{{ message.message }}
{{ button.text }}

Hoe vaak heb jij het gevoel dat je tekort schiet?

Afbeelding blog 'Hoe vaak heb jij het gevoel dat je tekort schiet?' Achtergrond blur afbeelding
Als moeder heb je vaak een bepaald beeld van jezelf waaraan je ‘moet’ voldoen. Goed contact hebben (en houden) met je kind is zo’n onderwerp waar iedere mama wel over nadenkt en mee worstelt: ‘hoe houd ik goed contact met mijn kind(eren), zonder het gevoel tekort te schieten’? Wij vrouwen staan er om bekend dat we beter kunnen communiceren en sociaal sterker zijn dan mannen, maar is dat ook echt zo? Je hebt soms van die momenten dat je twijfelt in de opvoeding: ‘doe ik het allemaal wel goed’? Opvoeden is ook zeker geen vanzelfsprekendheid! Toch is goed contact met je kind een belangrijke basis voor hoe jij je voelt en ook voor hoe je gewaardeerd wordt. Dit draagt zeker bij aan een goede balans in je gezinsleven! Terug in je versnelling … Iedere moeder wil genieten van goed contact met haar kind. Als je kind thuis komt van de opvang of uit school, dan wil je graag luisteren naar de verhalen. Het is fijn als je kind zijn of haar ervaringen met jou wil delen. Zo begrijp je ook beter hun belevingswereld. Maar … je hoofd zit vol met allerlei acties, met jouw ‘to do lijstje’. En die wil je graag afstrepen. Je hebt bijvoorbeeld net een vervelend telefoontje van een klant gekregen of je moet die middag nog écht die paar boodschappen doen! Hierdoor ben én voel je je rusteloos en leef je gestrest. Je gaat van ‘hak op tak’ leven, door veel activiteiten in korte tijd te doen, maar veelal zonder je bewust te zijn van wat je doet. Hoe zorg je er dan voor dat je op zo’n moment wel genoeg aandacht voor je kind kan opbrengen? Door bewust in je versnelling terug te schakelen. Door je dingen niet te doen vanuit het idee van ‘moeten’, maar van ‘willen’. Oefening – volledige aandacht
Geef je gedachten een pauze om even niets te doen. Zet die neverending gedachtestroom stop en neem letterlijk pauze. Zie het niet als tijdverlies, maar als het opladen van je geest, het vertragen van je tempo. Daarna ben je weer helemaal klaar om je te concentreren op een activiteit. Eén tegelijk! Bijvoorbeeld een spelletje doen met je kind(eren) of je oudste naar bed brengen en even de dag doorspreken – mét jouw volledige aandacht!
Denk niet te snel dat je tekort schiet! Maar dat betekent niet dat je het idee moet hebben er altijd te ‘moeten’ zijn voor je kinderen! Dat je hun leven volledig onder controle moet of kunt hebben. Realiseer je dat de recente opvoedingsidealen bijdragen aan het gevoel dat je al gauw tekort schiet als mama. Het doel van de opvoeding anno nu is immers ‘een gelukkig en geslaagd kind afleveren’ en dat leidt er toe dat we heel erg bewust aan het opvoeden zijn. En daarom verwachten we ook dat alles wat we in onze kinderen stoppen aan aandacht, energie en tijd er uit moet komen. En vooral wij – als moeder – voelen ons verantwoordelijk voor het ‘eindresultaat’. Probeer die verantwoordelijk dus wat meer te delen: met je partner, de oppas, je ouders, de opvang. Zo kun je zelf makkelijker omgaan met dat gevoel van tekort schieten. En dat is niet alleen goed voor jou, maar op den duur ook voor je kinderen. Kinderen gedijen nl. ook heel goed bij de aandacht van andere mensen. Het is goed voor ze om erachter te komen dat er ook andere meningen en andere manieren van omgang zijn. Wat zijn jouw opvoedingsdoelen en –idealen? Wat vind jij waarde(n)vol in de opvoeding en welke keuzes maak je daarin? Tip: gun jezelf eens een coachgesprek en ontdek jouw eigen moederstijl! Zorg goed voor jezelf …   © Copyright Yura Boerma | www.mamcoaching.nl | 1 maart 2012  
👋🏼  Heb je een vraag of een suggestie? Werkt er iets niet? Laat het ons weten!
Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je