{{ message.message }}
{{ button.text }}

Groenten en fruit voor je kind

2 ons groenten en 2 stuks fruit, wie kent de slogan niet. Dat is soms voor jezelf al moeilijk haalbaar, laat staan voor je peuter. Fruit eten peuters meestal wel graag, het is lekker zoet en zacht.  Groenten hebben veelal een wat meer bittere of opvallende  smaak waardoor het eten hiervan al wat lastiger is voor je kleintje. Maar hoe zorg je ervoor dat je kindje aan de benodigde groenten en fruit komt? Wij vertellen het je in dit artikel.

Afbeelding blog 'Groenten en fruit voor je kind'

Kinderen hebben meer smaakpapillen dan volwassenen. Bij volwassenen liggen de smaakpapillen alleen op de tong, terwijl het bij een kind verspreid ligt over de hele mond en keel. Hierdoor smaakt voedsel voor een kind anders dan voor volwassenen. Bitter bijvoorbeeld wordt dan wel heel duidelijk.
Daarnaast zit de afkeer voor bitter en zuur zit in onze genen.  Dat hebben we van onze voorouders: die konden alleen proeven dat planten met een bittere of zure smaak meestal giftig waren.  Zoet en vet was veilig. Bij baby’s zie je dit nog heel goed terug.  De zoete moedermelk vinden ze gelijk lekker. En let eens op bij het eerste fruithapje en vervolgens bij het eerste groentehapje.  Het is bij allebei wennen, maar vaak gaat dat bij het fruithapje heel snel en zie je je baby stralen. Het groentehapje zal ook wat vaker geproefd moeten worden.

Groenten en fruit voor je kind

De richtlijnen voor de hoeveelheid groenten voor je kind zijn tot 3 jaar 1 tot 3 opscheplepels en van 4 tot 8 jaar 2 tot 3 opscheplepels. Daarnaast nog 1,5 stuk fruit per dag. Met deze richtlijn krijg je kind voldoende vitaminen, met name vitamine C binnen.
Naast de belangrijke vitaminen zitten er in groente en fruit vezels en anti-oxidanten. Vezels zijn goed voor de spijsvertering en anti-oxidanten maken schadelijke stoffen onschadelijk.
Vitaminesupplementen geven wel een toevoeging van vitaminen, maar vervangen groenten en fruit niet. Ook vezels kun je niet uit tabletten halen, maar wel uit brood en aardappels, rijst en de verschillende peulvruchten.
In elke kleur groenten zitten verschillende voedingsstoffen . Een zo gevarieerd (gekleurd) mogelijk menu zorgt voor een gezonde balans.Door met de kleuren te spelen kun je ook proberen het leuk en aantrekkelijk te maken voor je kind. Eet bijvoorbeeld elke dag een kleur van de regenboog.

Tips groenten en fruit eten

De kleuren van groenten zien er dan wel leuk uit, maar misschien is dat niet voldoende om je kindje het te laten eten. Hoe kun je het nog meer aantrekkelijk of eigenlijk soms juist onzichtbaar maken?

  • Geef ten eerste zelf het goede voorbeeld. Als je het zelf altijd eet, dan weet je kind niet anders dan dat het normaal is.
  • Potjes babyvoeding groenten zijn vaak wat milder van smaak dan echte groenten, begin dus vroeg met het aanbieden van verse groenten.
  • Verwerk de groente in soep, saus of in een ovenschotel. Op deze manier kun je  veel gepureerde groenten verstoppen. Vaak eten kinderen groente wel als ze geen stukjes kunnen zien. Als fruit eten ook niet lukt, kun je dit ook doen door een smoothie met fruit en/of yoghurt te maken. Let er dan wel op dat er minder vezels inzitten.
  • Dwingen werkt niet. Dat zorgt vaak voor meer afkeer van het eten. Laat ze het proeven en maak het een volgende keer gewoon weer klaar.
  • Onderhandel niet over de groente, maak het niet te belangrijk. Anders  kan het gauw een machtsstrijd worden.
  • Probeer elke dag andere groenten en varieer ook in de bereidingswijze, zoals rauw, gekookt, geroerbakt.  Te ver doorgekookte groenten zien er niet aantrekkelijk uit en bevatten ook minder vitaminen.  Een “bite” voelt ook prettiger in de mond.
  • Zorg ervoor dat de maaltijd altijd iets bevat wat je kind wel lekker vindt, zoals aardappels, rijst of vlees.
  • Geef een kleine portie. Als het dan op is, geeft dat een positief gevoel. Er kan altijd bij geschept worden.
  • Geef groenten of rauwkost als snack in plaats van een zoet tussendoortje. Zelfs gekookte groenten kunnen zo gegeten worden. Serveer er een lekker sausje bij om te dippen.

Nog steeds niet?

Het leren van smaken gaat niet zomaar. Je moet je kind de groenten wel een keer of tien laten proeven, voor je weet of het iets niet lust. Niet te snel opgeven dus.
Bied alle soorten groente aan, maar probeer het niet op te dringen. Een paar dagen weinig groente eten of te weinig gevarieerde groenten eten is echt niet zo erg. Als je kind wat ouder wordt gaan ze vaak vanzelf meer dingen lekker vinden.

Geschreven door mama Cindy

Tags:

👋🏼  Heb je een vraag of een suggestie? Werkt er iets niet? Laat het ons weten!
Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je