{{ message.message }}
{{ button.text }}

Ik wil mijn lichaam terug!!!

Afbeelding blog 'Ik wil mijn lichaam terug!!!' Achtergrond blur afbeelding
Wie herkent dit: Toen mijn eerste zoontje 20 maanden oud was, zag ik mijzelf in een winkelruit en dacht, “JEEMIG, hoe heb ik die extra rondingen op mijn heupen gekregen?” Ik snapte er niks van. Mijn zwangerschapskilo’s waren eraf binnen 6 maanden na de bevalling, Ik at niet meer dan normaal, en mijn beweging was niet dramatisch gedaald of anders geworden. Wat er was gebeurd, was dat ik de borstvoeding drie maanden daarvoor had afgebouwd, en ik was nog steeds aan het eten alsof ik aan het voeden was. Ik was maarliefst 3 kilo aangekomen, zonder het door te hebben. Wanneer je mama wordt kunnen gewoonten zo subtiel veranderen dat je het niet eens door hebt. Bijvoorbeeld door met je kind mee te snacken of door minder te lopen bij het hebben van een kleine baby. Alles kan grote gevolgen hebben. Wanneer je 100 kalorieen minder verbrand per dag dan voordat je kinderen had – wat niet veel lijkt – zul je 5 kilo aankomen per jaar, aldus een voedings deskundige. Het goede nieuws: Het hoeft niet altijd zo te zijn dat mama-zijn ten koste gaat van je lichaam, als je maar weet hoe bepaalde valkuilen te ontwijken! Valkuil 1: Je eet nog steeds zo veel als tijdens je zwangerschap of borstvoeding. Ben je zwanger, dan heb je 300 kalorieen extra per dag nodig. Dat is bij borsvoeding zelfs 500 kalorieen extra per dag. (en 300 kalorieen is alleen maar 2 glazen half-volle melk…). Vaak geven ‘bijna-mama’s’ zichzelf een vrijbrief ten opzichte van eten – en dat kan doorgaan na de zwangerschap of borstvoeding. Eenmaal bevallen en gestopt met borstvoeding, zal je stofwisseling trager worden. Om weer in evenwicht te komen met je lichaam, “focus dan op kleinere porties, maar niet op dieeten”, aldus een voedings deskundige. “Neem ongeveer 2 happen / scheppen minder bij elke maaltijd.” Eentje die je wel vast moet houden is je gezonde eetgedrag, welke je je eigen hebt gemaakt tijdens de zwangerschap. Daar kun je nog lang plezier van hebben. Valkuil 2: ‘Zit-tijd’, terwijl je op de kids past. Je zal veel tijd besteden aan oppassen op e kids, thuis of in het park. De keerzijde is dat zitten niet veel kalorieen verbrand. Er zijn echter eenvoudige manieren om je activiteiten level eens op te schroeven. Ligt je kindje in de box of wipstoel, zet dan eens een work-out video aan. Of doe gewoon oefeningen terwijl je op je kind let. Ook het wandelen door de speeltuin in plaats van op het bankje ploffen, zal je helpen wat kalorieen te verbranden. Thuis kun je ook eens lekkere muziek aanzetten en eens flink dansen met de kids. Zo heb je niet alleen je zelf in actie, maar ook de rest! Valkuil 3: Mee snacken met de kids. Een van de grootste struikelblokken is het afruimen van de borden van je kids. Of wanneer je met je kids een vorkje mee prikt, en later met je man nog eens een vol bord eet. Je realiseert je niet dat al dit soort dingen flink aan tikken. Valkuil 4: Schuldig voelen als je tijd neemt om te sporten Waarom voelt het egoistisch – of als niet belangrijk – om te sporten, of om zelfs een lange wandeling te maken, als je eenmaal kids  hebt? Het klopt dat het moeilijker wordt om tijd te vinden, maar een goede ouder zijn hangt af van jouw eigen gezondheid, fitheid en tevredenheid.  Probeer creatieve manieren te vinden, om tijd vrij te maken voor fysieke activiteiten. Zoek bv naar een sportschool met kinderopvang, wissel de kids samen uit met de buren, of doe oefeningen thuis als papa er niet is. Pas jouw sport afspraken in, in jouw schema en zet ze in je agenda net zoals je een zakelijke afspraak of een doktersafspraak zou inplannen. Wacht niet af tot je de tijd vind op een dag om te gaan sporten, dat zal nooit gebeuren als je kids hebt. Dus, plan in! Valkuil 5: Je maakt maaltijden met een hoger kalorie niveau. De meeste kinderen geven niet om magere, gezonde voeding; groene groenten, rauwkost, vis, granen. Om ervoor te zorgen dat ieder zijn bord leeg eet, kook je maaltijden met veel pasta, worstjes, frietjes, en andere vette dingen. Maar je kan ook gezonder koken, terwijl kids het nog steeds lusten. Gebruik weinig boter, gebruik half volle melk, etc. En ga niet overdrijven in het willen ‘pleasen’ van je kids. Zij zijn eerder gebaat bij maaltijden die gevarieerd zijn, nieuw zijn, ze zullen hier later van profiteren. Zorg dus voor gezonde maaltijden die JIJ wil eten, en zorg voor een regel zoals minimaal 3 happen eten. Hun voorkeuren zijn in ontwikkeling, dus zie het als een kans om hen bekend re laten raken met gezonde voeding. En willen ze echt niet eten wat jij hebt voorgeschoteld? Een boterham met pindakaas doet wonderen. Ze zullen niet uithongeren, jij hoeft niet steeds die kindermaaltijden te eten, en jij pakt niet al die ongewenste kalorieen mee. Valkuil 6: Nu dat je mama bent, vind je je gewicht niet meer belangrijk. Je hebt belangrijker zaken aan je hoofd, dan aan je figuur, toch? Hoe meer tijd je in je kids steekt, hoe onverschilliger je staat tegenover je taille omvang, de ‘love-handles, etc. Tot op zekere hoogte is het prima om je focus te verleggen van de weegschaal naar je kids, maar gewicht controle is nog steeds cruciaal voor je gezondheid. Om een manier te vinden om op een goed evenwichtspunt te komen qua gewicht en levensstijl, zonder obsessed te raken met lijnen, denk dan steeds aan de voordelen van het onder controle houden van je gewicht. Ben je maar een paar kilo over je gewicht heen, dan zal het niet heel veel waard zijn om je er zo’n zorgen om te maken, zolang je goed eet en actief bent. Ben je meer dan 10% over je ideale gewicht, probeer dan langzaam wat aft e vallen, niet meer dan 2 kilo per week. Dit is beter voor de langere termijn. Sommige afvalclubs als bijvoorbeeld Weight Watchers, promoten gecontroleerd gewichtverlies zonder verbieden van voedsel. Valkuil 7: Weinig tijd, Gemakkelijk eten. Laten we er niet omheen draaien: Het bereiden van voedzame gebalanceerde maaltijden, lijken zo’n gedoe. Makkelijker is om even wat te bestellen, pizzaatje te eten, of iets kant en klaars in de magnetron op te warmen. Deze gewoonten kunnen een aanslag zijn op jouw taille en je gezondheid op de lange termijn. Uiteindelijk, draait het krijgen van het figuur dat jij wilt om je bewust te zijn van wat je eet en het zoeken naar mogelijkheden om je lichaam zo veel mogelijk in beweging te krijgen.
🐞  Heb je een suggestie, of werkt er iets niet? Laat het ons weten! Probleem Melden
Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
Login

Account aanmaken