{{ message.message }}
{{ button.text }}
Afbeelding blog 'Groente en kinderen' Achtergrond blur afbeelding
Bovenstaande combinatie is niet altijd een gelukkige combinatie. Hoewel veel baby's en jonge peuters nog graag hun boontjes, broccoli en peer eten, wordt dat met de jaren lastiger. Zelf heb ik op het moment twee spruiten van 3 en 5 jaar oud die, als het aan hun lag, op baked beans&toast zouden leven (daddy, bedankt!). Helaas voor hun ben ik het daar niet mee eens en staan er dagelijks gezonde dingen op het menu. Dit gaat niet altijd zonder slag of stoot! Vlees wordt direct opgegeten, maar groente worden stiekem vergeten. Heel vaak wordt als tip genoemd dat je de groente moet verstoppen in saus over pasta of lasagne om zo de kids te bedotten. Zal inderdaad werken, maar ik zet daar een aantal kanttekeningen bij. Ten eerste het feit dat de kinderen dan niet ervaren hoe groente er uit ziet, voelt en proeft. Ten tweede lijkt het me op een later moment juist moeilijker om oudere kinderen alsnog aan 'gewone' groente te krijgen. Ze kennen het immers niet en ze zijn niet of nauwelijks in aanraking geweest met verschillende groenten. Een derde punt is puur de saus. Waarom per se saus en waarom 'verstoppen'? Als ze saus inderdaad veel lekkerder vinden dan het origineel, is dat prima, maar verstop de groenten niet. Betrek ze bij het proces en voeg groenten toe die bekend zijn en lekker gevonden worden. Sperzieboontjes, courgette, aubergine en tomaten zijn redelijk neutraal van smaak en smaken prima in een saus. Maar laat zien dat ze er in gaan. En accepteer niet meteen nee als het definitieve antwoord! Laat ze op een positieve manier proeven, dwing desnoods iets onder het mom van: als je het niet proeft, weet je ook niet of je het lekker vindt of niet! En proef zelf ook natuurlijk. Maak een opmerking als: Moet er meer zout in? Proef je de knoflook? Zo worden ze betrokken bij het kookproces en wordt het gerecht ook door hun gemaakt! Maar probeer ook eens andere wegen te bewandelen. Maak smoothies van fruit en voeg hier boerenkool of komkommer aan toe. Samen met appel proef je echt niet dat dit er in zit en ze krijgen wel heerlijk rauwe groente binnen! Kies uiteraard zoveel mogelijk voor biologisch om zo de meeste voedingswaarden binnen te krijgen. Wederom, betrek ze bij het proces. Begin met een smoothie van hun favoriete vrucht. Peer, banaan, appel en aardbeien zullen niet veel tegenstand ondervinden. Breid uit met mango, ananas en kokosmelk (goeie vetten!). Als dit een beetje ingeburgerd is, kun je proberen groene dingen te introduceren. Wederom: doe zelf mee. Proef eerst zelf en vraag dan de mening van je grut. Een derde mogelijkheid is soep! Lekkere soep geeft alle voordelen van gekookte groenten: makkelijk oplosbare vezels, het kookvocht wordt niet weggegooid maar juist opgegeten en je kunt er zoveel aan toevoegen als je wilt. Neem als basis een lekker bouillon, zelfgemaakt liefst om smaakversterkers en een overdaad aan zout te voorkomen, en kook hier groenten naar keus in. Voeg knoflook en/ of ui toe voor nog meer smaak, staafmixer er in (die heb je gekocht omdat smoothies een doorslaand succes zijn!) en klaar! Scheut olijfolie, room of citroensap erover en klaar! Geloof me, binnen 30 minuten klaar en keuken weer netjes. Een vierde is, dat je je houdt bij de groenten die wel lekker gevonden worden. Eten ze sla? Regelmatig sla op het menu met af en toe een andere groente er bij om uit te proberen. Broccoli favoriet? Prima, soep, roerbak en uit het vuistje zijn al drie maaltijden met succes! En vergeet niet dat vooral kleine kinderen gemiddeld 16 keer met eenzelfde nieuwe soort groente 'geconfronteerd' moeten worden, eer ze het daadwerkelijk eten. Tot die tijd zijn tafelmanieren de laagste prioriteit en moet de spruit op ontdekkingstocht. Dus doe vooral geen merkkleding aan als tomaten en spinazie op het menu staan! Ik zal de laatste zijn te ontkennen dat groenten en kinderen een makkelijke samenwerking is, maar het is zeker niet onmogelijk. Sterker: het is noodzakelijk. Door alle bewerkte en geraffineerde voedingsmiddelen die kant en klaar in de supermarkt liggen, is het des te belangrijker dat kinderen goeie smaak ontwikkelen en niet wennen aan MSG, glucosestroop, suiker en witmeel. Dit zijn de grootste boosdoeners voor overgewicht en het is al een feit dat hier in Nederland meer en meer (kleine) kinderen met teveel gewicht rondlopen. Het is onze verantwoordelijkheid als ouders om dit te voorkomen. En ik ben van mening dat dit niet gedaan kan worden door er veel en zwaarmoedig over te praten en met allerlei actieplannen te komen. Welnee! Gewoon, lekker de keuken in. Leg een moestuintje aan of ga eens bij een boer kijken. Maak het een familiegebeuren en hou het positief. Ze zijn het waard hoor, het gespuis ;-)

Vond je mijn blog interessant?

Vergeet me dan niet te volgen, dan mis je geen blogs meer van mij!

👋🏼  Heb je een vraag of een suggestie? Werkt er iets niet? Laat het ons weten!
Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
Login

Account aanmaken
Ja, dat wil ik

Nee, dank je