar te passen, als de ander gaat sporten. Na het eten Lukt het niet om overdag tijd te vinden, dan zijn de avonduren misschien een betere optie. Met papa thuis om op de baby te passen, kun jij je uitleven op je workout. Natuurlijk is het verleidelijker om na een drukke dag op de bank te ploffen, maar vergeet niet dat het voor een goed doel is en je moeite wordt beloond met een mooi figuur! Fit zijn en fit blijven, heeft niet alleen maar met gewicht te maken: zowel fysiek áls mentaal is het belangrijk dat je (letterlijk en figuurlijk) goed in je vel zit. Maak ook om díe reden tijd voor jezelf vrij; zie de training als quality time voor jezelf. Je verdient het! Weight Watchers
👋🏼  Heb je een vraag of een suggestie? Werkt er iets niet? Laat het ons weten!
Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je