{{ message.message }}
{{ button.text }}

Eten voor twee?

Ja of nee...

Afbeelding blog 'Eten voor twee?'

Je bent zwanger en daarom heeft wat je drinkt en eet niet alleen invloed op jou, maar ook op het kindje dat in jou groeit. Het mooiste is als je al voor de zwangerschap begint met goed voor jezelf en je lichaam te zorgen. Nu je zwanger bent is het nog belangrijker om extra aandacht te geven aan een gezonde leefstijl! Als jij lekker fit en gezond bent, zal dat effect hebben op je kindje. Er zijn deskundigen die stellen dat er indirect bewijs is tussen de gezondheid van de baby en de leefstijl van de moeder tijdens de zwangerschap.

Jouw kindje in de buik is tijdens de zwangerschap voor de nodige voedingsstoffen, geheel afhankelijk van jou. En ook al heeft de natuur het voor het kind goed geregeld dat de voedingsstoffen die binnenkomen eerst naar het kind gaan, ook dan is het belangrijk om voor de eigen gezondheid en die van het kind alert te zijn op de keuzes die je maakt. Hoe vervelend is het als je last hebt van ochtendmisselijkheid, kramp, bloedarmoede enzovoort. Weet dat je deze kunt verminderen of laten verdwijnen door te zorgen dat je goede voedingsstoffen binnen krijgt. Daarbij gaat het niet alleen om wat je eet maar ook om hoe je eet. Neem jij de rust en tijd ervoor? Geniet je ervan? Hieronder een overzicht met aandachtspunten met betrekking tot een gezonde leefstijl tijdens je zwangerschap en als je borstvoeding geeft.

Aandachtspunten gezond en bewust kiezen, bewust eten en bewust ‘zondigen’ tijdens je zwangerschap.

- Eet zoveel mogelijk pure en onbewerkte voeding.

- Eet gevarieerd en kijk wat het seizoen te bieden heeft. Ieder voedingsmiddel heeft goede voedingsstoffen en door te variëren krijg je meer verschillende vitamines en mineralen binnen. Daarnaast bevat ook elk voedingsmiddel stoffen die minder goed voor het lichaam zijn en zo vermijd je dat je steeds dezelfde belastende stoffen binnenkrijgt.

- Eet dagelijks 2-3 stukken fruit en eet vaker groenten dan één keer per dag bij de avondmaaltijd. Je kunt groenten ook verwerken in een smoothie, een lekkere verse soep, rauwkost bij de lunch of nog beter ervoor. Zorg dat je minimaal 300 gram groenten binnenkrijgt, het levert je meer energie en vitaliteit, hoe fijn is dat! Zorg wel dat je de groenten en fruit goed wast voordat je het eet!

- Kies voor gezonde granen, kies in plaats van witte producten de volkoren variant. Ook wat betreft granen kun je heerlijk variëren van volkorenbrood, havermout, overnight oats, tot muesli of granola. Inmiddels zijn er in de supermarkt ook meerdere (glutenvrije) granen te koop zoals teff en boekweitmeel. Gewoon eens een lekker receptje ervan proberen.

- Denk er ook aan om dagelijks zuivel te eten, kies liever voor harde kazen. Laat de (half)zachte en blauwschimmelkazen tijdens de zwangerschap staan. Wil je meer lezen over zuivel, ik heb er onlangs een blog over geschreven. https://health2happiness.nl/melk-en-melkproducten/

- Kies zoveel mogelijk voor gezonde vetten die iets doen voor je lichaam. Transvet dat ontstaat door het industrieel gedeeltelijk harden van vet, is erg ongezond voor ons lichaam. Beperk daarom het eten van koek, gebak en snacks zoveel mogelijk.

- Dat betekent niet dat je niks lekkers dat minder verantwoord is mag, maar laat lekkers een uitzondering zijn voor jezelf en je kind(eren). En eet nooit zonder aandacht, zeker niet als je al zondigt. Maak er dan ook een klein feestje van voor jezelf en geniet volop! 

- Bewaar rauw gevogelte en vlees goed verpakt in folie of een bakje onderin de koelkast, voorkom dat er vocht op andere voedingsmiddelen lekt. In mijn eerdere blog kun je meer lezen over wat je beter wel en beter niet kunt eten tijdens de zwangerschap. https://www.mamaplaats.nl/profiel/mijn-posts/blog/195633

Ik wens je een hele fijne zwangerschap! Je hoeft niet voor twee te eten, het is vooral belangrijk dat je zo puur mogelijk en gevarieerd eet. Wil je meer gezonde tips en na de zwangerschap een paar kilo’s kwijt? Meld je dan aan in de besloten facebookgroep ‘Afvallen zonder Dieet’. https://www.facebook.com/groups/afvallenzonderdieet/

Hartelijke groet,

Mandy Jacobs

www.health2happiness.nl

*Mamaplaats faciliteert een open en voor iedereen toegankelijk social platform. Zij is niet verantwoordelijk voor inhoud en authenticiteit van posts. Algemene voorwaarden.

Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je