{{ message.message }}
{{ button.text }}

Gezond ontbijt voor kinderen

Voor je kinderen is een gezond ontbijt net zo belangrijk als voor jou, tenslotte hebben zij voor een (school)dag veel energie nodig. In dit artikel vertellen we je alles over het belang van een gezond ontbijt voor kinderen.

Afbeelding blog 'Gezond ontbijt voor kinderen'

Gezond ontbijt voor kinderen

Wist je dat het ontbijt 20% van je totale voeding van een dag uit zou moeten maken, wil het je helpen om beter (logisch) na te kunnen denken? En ken je het gezegde: ’s ochtends eten als een keizer, ’s middags als een koning en ’s avonds als een bedelaar? Diverse onderzoeken hebben een verband aangetoond tussen het overslaan van het ontbijt en het hebben of krijgen van obesitas, diabetes en een hoge bloeddruk. Het ontbijt is een belangrijke start van de dag. Je bent scherper na een goed ontbijt en je geheugen is erbij gebaat. Het effect is het grootst wanneer er graanproducten werden genuttigd bij het ontbijt. Daardoor heb je in de loop van de ochtend minder behoefte aan tussendoortjes.

Voor je kinderen is een gezond ontbijt net zo belangrijk als voor jou, tenslotte hebben zij voor een (school)dag veel energie nodig. Het ontbijt zorgt ervoor dat de spijsvertering op gang komt en je kind belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt om goed te kunnen functioneren en vooral om zich te kunnen concentreren. Toch ontbijt 15 % van de kinderen niet of niet altijd, volgens een enquête van het Nationaal Schoolontbijt. Tijdgebrek wordt het meest genoemd als reden.

Gezond ontbijt voor kinderen: geef het goede voorbeeld!

Als je zorgt dat je ’s ochtends met je kind op tijd aan tafel zit, kun je voldoende de tijd nemen voor het ontbijt en breng je daarmee ook aan je kind over dat een gezond ontbijt belangrijk is. Je weet: jong geleerd is oud gedaan! Op deze manier leg je een basis die je kind als gewoonte meeneemt en veelal ook vasthoudt voor de rest van zijn of haar leven. De wekker een kwartiertje eerder laten aflopen, kan helpen om voldoende tijd te realiseren. Je kunt natuurlijk ook de avond van tevoren zoveel mogelijk ontbijtspullen alvast klaarzetten.

Gezond ontbijt voor kinderen: de inhoud

Wat heb je in huis en zet je op tafel tijdens het ontbijt? Bij een goed ontbijt hoort afwisseling. Het zou het beste kunnen bestaan uit drie onderdelen: een warme drank, een graanproduct en een melkproduct. De reden hiervoor? Je hebt daarmee zowel hydratatie, energie als calcium in de pocket. Zet je je kind een bord pap voor, dan heb je meteen alles in één. Volgens het Voedingscentrum moet een ontbijt voldoende vezels, vitaminen en mineralen bevatten. Vezels zijn goed voor de darmwerking en zorgen voor een vol gevoel. Vezels zitten in fruit, muesli en graanproducten. Richtlijnen voor kinderen tot 9 jaar omvatten 1 à 2 bruine boterhammen met halvarine met verantwoord beleg zoals appelstroop, 20- of 30+ kaas, gestampte muisjes of kipfilet en daarbij een kopje thee zonder suiker, halfvolle melk of karnemelk. Een alternatief kan zijn: een schaaltje magere yoghurt met Brinta en stukjes vers fruit en een glas sinaasappelsap met vruchtvlees.

Een moeizame start

Krijgt je kind geen hap door zijn keel ’s ochtends? Neem dan vooral de tijd en zorg dat je kind niet gehaast iets eetbaars naar binnen moet zien te krijgen. Waarschijnlijk is iets vloeibaars in dit geval prettiger voor je kind dan een volkorenboterham. Wit brood, hoe smakelijk ook, is niet de beste keus, vanwege het gebrek aan voldoende voedingsvezels. Een bordje cornflakes met melk is bijvoorbeeld een goed alternatief. Let wel op dat je een variant cornflakes neemt, die je melk niet laat verkleuren (daar zitten namelijk veel chemische toevoegingen in). Ook kun je van diverse soorten fruit en groente heerlijke smoothies maken om de dag mee te beginnen.

Kijk voor ideeën bijvoorbeeld eens op deze site of deze website.

Door te variëren (met brood, crackers, muesli, fruit en melkproducten) en hier aandacht aan te besteden door lekkere, verse producten op tafel te zetten (en eventueel een boterham op te fleuren door er een gezichtje van te maken met plakjes komkommer of cherrytomaatjes) maak je ontbijten fijn! Het eten op vaste momenten (waaronder het ontbijtmoment) is nodig om steeds voldoende energie te hebben en een goed bloedsuikergehalte.

Lukt het je kind echt niet om in de ochtend voldoende te eten? Zorg dan in ieder geval voor een gezond tussendoortje voor tijdens de pauze op school om weer energie te krijgen. Geen chocoladekoekjes en vruchtensap, die teveel suiker bevatten, maar fruit, crackers, rijstewafels en komkommer zijn de beste voedingsmiddelen voor tussendoor met een beker water erbij. En wist je dat een doosje rozijntjes een geschikt suikervrij tussendoortje is en ook nog eens goed voedsel voor de hersenen van je kind? Of geef de boterham die er ’s ochtends niet in wilde mee voor tussendoor.

Eet smakelijk!

Ontbijt jouw kind uitgebreid of krijgt hij s`ochtends geen hap naar binnen?

Geschreven door mama Lianne

*Mamaplaats faciliteert een open en voor iedereen toegankelijk social platform. Zij is niet verantwoordelijk voor inhoud en authenticiteit van posts. Algemene voorwaarden.

Tags:

Login bij Mamaplaats
Login

Nog geen account bij Mamaplaats?
Registreren
profiel aanmaken

Ik heb al een account.
Ja, dat wil ik

Nee, dank je