{{ message.message }}
{{ button.text }}

Helpt soja om zwanger te worden?

Door de jaren heen is soja behoorlijk bekend geworden en vinden we de sojaproducten in alle supermarkten terug. Maar helpt soja om eerder zwanger te raken?

Afbeelding blog 'Helpt soja om zwanger te worden?' Achtergrond blur afbeelding

Helpt soja om eerder zwanger te raken? Wanneer we praten over voeding dan heeft iedereen wel een mening of idee over wat nodig is voor een gezond voedingspatroon. Niet alleen producenten maar ook onderzoeksresultaten veroorzaken telkens weer twijfel over wat nu wel gezond is en wat nú niet gezond is. Zo ook met soja en sojaproducten. In het verleden zijn er onderzoeken gedaan naar de bijzondere werking van soja. Zo waren er namelijk vragen over het feit dat vrouwen in Japan bijna tot geen overgangsklachten kennen en het aantal gevallen van kanker, hart en vaatziekte en welvaartsziektes bijzonder laag waren ten opzichte van de rest van de wereld. Onderzoekers kwamen toen uit op het voedingspatroon waarin verse vis, veel groente en sojaproducten centraal stonden. Japanners groeien immers op met misosoep die ze dagelijks eten en een echt nationaal product is.

Wat zit er in soja?

Door de jaren heen zijn sojaproducten behoorlijk bekend geworden en vinden we deze in alle supermarkten terug. Zo is tofu een goede eiwittenbron en rijk aan vitamine B en E, calcium, fosfor, ijzer en natrium. Een keerzijde van soja is echter dat het rijk aan fytinezuur is. Fytinezuur is een stof dat in zaden, pitten, noten en granen zit en als een soort afweermechanisme werkt tegen dieren en in ons geval, mensen. Het zuur moet als het ware voorkomen dat de zaden van de plant worden opgegeten. Dit fytinezuur is niet giftig voor ons maar beperkt ons lichaam echter wel in de opname van waardevolle mineralen zoals calcium, magnesium en zink. Hoewel sojaproducten een prima plantaardig alternatief voor zuivel vormen, is het belangrijk het gebruik hiervan te matigen. Sojamelk en tofu zijn door de aanwezigheid van fytinezuur verzurend, werken slijmvormend en kunnen allergieën en gevoeligheden voor ander voedsel en allergenen uit de omgeving veroorzaken. Vandaar dat het gebruik van soja en aanverwante producten als allergeen wordt aangeduid op verpakkingen van voedingsproducten.

De pH-waarde van soja

De verzurende werking van soja heeft te maken met onze pH-waarde. Ieder lichaam heeft van nature een pH-waarde die door voeding, omgevingsfactoren, medicijngebruik en stress beïnvloedt wordt. Wanneer je zwanger wilt raken, is het zowel voor de man als de vrouw belangrijk het gebruik van sterk verzurende producten te beperken. Medicijnen, suiker, witte meelproducten, transvetten, alcohol, energy drinks en koffie zijn voorbeelden van sterk verzurende producten. Om de pH-waarde weer zo optimaal mogelijk te krijgen (de ideale waarde schommelt tussen 7,2 en 7,5), zet ons lichaam belangrijke vitamines en mineralen in. Blijf je echter te verzuurd eten of gebruik je verzurende medicijnen, dan kunnen er langzaam tekorten ontstaan zoals bijv. ijzertekort. Deze tekorten aan belangrijke vitamines en mineralen hebben op hun beurt een negatieve invloed op de vruchtbaarheid en toekomstige zwangerschap.

Mannen en sojaproducten

De meest gangbare sojaproducten zijn niet-gefermenteerd en bevatten van nature een plantaardige vorm van oestrogeen dat lijkt op het vrouwelijk hormoon oestrogeen. Wij noemen dit fyto-oestrogenen waarbij fyto ‘plantaardig’ betekent. Mede daardoor zijn ongefermenteerde sojaproducten minder geschikt voor mannen en jongens. De aanwezige fyto-oestrogenen kunnen namelijk de kwaliteit en kwantiteit van spermacellen negatief beïnvloeden en vruchtbaarheidsproblemen veroorzaken. Er zijn onderzoeken waarbij mannen 3x per dag een sojaproduct kregen en na een korte periode een duidelijke afname van de zaadkwaliteit waarneembaar was.

Laat je niet misleiden

Misschien nemen je partner en jij wel bijna of helemaal geen sojaproducten maar laat je niet misleiden. In onze Westerse voedingsproducten is ontzettend veel soja aanwezig. Het begint al kort bij huis: koeien, varkens en kippen krijgen voer dat bol staat van soja. Zodra een dier wordt geslacht, bevat dit vlees een hoge mate soja eiwitten dat wij via de vleesconsumptie binnenkrijgen. Daarnaast is soja een ideaal ingrediënt voor kant-en-klaar producten zoals cruesli, zoete ontbijtgranen, gebak, margarine, koekjes, snacks, chocolade (!), wokolie, Oosterse maaltijden, bepaalde marinades en sauzen. Lees maar eens etiketten van producten in de supermarkt, je zult versteld staan in hoeveel producten soja aanwezig is.

Draagt soja bij aan jouw vruchtbaarheid?

Wanneer je de kansen op een gezonde zwangerschap wilt verhogen, doe je er goed aan het gebruik van sojaproducten te beperken en zoveel mogelijk kant-en-klaar producten te schrappen van je boodschappenlijst. Kies het liefst voor gefermenteerde sojaproducten, dit zijn sojaproducten waarbij de aanwezige koolhydraten onder invloed van bijv. enzymen, bacteriën en schimmels omgezet zijn in zuren. Een goede bijkomstigheid van dit proces is dat er nieuwe enzymen, aminozuren en vitamines ontstaan die een gunstige werking op de darmen hebben en het fytinezuur geneutraliseerd is. Denk hierbij aan sojasaus, misopasta, tempéh en sojayoghurt. Koop indien mogelijk alleen nog maar biologische producten en eet niet meer dan 2x per week mager vlees zoals kip, kalkoen of rund, 2x per week vette vis, 2x per week vegetarisch met ei, groenteburger, tempeh, seitan of tofu (met name voor vrouwen) en 1x per week een heerlijk gerecht met peulvruchten. Wissel dagelijks af met volkorenpasta, quinoa, aardapel, zoete aardappel (batata), volkoren rijst en gekookte boekweit. Er zijn zoveel heerlijke recepten verkrijgbaar voor het maken van gezonde maaltijdsalades en lunchgerechten met deze gezonde producten.

Voor mannen zijn 3 sojaproducten per week meer dan genoeg en voor vrouwen is 1 sojaproduct per dag prima. In de reformwinkels en betere supermarkten kun je heerlijke rijst-, haver- en amandelmelk kopen en zijn er heerlijke toetjes verkrijgbaar op basis van rijst. Denk bijv. aan Amazake (gefermenteerde rijst dat je als toetje kunt eten). Zoals met alles geldt is het belangrijk alles met mate te doen en te eten. Overdaad schaadt is helaas ook hier aan de orde.

Bronnen:

Boek Een gezonde eter voelt zich beter, Veronique Hundscheid & Irene Lelieveld Boek In de eerlijke keuken, Irene Lelieveld E-book Voeding voor moeder & kind, Veronique Hundscheid

Informatie bronnen: http://www.uitgeverijelmar.nl/shelf/voedingsleer-en-dieten/

Eet jij veel sojaproducten? Reageer ook!

Geschreven door mama Veronique

Tags:

👋🏼  Heb je een vraag of een suggestie? Werkt er iets niet? Laat het ons weten!
Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je