{{ message.message }}
{{ button.text }}

Zorg voor je borsten

In oktober wanneer het borstkankermaand is, maar ook daarna!

Afbeelding blog 'Zorg voor je borsten'

Wist je dat borstkanker in Nederland de meest voorkomende vorm van kanker is bij vrouwen? Op dit moment krijgt 1 op de 7 vrouwen borstkanker. Helaas lijkt het erop deze vorm van kanker alleen maar zal blijven toenemen. 

Gelukkig kun je invloed hebben op de gezondheid van je borsten!

Dat verbaast vrouwen, omdat vaak wordt gedacht dat genetische afwijkingen leidend zijn. Deze afwijkingen voorspellen slechts de kans op het ontwikkelen van borstkanker, maar bepalen niet of je het daadwerkelijk krijgt. 

Hoe je genen zich uiteindelijk uiten, wordt voor 90%(!!!) bepaald door je voeding en je levensstijl. Daarbij heeft slechts een kwart van de vrouwen met borstkanker een gen variatie.

Kanker is simpel gezegd een ziekte waarbij de groei van cellen maar doorgaat zonder te stoppen. Een tumor ontstaat dan en in het geval van borstkanker is deze gevoelig voor hormonen. En wanneer we in balans zijn hormonaal zorgen we gelijk ook goed voor onze borsten.

Hierbij speelt ons vrouwelijk geslachtshormoon, oestrogeen, een sleutelrol. Oestrogeen is een verzamelnaam voor verschillende types. Je hebt de beschermende oestrogeen, maar ook de zeer sterke vorm van oestrogeen. Tussen de vormen van oestrogeen kun je ratio's zien. Bepaalde ratio's waarbij je teveel van de sterke vorm hebt, verhogen je risico op het ontwikkelen van borstkanker.

Zeker wanneer je een vruchtbare leeftijd hebt, is oestrogeen dominantie, zoals dat heet een bekend probleem. Hallo PMS! 

En hallo gekke knobbel of rare bobbels in mijn borsten...

Wanneer je iets voelt, is het altijd een goed idee om het te laten onderzoeken door de huisarts. Maar ook is het belangrijk om het zelf regelmatig te checken. 'Voelen je borsten anders?', 'Zien je tepels er anders uit?', 'Zijn je borsten overmatig gevoelig of heb je pijnlijke plekken?', 'Is het rood, zijn er putjes, schilfertjes of andere opvallende veranderingen aan de huid?'. En hierbij geldt dat wanneer je regelmatig checkt, je ziet en precies weet wat abnormaal - en niet hormonaal - is voor jou.

Naast het goed in de gaten houden, zijn er ook dingen die je zelf in de hand hebt. Een paar simpele dingen waar je gelijk mee kunt beginnen:

- Meer groenten en vezels eten

Koolsoorten zoals broccoli, bloemkool, spruitjes, asperges, boerenkool en dergelijke helpen jouw lichaam meer beschermende oestrogeen aan te maken, zodat de bovengenoemde ratio's gezonder worden. Daarnaast zitten deze groentesoorten boordevol vezels die je nodig hebt om de sterke vorm van oestrogeen je lichaam uit te helpen. Dus het toevoegen van zaden en pitten zoals hele lijnzaad, chia zaad, hennepzaad, pompoenpitten om er maar een paar te noemen, zijn hormonaal een goed idee.

- Alcohol minderen

Niet de meest populaire verandering om te noemen, maar ik doe het toch. In het geval van 'horrormonen' is alcohol nooit een goed idee. Alcohol schopt je hormonen verder in de war en zorgt voor meer stemmingswisselingen, buikvet, hoofdpijnen en ook angstige gevoelens voor en tijdens je menstruatie. Daarbij helpt het de ongunstige gen variaties een handje door ze eerder aan te zetten. Als je graag een glaasje drinkt, probeer dan je consumpties te minderen en het liefst te beperken tot 2 per week. Meer dan 3-6 wekelijkse alcoholische versnaperingen verhoogt namelijk je risico op het ontwikkelen van borstkanker. 

En als je hormonen in de war zijn dan is het heel belangrijk om beter voor jezelf te zorgen. Dit is namelijk altijd een helder signaal van je lichaam. En door zo'n boodschap te lang te negeren, kunnen er problemen ontstaan die niet meer eenvoudig met voeding en levensstijl zijn op te lossen.

*Mamaplaats faciliteert een open en voor iedereen toegankelijk social platform. Zij is niet verantwoordelijk voor inhoud en authenticiteit van posts. Algemene voorwaarden.

Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je